Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

40HH07L Emne 5: Praksis i barsel- og barnepleie

40HH07L Emne 5: Praksis i barsel- og barnepleie

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      40HH07L
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      15
    • Emneansvarlig
      Anne Skjulestad

Om emnet

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og skal bidra til å utvide studentens teoretiske kunnskapsgrunnlag til praktisk forståelse. Studenten skal utvikle evnen til observasjon og refleksjon. Studenten skal synliggjøre egen kompetanse og rolle og utvikle relasjonskompetansen til brukere og kolleger. I praksis skal studenten identifisere problemområder, etiske problemstillinger og utvikle evne til refleksjon. Studenten skal få styrket sin yrkesidentitet og yrkesstolthet.

Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet. Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass består i å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Alle studenter i praksis, både utplassering og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass skal ha veiledning i praksisperioden. Vurderingen av praksis skal ta utgangspunkt i det overordnede læringsutbyttet for utdanningen. 

Praksis skal gjennomføres på føde-/barsel- og barneavdeling eller eventuelt annen barnepraksis. Praksisplassen skal godkjennes av skolen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva som kjennetegner den naturlige fødselsprosessen, indikasjoner for assistert fødselshjelp og komplikasjoner som kan oppstå under en forløsning
  • har kunnskap om observasjons- og vurderingsverktøy til bruk i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå hos den fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet, premature barnet og syke barnet
  • har kunnskap om verdier, målrettet kommunikasjon og etiske prinsipper for å kunne bygge gode relasjoner til fødekvinnen, barselkvinnen, ledsager, barnet, den unge, pårørende og kollegaer
  • har kunnskap om organisering av helsevesenet rundt den fødende, barselkvinnen, det nyfødte, premature og det syke barnet, og kjennskap til ansvar og oppgaver som er lagt til aktører og samarbeidspartnere på forskjellige avdelinger
  • har innsikt i sentrale lover, forskrifter, retningslinjer og prosedyrer som regulerer rettigheter og plikter og gir anbefalinger innen fagfeltet barsel- og barnepleie
  • forstår betydningen av yrkesfeltet barsel- og barnepleie i et folkehelse- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om kriser og sorgreaksjoner hos fødekvinnen, barselkvinnen, ledsager, barnet, den unge, omsorgspersoner, pårørende og kollegaer
  • har kunnskap om ulike kulturer og tradisjoner relevant for fagfeltet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om kvinner i svangerskap, fødsel- og barseltid og barnet fra 0 – 18 år, for å delta i behandling og pleie ut fra deres individuelle behov og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner
  • kan anvende observasjon og kartleggingsverktøy for å delta i behandling og pleie av gravide med komplikasjoner, fødende, barselkvinnen, nyfødte og syke barn
  • kan gi omsorgspersoner veiledning og undervisning i stell og pleie av nyfødte og syke barn
  • kan veilede og undervise i amming
  • kan anvende kommunikasjonsformer og -teknikker og samhandling til å skape tillit, forberede og veilede barselkvinner, barn på varierende alderstrinn og modningsnivå og deres omsorgspersoner
  • kan anvende refleksjon i egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk for å ivareta den fødende, barselkvinnen og det syke barnets integritet
  • kan finne og anvende informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis innenfor yrkesfeltet barsel- og barnepleie
  • kan kartlegge og observere premature barns behov og anvende utviklingstilpasset neonatalt stell og pleie
  • kan kartlegge og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak knyttet til fødende, nyfødte, barselkvinner, syke barn og omsorgspersoner

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning, kjenner og respekterer sitt kompetanseområde og selvstendige ansvar i arbeidet med fødende, nyfødte, barselkvinnen, syke barn deres og omsorgspersoner i samarbeid med annet helsepersonell
  • kan gi pleie og omsorg til fødende, barselkvinnen, nyfødte barn, syke barn og omsorgspersoner ut ifra individuelle behov
  • kan utføre utviklingstilpasset neonatal omsorg på en profesjonell og etisk forsvarlig måte i samarbeid med omsorgspersoner og helsepersonell
  • kan bygge relasjoner med målgrupper, kollegaer, interne og eksterne samarbeidspartnere for å kvalitetssikre og videreutvikle sin kompetanse innen fagfeltet barsel- og barnepleie
  • kan utvikle arbeidsmetoder gjennom veiledning, erfaring- og kunnskapsdeling innen barsel- og barnepleie i samarbeid med andre relevante yrkesgrupper

Arbeidsinnsats

Praksis skal utgjøre 300 timer fordelt på 14 uker. Fravær utover 10 % fører til ikke bestått praksis.

Det skal gjennomføres individuelle arbeidskrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.

Vurdering

  • Vurderingsformen av praksis er bestått/ikke bestått. For å bestå praksis må alle arbeidskrav og praksis være bestått i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene.
  • Fravær utover 10% fører til ikke bestått praksis.
  • Ved ikke bestått praksis se: Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Agder § 4-5, punkt 3

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Praktiske øvelser  
  • Veiledning 
  • Refleksjon 
  • Arbeidskrav 
  • Logg 
  • Selvstudium
Pensumliste
40HH07L Emne 5: Praksis i barsel- og barnepleie