00HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
00HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00HH14D
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng10
- EmneansvarligMarit Bolstad Tveide, Lena June Jørgensen
Om emnet
Temaer i emnet
Relasjonskompetanse og brukermedvirkning
- Samhandling med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser
- Relasjonskompetanse/empati
- Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon
- Etiske sider ved samhandling
- Konfliktforebygging, konflikthåndtering
Behandling og oppfølging
- Prinsipper, mål og metoder for kartlegging
- Forebyggende programmer og tiltaksmodeller
- Behandlingsmodeller
- Habilitering og rehabilitering
- Individuell plan
- Motiverende intervju / endringsfokusert rådgivning
- Legemiddelassistert rehabilitering
- Oppsøkende virksomhet / utekontaktarbeid
- Nettverksarbeid
- Velferdsteknologi
Miljøarbeid og Aktiv omsorg
- Fritidstiltak, fritidsassistanse
- Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig
- Aktivitet og trening
- Læringsbaserte tiltak
- Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter
- Daglige gjøremål/ aktiviteter (ADL)
- Likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Yrkesrolle, identitet
- Relasjonskompetanse, gruppeprosesser og arbeidskultur
- Metoder og verktøy for kvalitetsforbedring
Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- Aktører i behandlingsforløpet
- Organisering, rollefordeling og tverrfaglig samarbeid mellom aktører og tjenestenivåer/ samhandlingsmodeller
- Organisasjon og ledelse
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om metoder/tiltak innenfor behandling/oppfølging for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser.
- kjenner tilbudene til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser i kommunal helse- og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjeneste.
Ferdigheter
Studenten
- kan organisere tverrfaglig samarbeid og veileder pasienter/brukere, pårørende og fagpersoner
- kan identifisere behov, tilrettelegge og iverksette tiltak som skaper læring og mestring
Generell kompetanse
Studenten
- er bevisst på egen og andres kompetanse, ivaretar brukermedvirkning og kan drøfte og formidle kunnskap innenfor fagfeltet.
- kan delta i faggrupper for å kvalitetssikre og videreutvikle praksis og forståelse på egen arbeidsplass.
Arbeidsinnsats
Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått, studiekravet vurderes med bokstavkarakter. Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
- Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
- Studiekravet vurderes med bokstavkarakterer A - F
Arbeids- og læringsaktiviteter
- Forelesning
- Veiledning
- Gruppearbeid
- Arbeidskrav
- Praktiske øvelser
- Ekskursjoner
- Selvstudium
Pensumliste
EMNE 4
Fagbøker
Lauveng, Arnhild, (2020). Grunnbok i psykisk helsearbeid. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02-6626
Eide & Eide, (2018). Kommunikasjon i relasjoner. Oslo: Gyldendal. ISBN: 978-82-05 500563
Håkonsen, Kjell Magne (2014). Psykologi og psykiske lidelser. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.
Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser. Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen Damm Akademiske. ISBN 978-82-02-54772-1
Kopi fra bøker
Nakrem, S., Sigurjonsson, J. (2017). Velferdsteknologi i praksis.. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN:9788202532369. Kapittel 2.
Strand, L. (1999). Fra kaos mot samling, mestring og helhet. Oslo: ad Notam Gyldendal. ISBN 82-05-19239-1.
Kap. 7: Sykepleieholdning og – handling – egostyrkende sykepleie
Nettressurser
ADHD: http://adhdnorge.no/voksen/hva-er-adhd/
Aktiv omsorg. Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenesten: http://www.utviklingssenter.no
Aldring og helse: https://www.aldringoghelse.no/
Barn og unge, 2019: Integrerings- og mangfolds direktoratet: https://www.imdi.no/
Helsetjenester til asylsøkere, flyktninger og familiegjenforente. Nasjonal veileder: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/helsetjenester-til-asylsokere-flyktninger-og-familiegjenforente
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet: https://www.imdi.no/
NY I NORGE. Praktiske opplysninger fra offentlige etater. http://www.nyinorge.no/
Lover innen helse- og oppvekstsektoren: http://lovdata.no
Psykisk helse: https://helsenorge.no/psykisk-helse
Recovery: https://www.napha.no/content/13883/Recovery
Recovery: Veileder-recovery (napha.no)
Rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. Nasjonal plan: Rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator - Helsedirektoratet
Individuell plan og koordinator, Helse Norge https://www.helsenorge.no/rettigheter/individuell-plan/
Rus og avhengighet: Rus og avhengighet - helsenorge.no
Rus og samfunn: Rus & samfunn - Forside
Rusforebyggende og helsefremmende læring: En kunnskapsbase: forebygging.no
Samtidig psykisk lidelse og rusmisbruk: https://rop.no/
Sammen om aktive liv: Handlingsplan for fysisk aktivitet 2020–2029: https://www.regjeringen.no/contentassets/43934b653c924ed7816fa16cd1e8e523/handlingsplan-for-fysisk-aktivitet-2020.pdf
Traumeforståelse: https://rvtssor.no/aktuelt/anbefalte-artikler/
Tverrkulturell kommunikasjon (63 sider): Vi og De. En håndbok om kommunikasjon på tvers av kultur: https://www.imdi.no/globalassets/dokumenter/andre-filer/vi-og-de-en-handbok-i-kommunikasjon-pa-tvers-av-kulturer.pdf
Utviklingshemming: https://naku.no/
Velferdsteknologi: https://www.uia.no/senter-og-nettverk/i4helse
I tillegg kommer diverse kopier fra relevant litteratur og anbefalt tillegslitteratur.