00TD02F Klient/serverdrift m/faglig ledelse
00TD02F Klient/serverdrift m/faglig ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeDatateknikk
- Emnekode00TD02F
- StudieprogramIT-drift og sikkerhet
- Studiepoeng20
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2022 Høst
Faglig ledelse (integrert)
Operativsystemer
Serverdrift og sikkerhet
Virtualisering
Katalogtjeneste
Databaser for IT-drift
Faglig ledelse (integrert)
- Prosjektledelse og økonomistyring
- Risikovurderinger og faglig ansvar
- Faglig valg på basis av normer og standarder
Operativsystemer
- Installasjon og konfigurasjon
- Server
- Klient
- Group Policy
- Kommandolinjeverktøy
Serverdrift/sikkerhet
- Installasjon og konfigurasjon
- Brannmurer
- VPN-teknologi
- Filtjenester og lagring
Virtualisering
- Historie om virtualisering
- Overvåking og optimalisering
- Platformvirtualisering
- Skrivebordsvirtualisering
- Applikasjonsvirtualisering
- Installasjon og konfigurasjon av hypervisor
- Lagring på SAN/NAS
- Tilgjengelighet og redundans
- Containerteknologi
Katalogtjenester
- Administrasjon og konfigurasjon
- Microsoft Active Directory
- Brukere og grupper
- Klienter
Databaser for IT Drift
- Database-administrasjon
- Vedlikehold og overvåking
- Backup og gjenoppretting av data
- Sikre høy tilgjengelighet
- Database-sikkerhet
- Tilgangsstyring
- Kryptering
- Database-optimalisering
- Indeksering
- Database as a Service
- Azure
- Structured Query Language
- Verktøy: MySQL Workbench, SQL Server
Studenten...
- har kunnskap om funksjoner og virkemåte for ulike typer operativsystemer for server og klient
- har kunnskap om forskjellige operativsystemers katalogtjenester og konfigurasjonen av disse
- har kunnskap om virkemåte, oppbygging og drift av virtualiserte miljøer.
- har kunnskap om konfigurasjon og virkemåte for skrivebords-, applikasjons- og operativsystem-virtualisering.
- har kunnskap om oppbygging, virkemåte og bruk av databaser i forskjellige driftsmiljøer
- har kunnskap om å framstille og oppdatere nødvendig dokumentasjon i ulike driftsmiljøer og IKT-nettverk.
- har kunnskap om hvordan å lede et IKT-prosjekter både økonomisk og organisatorisk.
Studenten...
- kan installere, konfigurere og drifte katalogtjenester og andre tjenester for forskjellige operativsystemer
- kan installere, konfigurere og drifte virtualiserte miljøer i små og mellomstore bedrifter.
- kan installere, konfigurere og administrere små databasemiljøer.
- kan fremstille og oppdatere dokumentasjon i ulike driftsmiljøer og IKT-nettverk.
- skal kunne delta i, lede og vurdere løsninger i arbeidet med et IKT-prosjekt og basere dette på vanlige prosjektmetoder.
- kan lede personer og team - engasjere og motivere.
- kan samarbeide med andre medarbeidere og kunne ta hensyn til andre fagområders spesielle behov
Studenten...
- kan prosjektere og planlegge oppsett av katalogtjenester for ulike operativsystemer i små og mellomstore bedrifter og organisasjoner
- kan vurdere og fremme forslag forbedring av sikkerheten for systemer og tjenester
- kan ta ansvar for dokumentasjon og bruk av denne innenfor eget fagområde
- kan lede personer og team - engasjere og motivere.
- kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
- kan planlegge arbeidsoppgaver i tråd med bedriftens krav og retningslinjer
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.