00HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
00HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00HH14D
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligLena June Jørgensen
Om emnet
Temaer i emnet
Relasjonskompetanse og brukermedvirkning
- Samhandling med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser
- Relasjonskompetanse/empati
- Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon
- Etiske sider ved samhandling
- Konfliktforebygging, konflikthåndtering
Behandling og oppfølging
- Prinsipper, mål og metoder for kartlegging
- Forebyggende programmer og tiltaksmodeller
- Behandlingsmodeller
- Habilitering og rehabilitering
- Individuell plan
- Motiverende intervju / endringsfokusert rådgivning
- Legemiddelassistert rehabilitering
- Oppsøkende virksomhet / utekontaktarbeid
- Nettverksarbeid
- Velferdsteknologi
Miljøarbeid og Aktiv omsorg
- Fritidstiltak, fritidsassistanse
- Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig
- Aktivitet og trening
- Læringsbaserte tiltak
- Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter
- Daglige gjøremål/ aktiviteter (ADL)
- Likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Yrkesrolle, identitet
- Relasjonskompetanse, gruppeprosesser og arbeidskultur
- Metoder og verktøy for kvalitetsforbedring
Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- Aktører i behandlingsforløpet
- Organisering, rollefordeling og tverrfaglig samarbeid mellom aktører og tjenestenivåer/ samhandlingsmodeller
- Organisasjon og ledelse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om metoder/tiltak innenfor behandling/oppfølging for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser.
- kjenner tilbudene til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser i kommunal helse- og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjeneste.
Ferdigheter
Studenten
- kan organisere tverrfaglig samarbeid og veileder pasienter/brukere, pårørende og fagpersoner
- kan identifisere behov, tilrettelegge og iverksette tiltak som skaper læring og mestring
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst på egen og andres kompetanse, ivaretar brukermedvirkning og kan drøfte og formidle kunnskap innenfor fagfeltet.
- kan delta i faggrupper for å kvalitetssikre og videreutvikle praksis og forståelse på egen arbeidsplass.
Arbeidsinnsats
Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurderes med bokstavkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesning
Veiledning
Gruppearbeid
Arbeidskrav
Praktiske øvelser
Ekskursjoner
Selvstudium
Pensumliste