40HH07K Emne 4: Sykepleie for barn 0 – 18 år
40HH07K Emne 4: Sykepleie for barn 0 – 18 år
- Emnebeskrivelse
- Emnekode40HH07K
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng8
- EmneansvarligAnne Skjulestad
Om emnet
Emnet omhandler barnets normale utvikling og tar sikte på å gjøre studenten i stand til å identifisere avvik ved sykdom. De vanligste sykdommene fremheves, og det legges vekt på hvordan studenten skal kartlegge og observere det syke barnet og dets familie, samt iverksette tiltak og gi omsorg til dem i et tverrfaglig samarbeid.
Temaer i emnet
Barnets normale utvikling
- Vekst og fysisk og motorisk utvikling
- Tilknytning og kognitiv og psykososial utvikling
- Språkutvikling og terapeutisk lek
- Faktorer som kan fremme og hemme barnets og den unges helse og normale utvikling
- Ungdomshelse
Forebygging og behandling av vanlige sykdommer hos barn og unge
- Forebyggende og helsefremmende arbeid blant barn og unge
- Barn og unge på sykehus
- Vanlige kirurgiske og medisinske sykdommer
- Barn og unge med funksjonsnedsettelser og syndromer
- Smerte og smertevurdering hos barn og unge
- Behandling av sykdommer
- Kartlegging, observasjon, vurdering og tiltak ut fra barnets og den unges ressurser, behov og tilstand
- Legemidler til barn og unge
Omsorg for syke barn og unge, og dets pårørende
- Tverrfaglig samarbeid og barnepleiers rolle
- Samtale med med syke barne og unge
- Kultur, ulike tradisjoner, bruk av tolk
- Omsorgssvikt
- Ivaretakelse og samarbeid med pårørende og søsken
- Palliativ behandling av barn og unge
- Taps-, sorg- og krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
- Lovfestede rettigheter for barn og unge som er innlagt på helseinstitusjon
- Hjelpeinstanser og støtteforeninger i forbindelse med sykdom, syndromer og funksjonshemminger hos barn og unge
- Brifing og debrifing
- Egne reaksjoner i forbindelse med sykdom og død hos barn og unge
- Mestring hos barn og unge med kronisk sykdom eller funksjonsnedsettelse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barns normale utvikling i alderen 0-18 år og hvilke faktorer som kan true denne utviklingen
- har kunnskap om de vanligste sykdommer og funksjonsnedsettelser hos barn, samt symptomer på og behandling av disse
- har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner hos barn, unge, deres søsken og omsorgspersoner
- har kunnskap om etiske prinsipper, relasjonsbygging og målrettet kommunikasjon i ivaretakelse av syke barn og unge, og deres omsorgspersoner
- har innsikt i lovverk, retningslinjer og prosedyrer som er knyttet til arbeidet med syke barn og unge, og deres omsorgspersoner
- kan oppdatere sin kunnskap om faglige vurderingsverktøy og strukturert kommunikasjon for å ivareta syke barn og unge i et tverrfaglig samarbeid
- kan oppdatere sin kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid for å ivareta barn og unges livskvalitet, trivsel og helse
- har innsikt i ulike kulturers forståelse av sykdom og funksjonsnedsettelse
Ferdigheter
Studenten
- kan kommunisere og samhandle med barn og unge for å skape og opprettholde tillit med utgangspunkt i alder og utviklingstrinn, opplevelser, situasjon og kultur
- kan anvende kunnskap om ulike kommunikasjonsverktøy for å registrere, vurdere og rapportere tilstanden til syke barn og unge
- kan kartlegge barnets tilstand og identifisere forverring ved bruk av standardiserte observasjons- og kartleggingsverktøy og iverksette tiltak i samarbeid med andre yrkesgrupper
- kan finne og anvende oppdatert informasjon og fagstoff for å forberede og veilede barn, unge og omsorgspersoner angående undersøkelser, prosedyrer og behandling
- kan kartlegge og identifisere behov og støtte som barn, unge, deres søsken og omsorgspersoner trenger i bearbeidelse av sorg- og krisereaksjoner
Generell kompetanse
Studenten
- kan gi pleie og omsorg til syke barn ved å ivareta deres individuelle behov
- har utviklet en etisk grunnholdning i arbeidet med syke barn, deres søsken og omsorgspersoner
- kan utføre, vurdere og reflektere over sitt arbeid med syke barn på en profesjonell og etisk forsvarlig måte i samarbeid med annet helsepersonell og omsorgspersoner
- kan utføre systematisk kartlegging og observasjon av syke barns tilstand i samarbeid med aktuelle yrkesgrupper og etter gjeldende prosedyrer
- kan bygge relasjoner og samarbeide med barn og unge og deres omsorgspersoner ved å ta hensyn til deres ønsker, ressurser og tilstand
- har forståelse for egen kompetanse om syke barn og deres omsorgspersoner og kan bygge relasjoner tverrfaglig og på ulike tjenestenivåer for kompetanseutveksling
Arbeidsinnsats
Forventet arbeidsmengde er 156 timer. Det beregnes ca. 12 timer til selvstudie ukentlig.
Det skal gjennomføres fire obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. Utdypende informasjon om innhold, form og vurderingskriterier beskrives i skolens digitale læringsplattform.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått.
For å kunne gjennomføre avsluttende studiekrav må alle arbeidskrav være bestått.
Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A – F.
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesninger
- Veiledning
- Samarbeidslæring
- Rollespill
- Praktiske øvelser
- Arbeidskrav
- Eksterne forelesere
- Selvstudium