20HH07I Fødsel- og barseltid
20HH07I Fødsel- og barseltid
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH07I
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng17
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Høst
Emne 3 består av sentrale temaer som fødselsprosess, komplikasjoner under fødsel, vanlige inngrep i forbindelse med fødsel, barseltid med fokus på pleie og omsorg til mor og det nyfødte barnet, sykdommer og komplikasjoner hos det nyfødte barnet og amming. Emne 3 omhandler også etikk, lovverk og helsepersonells plikter, årsaker til prematuritet og behandling, NIDCAP og ernæring.
Fødsel
Naturlig fødselsprosess
Komplikasjoner under fødsel
Vanlige inngrep i forbindelse med fødsel
Barseltid
Pleie og omsorg til mor og det nyfødte barnet
Sykdommer og komplikasjoner hos det nyfødte barnet
Amming
Det premature barnet
Helsepersonellets plikter
Årsaker, observasjoner og pleie
Ernæring
Fødsel
- Naturlig fødselsprosess
- Komplikasjoner under fødsel
- Vanlige inngrep i forbindelse med fødsel
Naturlig fødselsprosess:
- Prosedyre ved innleggelse på fødeavdelingen
- Kjennetegn på at fødselen er i gang
- Hygiene under fødsel
- Den aktive fødselsprosessen
- Åpningsfasen, utdrivningsfasen, etterbyrdsfasen og tilknytningsfasen
- Smertelindring
- Prosedyre ved smittsomme sykdommer
- Omsorg for partner/pårørende
Komplikasjoner under fødsel:
- Vanlige komplikasjoner og tiltak
- Kriser og traumer
- Dødfødsel
- Omsorg for partner/pårørende
- Bearbeiding av egne reaksjoner
- Nyfødtresuscitering
Vanlige inngrep i forbindelse med fødsel:
- Induksjon
- Instrumentell og operativ forløsning
- Aktuelle legemidler – virkning og bivirkning
- Sterile prosedyrer vs rene prosedyrer
Barseltid
Pleie og omsorg til mor og det nyfødte barnet
- Organisering av barselomsorgen
- Hygiene/smitte
- Fysiologiske forandringer og psykiske reaksjoner hos mor
- Komplikasjoner i barseltiden
- ONEWS
- Bruk av legemidler
- Det friske nyfødte barnet
- Rutinemessig stell og observasjon av barnet (inkl 2 timers stell)
- Foreldreveiledning
- Krisereaksjoner og omsorg til foreldrene
- Når mor og barn er adskilt
- Forsterket barsel
- NBO
- Barnelegevisitt
Sykdommer og komplikasjoner hos det nyfødte barnet
- Vanlige sykdommer, komplikasjoner og tilstander hos nyfødte
- Behandling av disse
- Aktuelle legemidler - virkning og bivirkning og bruk av RELIS
Amming
- Brystets anatomi
- Morsmelkens innhold og betydning
- Ammestillinger
- Ammeproblemer
- Råd og veiledning
- Hjelpemidler
- Oppbevaring av morsmelk
- Støtte og forståelse til kvinner som ikke ammer barnet sitt
- Morsmelkerstatning
- Legemidler som ikke kan brukes ved amming
- Mor-barn vennlig initiativ (MBVI)
- Ammehjelpen
Det premature barnet
Helsepersonellets plikter
- Kunnskapsbasert praksis
- Jus
- Dokumentasjon i journal
- Hygiene
- Etikk
Årsaker, observasjoner og pleie
- Årsaker til preterm fødsel
- Vanlige problemer hos det premature barnet
- Sykepleie til det premature barnet
- Huden til den premature
- Barn i kuvøse, varmeseng og vanlig seng
- Smerter og smertebehandling
- Aktuelle legemidler
- Samspill mellom foreldre og det premature barnet
- NIDCAP, hud mot hud, kengurumetoden
- Krisereaksjoner
- Det alvorlig syke og døende barnet
- Tverrfaglig samarbeid
- Hjemreise
Ernæring
- Morsmelk og bankmelk
- Ernæringsmetoder
- Amming av premature
- Morsmelkerstatninger
- Matberikninger – tilsetting av kalorier, vitaminer etc.
Studenten
- har kunnskap om den naturlige fødselsprosess
- har kunnskap om komplikasjoner som kan oppstå under en forløsning og om indikasjoner for assistert fødselshjelp
- har kunnskap om observasjoner og pleie av barselkvinnen og om tilstander og situasjoner som kan forstyrre samspill mellom mor og barn
- har kunnskap om observasjoner og pleie av det nyfødte barnet
- har kunnskap om amming og ammeveiledning
- har kunnskap om de vanligste sykdommer og komplikasjoner som kan oppstå hos det nyfødte barnet og behandling av disse
- har innsikt i prosedyrer, retningslinjer som er knyttet opp mot arbeidet med fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
- kan oppdatere sin kunnskap om fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
- forstår barsel- og barnepleierens betydning i det tverrfaglige arbeidet rundt barselkvinnen og det nyfødte barnet, veiledning om amming og for å skape trygge foreldre som ivaretar barnet i barseltiden
- har kunnskap om årsaker til prematur fødsel, observasjoner og pleie av det premature barnet
- har kunnskap om NIDCAP modellen og viktigheten av samspill mellom det premature barnet og pårørende
- har kunnskap om ernæring til premature og om ulike ernæringsmetoder
- har innsikt i prosedyrer og retningslinjer som er knyttet opp mot arbeidet med det premature barnet og dens pårørende
- kan oppdatere sin kunnskap om det premature barnet og dens pårørende
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap i sitt arbeide med å veilede, undervise og gi råd til foreldrene i forhold til stell og observasjoner av det nyfødte barnet
- kan anvende kommunikasjon for å informere, ivareta og ha omsorg for far/pårørende
- kan anvende ammeveiledning, observere og gi råd i forhold til amming, og kjenner til ulike hjelpemidler
- kan anvende observasjon og iverksette pleie til barselkvinnen og det nyfødte barnet
- kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i arbeidet på føde- barselavdelingen
- kan kartlegge og observere det premature barnet og utføre hensiktsmessig stell og pleie
- kan anvende samspillsveilederen og NIDCAP metoden i sitt arbeid med det premature barnet og dets pårørende
Studenten
- kan utføre sitt arbeid etter barselkvinnen og det nyfødte barnets behov
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemma sin utøvelse av barnepleieryrket i møtet med mennesker fra forskjellige kulturer og med forskjellige behov
- kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper på føde- og barselavdelingene og samarbeide tverrfaglig til beste for fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemma en etisk grunnholdning, kjenner og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med den fødende, den nyfødte, barselkvinnen og pårørende, i samarbeid med annet helsepersonell
- kan utvikle og forbedre kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet barsel og barnepleie gjennom å oppdatere sin kunnskap, delta i erfarings- og kunnskapsdeling på arbeidsplassen
- kan utføre sitt arbeid etter det premature barnet og dennes pårørende sitt behov
- har utviklet en grunnholdning innen yrket barsel- og barnepleie som ivaretar kommunikasjon og samhandling med barnets pårørende og søsken
- kan utføre, vurdere og reflektere over sitt arbeid med det premature barnet på en profesjonell og etisk forsvarlig måte, i samarbeid med annet helsepersonell og pårørende
- kan bygge relasjoner med andre yrkesgrupper på prematuravdelingen og samarbeide tverrfaglig til beste for fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet
1. Den naturlige fødselsprosessen og mulige komplikasjoner under forløsning (individuell skriftlig oppgave)
2. Barseltid og mulige ammeproblemer (individuell skriftlig oppgave)
3. Sykdommer og komplikasjoner hos det nyfødte barnet (skriftlig gruppeoppgave med muntlig framlegg)*
4. Refleksjonsnotat.
* Gjennomføringsplan ved gruppearbeid.
Rammer
2000 ord +/- 10 % på individuelle oppgaver.
2500 ord +/- 10 % på gruppeoppgaver.
Refleksjonsnotat: Maks 1000 ord.
Leveres i Canvas.
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeids- og mappekrav, se punkt 4.2. Arbeidskrav 1, 2 og 3 vurderes med karakter A-F, og refleksjonsnotat vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Markestad, T. (2016) Klinisk pediatri. (3. utg). Bergen: Fagbokforlaget.
Helsedirektoratet. (2014). Nasjonal faglig retningslinje for barselomsorgen
Holan, S. og Hagtvedt, M. L. (2019, 3. utgave). Det nye livet. Bergen: Fagbokforlaget
Sundhedsstyrelsen i Danmark. (2016). Amming – en håndbok for helsepersonell. Bergen: Fagbokforlaget.
Tandberg, B. S. og Steinnes, S. (Red.). (2009). Nyfødtsykepleie 1: Syke nyfødte og premature barn. Oslo: Cappelen Damm AS.
Tandberg, B. S. og Steinnes, S. (Red.). (2009). Nyfødtsykepleie 2: Syke nyfødte og premature barn. Oslo: Cappelen Damm AS.