40TE85M Prosessteknikk
40TE85M Prosessteknikk
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40TE85M
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- StudieprogramProsess- og energiledelse
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligPaul Christian Jensen
Om emnet
Emnet prosessteknikk vil gi studenten en dypere innsikt i det prosesstekniske anlegget. Sentrale tema vil være vedlikeholdsteknikk, prosessteknisk utstyr, korrosjon, fysikalsk kjemi og fysikalske prosesser. Hensikten er å gi studenten en oversikt de grunnleggende metoder, utstyr og prosesser for å gjøre dem i stand til å forstå virksomhetens spesifikke utstyr. Studenten vil ikke bli ekspert på noen enkeltprosess, men kjenne til teorien som ligger bak, og skal være i stand til å reflektere over valg av teknologi, samt kunne identifisere forbedringsområder.
Temaer:
- Vedlikeholdsteknikk
- Korrosjon og korrosjonsvern
- Fysikalske egenskaper og prosesser
- Prosessteknisk utstyr
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om prosessteknikker, som rensing, analyse og transport innenfor det prosesskjemiske anlegget.
- har kunnskap om korrosjonsmekanismer og preventive tiltak.
- har kunnskap om utstyrspålitelighet og beregning av feilrate.
- har kjennskap til prosess for å etablere og optimalisere vedlikeholdsstrategi og reservedelsplanlegging.
- har kunnskap om vedlikeholdsplanlegging og vedlikeholdskonsepter.
- har kjennskap til separasjonsmetoder og rensing av væsker og gasser.
- kjenner til kjemifagets historie, tradisjon, egenart og plass i samfunnet.
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen fagretningen.
Ferdigheter
Studenten
- kan forstå og forklare prosessen basert tilgjengelig dokumentasjon, diagram og tegninger.
- kan forklare ulike metoder for forebyggende vedlikehold, og kan optimalisere et vedlikeholdsprogram ved bruk av disse.
- kjenner til ulike metoder for forebyggende vedlikehold, og kan vurdere disse opp mot det spesifikke utstyr og driftsbetingelser.
- kjenner til metoder og kan reflektere over valg av teknologi for å etablere tilstrekkelig sporbarhet.
- kan etablere måleprogram for utslipp og avgassmålinger.
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning.
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling.
Generell kompetanse
Studenten
- forstår yrkes- og bransjeetiske prinsipper og dilemma, og hvordan disse kan påvirke har forståelse for de fysiske, termiske og kjemiske prosesser i et anlegg, og kan på bakgrunn av dette foreslå tiltak som bedrer effektivitet, energiutnyttelse og sikkerhet.
- har en forståelse, og ser sammenhengen mellom godt vedlikehold og god og økonomisk drift.
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere prosessforsøk eller laboratoriearbeid. Dette alene eller som deltaker i gruppe, og på en sikkerhetsmessig, miljømessig, effektiv og etisk riktig måte.
- kan utveksle synspunkter og delta i faglige diskusjoner.
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/ yrket og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis.
- kan bidra til organisasjonsutvikling innen utførelse av vedlikehold.
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsinnsats er 270 timer (27 timer pr. studiepoeng).
Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav og studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
Studiekrav gir grunnlag for emnekarakter og vil være i en av formene som er beskrevet i studieplan i kapittel Avsluttende vurdering. Vurderes med karakter A-F.
Alle arbeidskrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist og bestått for å få emnekarakter/avsluttende vurdering.
Studiekrav må være gjennomført/levert innen tidsfrist for å få emnekarakter.
Ved to studiekrav som underlag for sluttvurdering, vil det fremkomme av emnets framdriftsplan hvordan studiekravene vektes. Hvis et av studiekravene vurderes til karakteren F, vil hele emnet vurderes til karakteren F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Delta i undervisning i nettsamlinger eller se opptak fra nettsamlingene
- Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
- Gruppearbeid i løpet av hver nettsamling
- Skrive individuelle refleksjonsnotater i forhold til nettsamlingene
- Delta i læringsgrupper
- Gi medstudenter vurdering og tilbakemelding på oppgaver
- Løse oppgaver i læringsgruppe
- Skrive i felles læringsblogg
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Selvstudium