00HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering

00HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HH14D
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Lena June Jørgensen

Om emnet

Temaer i emnet

Relasjonskompetanse og brukermedvirkning

  • Samhandling med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser
  • Relasjonskompetanse/empati
  • Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon
  • Etiske sider ved samhandling
  • Konfliktforebygging, konflikthåndtering

 

Behandling og oppfølging

  • Prinsipper, mål og metoder for kartlegging
  • Forebyggende programmer og tiltaksmodeller
  • Behandlingsmodeller
  • Habilitering og rehabilitering
  • Individuell plan
  • Motiverende intervju / endringsfokusert rådgivning
  • Legemiddelassistert rehabilitering
  • Oppsøkende virksomhet / utekontaktarbeid
  • Nettverksarbeid
  • Velferdsteknologi

 

Miljøarbeid og Aktiv omsorg

  • Fritidstiltak, fritidsassistanse
  • Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig
  • Aktivitet og trening
  • Læringsbaserte tiltak
  • Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter
  • Daglige gjøremål/ aktiviteter (ADL)
  • Likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper

 

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Yrkesrolle, identitet
  • Relasjonskompetanse, gruppeprosesser og arbeidskultur
  • Metoder og verktøy for kvalitetsforbedring

 

Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene

  • Aktører i behandlingsforløpet
  • Organisering, rollefordeling og tverrfaglig samarbeid mellom aktører og tjenestenivåer/ samhandlingsmodeller
  • Organisasjon og ledelse

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om metoder/tiltak innenfor behandling/oppfølging for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser.
  • kjenner tilbudene til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser i kommunal helse- og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjeneste.

Ferdigheter

Studenten

  • kan organisere tverrfaglig samarbeid og veileder pasienter/brukere, pårørende og fagpersoner
  • kan identifisere behov, tilrettelegge og iverksette tiltak som skaper læring og mestring

Generell kompetanse

Studenten

  • er bevisst på egen og andres kompetanse, ivaretar brukermedvirkning og kan drøfte og formidle kunnskap innenfor fagfeltet.
  • kan delta i faggrupper for å kvalitetssikre og videreutvikle praksis og forståelse på egen arbeidsplass.

Arbeidsinnsats

Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. 

Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold,  og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.

 

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått

Studiekravet vurderes med boksatkarakter A - F

Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesning

Veiledning

Gruppearbeid

Arbeidskrav

Praktiske øvelser

Ekskursjoner

Selvstudium

Pensumliste

 

 

Pensumliste
00HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering