E-helse og velferdsteknologi. Hva, hvorfor og hvordan
E-helse og velferdsteknologi. Hva, hvorfor og hvordan
- Studiefakta
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieformModul, samlingsbasert
- Studiepoeng10
- StudiestedLyngdal
- FagområdeEVU - etter og videreutdanning
- StudieplanansvarligMarit Bolstad Tveide
- Start2025 Vår
Godkjent av:
Sist revidert:
Om studiet
Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning og ligger på nivå over videregående opplæring. Fagskoleutdanning gir kompetanse som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere opplæringstiltak. (Lov om høyere yrkesfaglig utdanning 2019, § 4).
Helse - og oppvekstsektoren påvirkes av samfunnsutviklingen og er preget av gjennomgripende helse og sosialpolitiske reformer som medfører strukturendringer, omorganisering, rasjonalisering og endrede rettigheter for brukerne. Fagskoleutdanning styrker kompetansen i møte med nye utfordringer og utvidede arbeidsoppgaver i det direkte arbeidet med brukere/ pasienter og gir spisskompetanse innen ulike fagfelt.
Fagskoleutdanningene er nært knyttet til arbeidslivets kompetansebehov og er derfor særlig relevant for kompetanseheving i kommunehelsetjenesten. Utdanningen er tverrfaglig, den er rettet mot arbeidstakere med forskjellig faglig bakgrunn innen helse- og oppvekstfag i videregående opplæring. Denne videreutdanningen er utviklet i samarbeid med Universitetet i Agder. Vi tilbyr den for studenter med fagbrev og studenter med bachelorutdanning i samme klasse. Dette er viktig for å gi et samlet kompetanseløft og felles forståelse hos de faggruppene som sammen skal bidra til å ta i bruk hensiktsmessige velferdsteknologiske løsninger i helsetjenesten.
Fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag har som mål å styrke fagarbeideres kompetanse for å møte nye og utvidede arbeidsoppgaver. Økt fokus på forebyggende og helsefremmende arbeid, samt brukergrupper som forventer kvalitet og medvirkning krever en kontinuerlig utvikling av kompetanse og tjenester.
Modul i E-helse og velferdsteknologi – hva, hvorfor og hvordan
For at flere kommuner skal ta i bruk velferdsteknologi i sin helse- og omsorgstjeneste ble det i 2014 etablert et nasjonalt velferdsteknologiprogram (NVP) som er et samarbeid mellom KS, Direktoratet for e- helse og Helsedirektoratet. Hovedmålet for NVP for perioden 2022-2024 er at "Velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging bidrar til god helse og mestring i befolkningen og bærekraftig samfunnsutvikling." Helseteknologiordningen trådte i kraft 1. januar 2024, og er en videreføring av arbeidet i NVP.
Innføring av velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten krever kompetanse og fører til at helsepersonell får en ny og utvidet rolle. Videreutdanningen i e-helse og velferdsteknologi skal gi studenten en grunnleggende kompetanse innen velferdsteknologi for å vurdere, iverksette og evaluere velferdsteknologiske løsninger.
Velferdsteknologi er en fellesbetegnelse på tekniske installasjoner og løsninger som kan bedre den enkeltes evne til å klare seg selv og bidra til å sikre livskvalitet og verdighet for brukeren. Rett bruk av velferdsteknologi bidrar til økt trygghet, sosial deltakelse, mestring og selvstendighet, til tross for funksjonsnedsettelser.
Utdanningen gir kunnskap om velferdsteknologi og muligheter og utfordringer ved bruk av dette. Den gir også en grunnleggende forståelse av hvordan velferdsteknologi som tiltak henger sammen med organisering av tjenestene, og hvordan det kan bidra til mer effektiv bruk av ressurser i helse- og omsorgstjenesten for å opprettholde god kvalitet i tjenestene. Du vil dermed kunne bidra som ressurs inn i både utprøvingsprosjekter og daglig drift av velferdsteknologiske løsninger.
Denne modulen er den første av to moduler, så kompetansen du får gjennom denne modulen, vil kunne bygges videre på gjennom en modul til.
Følgende tema er sentrale i videreutdanningen:
- Nasjonale føringer innen velferdsteknologi
- E-helse og digitalisering
- Ulike former for velferdsteknologi
- Tjenesteinnovasjon
- Gevinstrealisering
- Velferdsteknologi og konsekvenser for helsepersonell
- Velferdsteknologiens premisser
- Organisering og drift
Pensumliste:
Fagbøker
Holm, S., Wiik, H. (2020). Bo lenger hjemme – nye utfordringer for hjemmetjenesten. Fagbokforlaget
Kap. 1: Litt historikk
Kap. 9: Velferdsteknologi
Nakrem, S., Høiseth, M. & Sigurjonsson, J.B. (Red.). (2024). Velferdsteknologi i praksis. Perspektiver på teknologi i kommunal helse- og omsorgstjeneste (2.utg.).Cappelen Damm Akademisk.
Kap. 1: Velferdsteknologi – hva, hvorfor og hvordan?
Kap. 3: Velferdsteknologi i en helse- og omsorgstjeneste i endring
Kap. 4: Å ta i bruk velferdsteknologi
Kap. 6: Refleksjoner og veien videre
Artikler og rapporter (elektronisk tilgjengelig)
Helsedirektoratet (2023, 14. september). Omsorg 2022 – årsrapport: Velferdsteknologi i omsorgstjenesten. https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/omsorg-2022--arsrapport-velferdsteknologi-i-omsorgstjenesten
Helsedirektoratet (2017). Gevinstrealiseringsrapporter – Nasjonalt velferdsteknologiprogram [nettdokument]. Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 25. oktober 2021). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/gevinstrealiseringsrapporter-nasjonalt-velferdsteknologiprogram
Helsedirektoratet (2020). Velferdsteknologi til barn og unge med funksjonsnedsettelser – erfaringsrapport fra 4 års utprøving [nettdokument]. Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 02. juni 2020). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/velferdsteknologi-til-barn-og-unge-med-funksjonsnedsettelser
Hauvik, S., Eines, T.F. (2019). Slik kan ny teknologi gi økt trygghet i hjemmet. Sykepleien 2019 (107). https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2019.76626
Isaksen, J., & Stokke, R. (2017). Utfordringer med velferdsteknologibegrepet. Tidsskrift for omsorgsforskning, 3(2), 91-94. Tilgjengelig fra https://www.idunn.no/doi/pdf/10.18261/issn.2387-5984-2017-02-06
KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne A: «Introduksjon til arbeid med velferdsteknologi», s. 10-28. Tilgjengelig fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-A-F41-web.pdf
KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne D: Organisering og drift av velferdsteknologi i tjenesten. Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-D-F41-web.pdf
KS (2021). Velferdsteknologiens ABC emne E: Implementering og samskaping av velferdsteknologitjenester. Hentes fra https://www.ks.no/globalassets/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologiens-abc/Velferdsteknologiens-ABC-Emne-E-F41-web.pdf
Kompendium (digital kopi fra skolen):
Hauge, H. N. (2017). Den digitale helsetjenesten. Gyldendal Akademisk
Kap. 1: Om e-helse
Kap. 4: Telemedisin, M-helse, sensorteknologi, hverdagsteknologi og velferdsteknologi
Thygesen, H. (2019). Velferdsteknologi og nye tjenesteløsninger. Definisjoner, kategorier, bakgrunn og etikk. I I. Moser (Red.), Velferdsteknologi - en ressursbok (s. 25-42). Cappelen Damm
Aktuelle nettsider
Helsedirektoratet og velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging: https://www.helsedirektoratet.no/tema/digital-hjemmeoppfolging-hjemmesykehus-og-velferdsteknologi
Veikart for tjenesteinnovasjon: https://www.ks.no/fagomrader/innovasjon/innovasjonsledelse/veikart-for-tjenesteinnovasjon/
Tjenestedesign: https://www.ks.no/fagomrader/innovasjon/innovasjonsledelse/veikart-for-tjenesteinnovasjon/tjenestedesign/
Helhetlig tjenestemodell for velferdsteknologi: https://www.ks.no/fagomrader/helse-og-omsorg/velferdsteknologi3/helhetlig-tjenestemodell-for-velferdsteknologi2/
Anbefalt tilleggslitteratur
Direktoratet for e-helse (2023). Nasjonal e-helsestrategi for helse- og omsorgssektoren (IE-1112). https://www.ehelse.no/strategi/nasjonal-e-helsestrategi-for-helse-og-omsorgssektoren
Helsedirektoratet (2014). Anbefaling på valg av standarder/rammeverk for velferdsteknologi. (IS Rapport-2200). Helsedirektoratet. Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/anbefaling-pa-valg-av-standarder-rammeverk-for-velferdsteknologi/Anbefaling%20p%C3%A5%20valg%20av%20standarder-rammeverk%20for%20velferdsteknologi.pdf/_/attachment/inline/fb28a31d-ac35-4f22-98c8-c9f197b32b9e:bd37af5615ee27b31151d31e3cf467cccac2fe53/Anbefaling%20p%C3%A5%20valg%20av%20standarder-rammeverk%20for%20velferdsteknologi.pdf
Melting, J.B., Frantzen, L. (2015). Første gevinstrealiseringsrapport med anbefalinger (IS-2416). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/gevinstrealiseringsrapporter-nasjonalt-velferdsteknologiprogram
Melting, J.B. (2017). Andre gevinstrealiseringsrapport med anbefalinger (IS-2557). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/gevinstrealiseringsrapporter-nasjonalt-velferdsteknologiprogram
Studiets struktur og oppbygning
Fagskolen i Agder tilbyr utdanningen E-helse og velferdsteknologi som samlingsbasert enkeltstående modul. Studietiden inkluderer undervisnings- og veiledningstimer, tid til gruppe- og individuelt arbeid.
Modulen E-helse og velferdsteknologi består av totalt 8 overordnede temaer som er aktuelle for modulens innhold for å sikre at studenten oppnår beskrevet læringsutbytte.
Fremdriftsplaner
Det utarbeides en fremdriftsplan for perioden som gir studentene utfyllende informasjon om studiet, arbeidskrav og studiekrav. Fremdriftsplanen er tilgjengelig for studentene på skolens digitale læringsplattform.
Studiets omfang
Lærerstyrt undervisning og veiledning av arbeidskrav og studiekrav foregår i skoletiden. Utover dette gis veiledning via digital læringsplattform. Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, gruppeoppgaver og fagstoff utover skoletid.
Læringsutbytte
Moduler i fagskoleutdanning er plassert på nivå 5.1 i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR), og modulen E-helse og velferdsteknologi følger dette nivået i beskrivelsen av læringsutbytte etter endt utdanning. Nivåene i NKR er beskrevet som tre nivåer: kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. I modulene er alle tema beskrevet med et læringsutbytte delt i nivåbeskrivelser etter de tre nivåene. Læringsutbyttebeskrivelser skal tydeliggjøre forbindelsen mellom innholdet i utdanningen og behovet i næringslivet.
Med begrepene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse menes:
- Kunnskaper: Forståelse av teorier, fakta, begreper, prinsipper, prosedyrer innenfor fag, fagområder og/eller yrker
- Ferdigheter: Evne til å anvende kunnskap til å løse problemer og oppgaver. De ulike typene ferdigheter kan være kognitive, praktiske, kreative eller kommunikative ferdigheter
- Generell kompetanse: Evne til å kunne anvende kunnskap og ferdigheter på selvstendig vis i ulike situasjoner gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning i utdannings- og yrkessammenheng
Kunnskap
Kandidaten
• har kunnskap om muligheter og utfordringer ved bruk av velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten
• har kunnskap om innhold i begrepene velferdsteknologi, e- helse, digitalisering og innovasjon
• har kunnskap om ulike former for velferdsteknologi
• har innsikt i styrende dokumenter og planer aktuelt for velferdsteknologi
• kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologiske løsninger og hvilke løsninger som best ivaretar brukerens individuelle behov
• har kunnskap om gevinstrealisering
• har innsikt i veikart for tjenesteinnovasjon
• har kunnskap om ROS analyser
Ferdigheter
Kandidaten
• kan finne informasjon om velferdsteknologi aktuelt for helse- og omsorgssektoren
• kan anvende kunnskap om velferdsteknologi for å vurdere velferdsteknologiske løsninger aktuelt for brukers og pårørendes ressurser og behov
• kan kartlegge gevinster
• kan anvende kunnskap om brukers og pårørendes behov og ressurser ved planlegging, gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
• kan formidle faglig informasjon, ideer og løsninger både muntlig og skriftlig til bruker, pårørende, kollegaer og andre samarbeidspartnere
• kan reflektere over egen faglig utøvelse og begrunne sine vurderinger faglig og etisk
Generell kompetanse
Kandidaten
• kan identifisere konsekvenser velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten har for den faglige yrkesutøvelsen
• forstår betydningen av egen rolle i en kultur for utvikling og læring
• har forståelse for betydningen av brukers og pårørendes rolle i planlegging, gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
• har forståelse for betydningen av egen rolle i planlegging, gjennomføring og evaluering av velferdsteknologiske løsninger
• kan i samarbeid med kolleger, brukere og pårørende bidra til utvikling av velferdsteknologiske løsninger
Læringsformer
Læringsformer skal være relevante og hensiktsmessige i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene for utdanningen. Studie skal motivere til selvstendighet og aktiv refleksjon over egen læringsprosess. Det forutsettes at studentene viser initiativ og tar medansvar for egen læring. Gjennom studiet legges det vekt på at studentene utvikler evne til praktisk yrkesutøvelse, selvstendig arbeid, kommunikasjon, samarbeid og faglig ledelse. Et viktig fokus i studiet er å se faget i et bredere samfunns- og miljøperspektiv og kunne foreta etiske vurderinger.
Studiet skal være nært knyttet til studentenes egne erfaringer, problemstillinger fra praksisfeltet, utfordringene i arbeidslivet og sentral teori. Studiet legger vekt på at teori og praksis danner en integrert helhet.
Variasjon i valg av læringsformer er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Det er obligatorisk undervisning (minimum 80 % oppmøte).
Læringsaktiviteter
Læringsaktiviteter har fokus på studentens rolle i læringsprosessen og henviser til aktiviteter hvor studenten har en aktiv rolle. Læringsaktiviteter inkluderer ulike metoder og arbeidsmåter. I studiet benyttes i hovedsak arbeidskrav der tverrfaglige problemstillinger fra arbeidslivet benyttes for å få sammenheng og helhet i læringsprosessen. Andre metoder som brukes er blant annet veiledning, dialogundervisning, forelesning, læringsgrupper, fagrelaterte diskusjoner og nettstøtte ved bruk av digital læringsplattform.
Et pedagogisk prinsipp er at studentene har ansvar for egen læring. Det innebærer blant annet at studentene aktivt må oppsøke læringssituasjoner og læringsarenaer. Lærerens rolle blir å tilrettelegge for læring og støtte / veilede studentene i læreprosessen. Dette krever at studentene har eller blir gitt et bevisst forhold til læreprosesser og egne læringsbehov.
Lærerstyrt undervisning
Ved lærerstyrt undervisning aktiviseres studenten i klasserommet under ledelse av faglærer. Faglærer velger aktuelle læringsaktivitet for å oppnå beskrevet læringsutbytte i de forskjellige emnene. Dette kan være forelesninger som kombineres med individuelt arbeid, gruppearbeid, samarbeidslæring og faglige diskusjoner.
Eksterne forelesere
Skolen kan benytte eksterne forelesere med spesiell kompetanse, både teoretisk og praktisk, innen aktuelle fagområder.
Arbeidskrav
I modulen arbeider studentene med ulike arbeidskrav. Arbeidskrav benyttes både som arbeids-, lærings og vurderingsform. Arbeidskrav er praksisnære, bygger på tema og læringsutbytte i emnene og bidrar til en læringsprogresjon mot studiekravet. Arbeidskravene kan være muntlige, skriftlige, praktiske, eller en kombinasjon av dette. Det gis muntlig eller skriftlig veiledning og vurdering. Studentens egen vurdering av faglige og etiske problemstillinger, og læringsutbytte vektlegges i veiledning. Ved slutten av modulen skal studenten skrive et refleksjonsnotat om eget læringsutbytte, som er et arbeidskrav.
Veiledning
Gjennom studiet får studentene veiledning og oppfølging både individuelt og gruppevis. Veiledning underveis i arbeid med arbeidskrav og studiekrav skal bidra til læring. Veiledningen skal bidra til at studentene ser sammenheng mellom teori og praksis og styrker studentens refleksjon i eget arbeid.
Lærerstyrt veiledning av arbeidskrav og studiekrav foregår i skoletiden. Utover dette gis veiledning via digital læringsplattform.
Selvstudium
Selvstudie er den tid studenten må beregne å bruke på arbeidskrav, studiekrav, gruppearbeid og fagstoff utover skoletid.
Læringsplattformen
Fagskolen i Agder benytter digital læringsplattform. På læringsplattformen gjøres lærestoff tilgjengelig og arbeidskrav lastes inn for tilbakemelding og vurdering. Fremdriftsplan og annen aktuell informasjon legges også ut her.
Vurderingsformer
Vurdering fremmer kontinuerlig læring og utvikling hos studenten. Vurderingsformene er i samsvar med utdanningens innhold og beskrevet læringsutbytte, samt arbeids- og læringsformer. Studiet har varierte vurderingsformer. I noen sammenhenger trekkes studenten aktivt inn i vurdering av seg selv eller sine medstudenter.
Formål med vurdering
-
å informere studenten og lærer underveis om hvor langt studenten har kommet i utvikling i forhold til sluttkompetanse
-
å veilede, motivere og utvikle studenten faglig og personlig
-
å informere arbeidsgiver og samfunnet om hvilken kompetanse studenten har nådd
Gjennom studiet er det arbeidskrav og studiekrav som er grunnlag for vurdering. På bakgrunn av studiets læringsutbyttebeskrivelser utarbeides det vurderingskriterier for de enkelte arbeidskrav og studiekrav. Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått, og studiekrav vurderes med bokstavkarakter A-F. Karakter på studiekravet føres på kompetansebevis.
Arbeidskrav
Vurdering av arbeidskrav innebærer både vurdering av læring og vurdering for læring. Studenten får både informasjon om faglige ståsted og hva studenten kan arbeide videre med. Vurdering av arbeidskrav skal motivere studentene til videre innsats og fremme læring. På bakgrunn av vurderingen kan studenten bearbeide og forbedre arbeidskravet for så å få ny vurdering.
Det gis formativ tilbakemelding på arbeidskrav som leveres innen tidsfrist. Arbeidskrav som ikke leveres innen tidsfrist vurderes kun til bestått/ ikke bestått.
Vurderingene kan gis både skriftlig og muntlig. Arbeidskravene er obligatoriske og må være bestått før studenten kan gjennomføre studiekravet.
Studiekrav
Modulen skal sluttvurderes med en karakter. Karakterskala og vurdering er beskrevet i kapittel 4 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder. Vurderingsordningene skal være i samsvar med utdanningens læringsutbyttebeskrivelser og temaer, samt lærings- og vurderingsformer.
Karakterskala
Karakterskalaen går fra A til F. Karakterskalaen synliggjør studentens læringsutbytte.
Symbol |
Betegnelse |
Generell, ikke fagspesifikk beskrivelse av vurderingskriterier |
A |
Fremragende |
Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Studenten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet. |
B |
Meget god |
Meget god prestasjon. Studenten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C |
God |
Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Studenten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene. |
D |
Nokså god |
En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Studenten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E |
Tilstrekkelig |
Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Studenten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F |
Ikke bestått |
Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Studenten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Bestått/ Ikke bestått
Vurdering bestått/ ikke bestått blir gitt ved arbeidskrav. Dersom studenten ikke består et arbeidskrav, har studenten mulighet til å levere den på nytt en gang innen en gitt frist.
Bestått
Besvarelsen/presentasjonen viser at studenten har faglig kunnskap innen temaet, og god kunnskap innen de mest sentrale områdene. Kravet om bred kunnskap i emnet betyr at det ikke kan være store kunnskapshull innen temaene.
Ikke bestått
Besvarelsen/presentasjonen viser at studenten har manglende kunnskap innen sentrale områder som inngår i temaene. Studenten har ikke tilstrekkelig faglig kunnskap, ferdigheter eller generell kompetanse til å kunne anvende det oppnådde læringsutbyttet på en selvstendig måte.
Avsluttende vurdering
Modulen skal sluttvurderes gjennom et skriftlig individuelt studiekrav med en karakter. Sluttvurderingen skal dokumentere studentens helhetlige kompetanse knyttet til læringsutbytte. Studiekravet bygger på de temaene som studentene har arbeidet med i arbeidskravene. Vilkår for å kunne gjennomføre avsluttende studiekrav er godkjente arbeidskrav og fremmøte til obligatorisk undervisning.
Klage og klagebehandling
Klager skal behandles etter reglene i forvaltningsloven. Fagskolen i Agder har beskrevet ordninger ved klager i kapittel 10 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder.
Disiplinære sanksjoner
Ordninger ved disiplinære sanksjoner er beskrevet i kapittel 6 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder.
Opptakskrav
Fagskolens forskrift skal vise studentenes og tilbyders rettigheter og plikter samt sikre upartisk og rettferdig behandling av studentene. Fagskolens forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder er publisert på lovdata.no.
Opptaksordningen er beskrevet i kapittel 2 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder.
Søkere uten fagbrev/svennebrev kan søke opptak på bakgrunn av relevant praksis.
Målgruppe for utdanningen
For opptak til fagskoleutdanning i Velferdsteknologi i helse- og omsorgstjenesten kreves fullført videregående opplæring fra studieretning for helse- og oppvekstfag.
Fagbrev/autorisasjon som gir grunnlag for opptak:
-
Helsefagarbeider
-
Hjelpepleier
-
Omsorgsarbeider
-
Barne- og ungdomsarbeider
Søkere som ikke fyller kravene til generelt opptaksgrunnlag, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse. Dette gjelder også for søkere med treårig bachelorutdanning innen helse- og sosialfag.
Dokumentasjon
Dokumentasjon
Etter fullført og bestått modul utstedes det vitnemål.
Tekniske forutsetninger
Studenten må dekke kostnader til egen PC med administratorrettigheter.
Studentene må ha adgang til egen datamaskin med operativsystem Windows. Skolen tildeler studentene Office 365. I tillegg må datamaskinene enten ha innebygd videokamera eller eksternt videokamera og høretelefoner med støyreduserende mikrofon. Studentene må ha tilgang til internett med minimum hastighet tilsvarende mobilt nettverk 4G. Studentene må selv sikre seg teknisk bistand til egen PC og eget internett.
Med utgangspunkt i formål og behov bør studenten kunne identifisere digitale behov og ressurser, slik at studenten kan oppdatere sin egen kompetanse.
Det er viktig at studenten ivaretar personlig integritet og sikkerhet og beskytter sin egen data for en sikker og bærekraftig bruk.