20HH07M Observasjon og vurdering av barns helse i et familieperspektiv
20HH07M Observasjon og vurdering av barns helse i et familieperspektiv
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH07M
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng5
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Høst
Emne 5 består av sentrale temaer som barnets normale utvikling, forebyggende helsearbeid, sykdomslære, retningslinjer og lovverk, observasjoner og pleie av det syke barnet, kommunikasjon og kartlegging, etikk, relasjonsbygging og tverrfaglig samarbeid.
Barnets normale utvikling
Observasjon og vurdering av det syke barnet
Omsorg for det syke barnet og dets pårørende
Barnets normale utvikling
- vekst, fysisk og motorisk utvikling
- tilknytning, kognitiv og psykososial utvikling
- språkutvikling og lek
- faktorer som kan true barns helse og normale utvikling
- spiseutvikling
- ungdom og pubertet
- adopsjon
- forebyggende helsearbeid
Observasjon og vurdering av det syke barnet
- barn på sykehus
- vanlige sykdommer
- syndromer
- smertevurdering hos barn
- observasjoner og pleie ut fra barnets ressurser, behov og tilstand
- virkning og bivirkning av aktuelle legemidler
- HLR
Omsorg for det syke barnet og dets pårørende
- tverrfaglig samarbeid
- empati for og samarbeid med pårørende
- taps-, sorg- og krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
- være bevisst egne reaksjoner i forbindelse med sykdom og død hos barn
- lovfestede rettigheter for barn på sykehus
- hjelpeinstanser og støtteforeninger i forbindelse med sykdom hos barn
- bekymringsmelding
Studenten
- har kunnskap om barns normale utvikling i alderen 0 – 18 år og hvilke faktorer som kan true denne utviklingen
- har kunnskap om forebyggende helsearbeid, vanlige sykdommer hos barn, observasjoner og pleie ut fra barnets ressurser og behov
- har innsikt i prosedyrer, lovverk og retningslinjer som regulerer og ivaretar barns/ungdommers og pårørendes rettigheter
- har kunnskap om sorg- og krise reaksjoner
- kan oppdatere sine kunnskaper om det syke barnet og hvordan ivareta barnets behov
- forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid i møtet med det syke barnet og pårørende
Studenten
- kan anvende kommunikasjon og samhandle med barn/ungdom for å skape og opprettholde tillit med utgangspunkt i alder og utviklingstrinn, opplevelser og situasjon
- kan kartlegge, forberede og veilede barn/ungdom og omsorgspersoner til undersøkelser, prosedyrer og behandling
- kan kartlegge og identifisere behov og støtte barn/ungdom og pårørende i bearbeidelse av sorg- og krisereaksjoner
- kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i arbeidet med barn fra 0 til 18 år
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning, kan vise respekt for og ivareta barn, ungdom og omsorgspersoner og styrker deres ressurser
- kan identifisere etiske problemstillinger, reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
- kan bygge relasjoner og samarbeide med barn/ungdom og pårørende, avhengig av deres ønsker, ressurser og tilstand
- kan bygge relasjoner tverrfaglig, arbeide og kjenne grensene for egen kunnskap og kompetanse og vet hvor de kan hente nødvendig kompetanse fra andre yrkesgrupper og samarbeidspartnere
1. Barnets normale utvikling og forebygging av vanlige sykdommer (skriftlig gruppeoppgave)*
2. Omsorg for det syke barnet og dets pårørende (individuell skriftlig oppgave)
3. Refleksjonsnotat
* Gjennomføringsplan ved gruppearbeid
Rammer
2000 ord +/- 10 % på individuelle oppgaver.
2500 ord +/- 10 % på gruppeoppgaver.
Refleksjonsnotat: Maks 1000 ord.
Leveres i Canvas.
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeids- og mappekrav, se punkt 4.2. Arbeidskrav 1 og 2 vurderes med karakter A-F, og refleksjonsnotat vurderes med godkjent/ikke godkjent.