Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

00TX00A - Deltid LØM

00TX00A - Deltid LØM

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00TX00A - Deltid
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Studieprogram
      Bygg
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Anne Kirsten Homme

Om emnet

Emnekode elkraft: 40TE66I
Emnekode mekatronikk: 40TT70I
Emnekode automatisering: 40TT67I

Tema Innhold

Økonomistyring

Regnskap, regnskapsanalyse, budsjett, kalkyler, investeringsanalyse, dekningspunktanalyse, kapitalbehov, finansiering, etablering, lover

Organisasjon og ledelse

Organisasjons-, ledelses- og motivasjonsteori, kultur, arbeidsmiljø, personalledelse, HMS, arbeidsbetingelser, konfliktforebygging / håndtering, etikk, lover

Markedsføringsledelse

Markedsplan, kjøpsadferd, markedstrategi, konkurransemidler, lover

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

• har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak
• har kunnskap om lønnskostnader
• har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner
• kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler

Ferdigheter

Studenten

• kan kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
• kan gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler
• kan vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov
• kan planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik
• kan gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering
• kan bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler
• kan foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler
• kan vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten
• kan kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel
• kan identifisere, analysere og utvikle medarbeidernes kompetanse
• kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringsprosesser, fra behovsanalyse til introduksjon
• kan gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse
• kan vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier
• kan vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes
• kan vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategi

Generell kompetanse

Studenten

• kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter
• kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
• har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid
• kan kommunisere internt og eksternt og benytte digitale verktøy til dette
• kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg, forretningsplan og markedsplaner
• kan reflektere over samfunnsutvikling og kan relatere dette til bedriftens situasjon

Arbeidsinnsats

Tema

Arbeidskrav/studiekrav

Annet

Økonomistyring

4 1)

 

Organisasjon og ledelse

4 1)

 

Markedsføringsledelse

4 1)

 

1) Arbeidskrav kan bli tverrfaglige.

Alle obligatoriske arbeidskrav/studiekrav  må være bestått for å få emnekarakter. 

Vurdering

Arbeidskrav: Vurderes med bestått/ikke bestått. Obligatoriske arbeidskrav må være bestått for å få vurdering i emnet.

Sluttvudering består av studiekrav som vurderes med karakter A-F.

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Delta i undervisning
  • Gruppearbeid med oppgaver
  • Lesing av fagstoff på It´s Learning og i pensumlitteratur
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Selvstudium

Pensumliste

Holan, M & Høiseth, P. (2024). Økonomistyring. Fagbokforlaget
ISBN: 9788245048186

Holan, M & Høiseth, P. (2019). Organisasjon og ledelse. Fagbokforlaget
ISBN: 9788245032079

Holan, M.(2019). Markedsføringsledelse. Fagbokforlaget
ISBN: 9788245032079

Pensumliste
00TX00A - Deltid LØM