Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

40HH46F Fordypning i helhetlig miljøarbeid

40HH46F Fordypning i helhetlig miljøarbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH46F
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Helhetlig miljøarbeid
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Karianne Rosef

Om emnet

Studenten skal skrive en fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling, og med utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal vise evne til å anvende relevant teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen. Den faglige fordypningen skal være praksisrettet, og studenten skal anvende kunnskap fra samtlige emner i utdanningen. Studenten skal ha tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven. Vurderingen av faglig fordypning skal ta utgangspunkt i det overordnede læringsutbytte for utdanningen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale begrep i helhetlig miljøarbeid, samt om kommunikasjon og relasjonsforståelse for å kunne bidra i helhetlige tjenester i helse- og oppvekstsektoren
  • har kunnskap om brukerperspektivet og hvordan fremme tjenestemottakerens aktive deltakelse i egen mestring, livssituasjon og behandling
  • har innsikt i sentrale lover, forskrifter, dokumenter og etikk som regulerer tjenestemottakerens, pårørendes og yrkesutøveres rettigheter og plikter
  • har innsikt i hvordan rammebetingelser på individ- og systemnivå, som nettverksarbeid og universell utforming, påvirker helhetlig miljøarbeid i helse-, omsorgs- og oppveksttjenestene
  • har bransjekunnskap og kjennskap til ulike levekår, folkehelse og velferdsstatens utvikling i helse-, omsorgs- og oppveksttjenestene
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om relevante teknologiske løsninger og verktøy for sin yrkesutøvelse
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om tverrfaglig miljøarbeid i helse- og oppvekstsektoren basert på forskning, brukerperspektiv og erfaringer
  • forstår betydningen av helhetlig miljøarbeid innen helse-, omsorgs- og oppveksttjenestene i et sosialt- og økonomisk bærekraftig perspektiv
  • forstår egen yrkesrolle i tverrfaglig miljøarbeid med tjenestemottakere og i samhandling med andre fagpersoner i helse-, omsorgs- og oppveksttjenestene

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om helhetlig miljøarbeid, kommunikasjon, folkehelse for å fremme brukerperspektivet
  • kan anvende relevante verktøy, teknikker, kommunikasjonsformer og metoder i det helhetlige miljøarbeidet
  • kan anvende etisk refleksjon, relevant lovverk, forskrifter og dokumenter i praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan finne fagstoff og informasjon som er relevant for aktuelle problemstillinger og i møte med tjenestemottakere og samarbeidspartnere
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen helhetlig miljøarbeid i samarbeid med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkesetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
  • har utviklet en etisk grunnholdning basert på verdiene respekt, likeverd og forutsigbarhet
  • kan utføre helhetlig og tverrfaglig miljøarbeid for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte behov
  • kan bygge relasjoner med relevante samarbeidspartnere for å kunne gi et tverrfaglig og helhetlig tjenestetilbud
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester gjennom systematisk erfaringsutveksling, kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon over egen yrkesutøvelse

Arbeidsinnsats

Det skal gjennomføres obligatoriske arbeidskrav. Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.

Vurdering

Studentene skal skrive en fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling, og med utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studentene skal vise evne til å anvende relevant teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen.

Alle emner og praksis må være gjennomført og bestått før fordypningen kan gjennomføres. Oppgaven skal skrives i gruppe med påfølgende individuell muntlig høring og studentene skal ha tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven. I vurderingen vektes skriftlig arbeid med 40 % og muntlig høring med 60 %.

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Prosjektarbeid
  • Veiledning
  • Gruppearbeid
  • Selvstudium
  • Gruppene er selv ansvarlig for gjennomføringen av hovedprosjektet. Lærer veileder under hele praksisperioden.
Pensumliste
40HH46F Fordypning i helhetlig miljøarbeid

Godkjent av

Hilde Marie Aas