00HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering

00HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HH14D
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Marit Bolstad Tveide, Lena June Jørgensen

Om emnet

Temaer i emnet

Relasjonskompetanse og brukermedvirkning

  • Samhandling med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser
  • Relasjonskompetanse/empati
  • Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon
  • Etiske sider ved samhandling
  • Konfliktforebygging, konflikthåndtering

Behandling og oppfølging

  • Prinsipper, mål og metoder for kartlegging
  • Forebyggende programmer og tiltaksmodeller
  • Behandlingsmodeller
  • Habilitering og rehabilitering
  • Individuell plan
  • Motiverende intervju / endringsfokusert rådgivning
  • Legemiddelassistert rehabilitering
  • Oppsøkende virksomhet / utekontaktarbeid
  • Nettverksarbeid
  • Velferdsteknologi

Miljøarbeid og Aktiv omsorg

  • Fritidstiltak, fritidsassistanse
  • Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig
  • Aktivitet og trening
  • Læringsbaserte tiltak
  • Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter
  • Daglige gjøremål/ aktiviteter (ADL)
  • Likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Yrkesrolle, identitet
  • Relasjonskompetanse, gruppeprosesser og arbeidskultur
  • Metoder og verktøy for kvalitetsforbedring

Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene

  • Aktører i behandlingsforløpet
  • Organisering, rollefordeling og tverrfaglig samarbeid mellom aktører og tjenestenivåer/ samhandlingsmodeller
  • Organisasjon og ledelse

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om metoder/tiltak innenfor behandling/oppfølging for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser.
  • kjenner tilbudene til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser i kommunal helse- og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjeneste.

Ferdigheter

Studenten

  • kan organisere tverrfaglig samarbeid og veileder pasienter/brukere, pårørende og fagpersoner
  • kan identifisere behov, tilrettelegge og iverksette tiltak som skaper læring og mestring

Generell kompetanse

Studenten

  • er bevisst på egen og andres kompetanse, ivaretar brukermedvirkning og kan drøfte og formidle kunnskap innenfor fagfeltet.
  • kan delta i faggrupper for å kvalitetssikre og videreutvikle praksis og forståelse på egen arbeidsplass.

Arbeidsinnsats

Det skal gjennomføres 3 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått, studiekravet vurderes med bokstavkarakter. Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold,  og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.

 

Vurdering

  • Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
  • Studiekravet vurderes med bokstavkarakterer A - F

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Forelesning
  • Veiledning
  • Gruppearbeid
  • Arbeidskrav
  • Praktiske øvelser
  • Ekskursjoner
  • Selvstudium

Pensumliste

EMNE 4

Fagbøker

Lauveng, Arnhild, (2020). Grunnbok i psykisk helsearbeid. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02-6626

Eide & Eide, (2018). Kommunikasjon i relasjoner. Oslo: Gyldendal. ISBN: 978-82-05 500563

Håkonsen, Kjell Magne (2014). Psykologi og psykiske lidelser. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag AS.

Skau, Greta Marie (2017). Gode fagfolk vokser. Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. Oslo: Cappelen Damm Akademiske. ISBN 978-82-02-54772-1

 

Kopi fra bøker

Nakrem, S., Sigurjonsson, J. (2017). Velferdsteknologi i praksis.. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. ISBN:9788202532369. Kapittel 2.

Strand, L. (1999). Fra kaos mot samling, mestring og helhet. Oslo: ad Notam Gyldendal. ISBN 82-05-19239-1.

Kap. 7: Sykepleieholdning og – handling – egostyrkende sykepleie

 

Nettressurser

ADHD: http://adhdnorge.no/voksen/hva-er-adhd/

Aktiv omsorg. Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenesten: http://www.utviklingssenter.no

Aldring og helse: https://www.aldringoghelse.no/

Barn og unge, 2019: Integrerings- og mangfolds direktoratet: https://www.imdi.no/

Helsetjenester til asylsøkere, flyktninger og familiegjenforente. Nasjonal veileder: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/helsetjenester-til-asylsokere-flyktninger-og-familiegjenforente

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet: https://www.imdi.no/

NY I NORGE. Praktiske opplysninger fra offentlige etater. http://www.nyinorge.no/

Lover innen helse- og oppvekstsektoren: http://lovdata.no

Psykisk helse: https://helsenorge.no/psykisk-helse

Recovery: https://www.napha.no/content/13883/Recovery

Recovery: Veileder-recovery (napha.no)

Rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator. Nasjonal plan: Rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator - Helsedirektoratet

Individuell plan og koordinator, Helse Norge https://www.helsenorge.no/rettigheter/individuell-plan/

Rus og avhengighet: Rus og avhengighet - helsenorge.no

Rus og samfunn: Rus & samfunn - Forside

Rusforebyggende og helsefremmende læring: En kunnskapsbase: forebygging.no

Samtidig psykisk lidelse og rusmisbruk: https://rop.no/

Sammen om aktive liv: Handlingsplan for fysisk aktivitet 2020–2029: https://www.regjeringen.no/contentassets/43934b653c924ed7816fa16cd1e8e523/handlingsplan-for-fysisk-aktivitet-2020.pdf

Traumeforståelse: https://rvtssor.no/aktuelt/anbefalte-artikler/

Tverrkulturell kommunikasjon (63 sider): Vi og De. En håndbok om kommunikasjon på tvers av kultur: https://www.imdi.no/globalassets/dokumenter/andre-filer/vi-og-de-en-handbok-i-kommunikasjon-pa-tvers-av-kulturer.pdf

Utviklingshemming: https://naku.no/

Velferdsteknologi: https://www.uia.no/senter-og-nettverk/i4helse

 

I tillegg kommer diverse kopier fra relevant litteratur og anbefalt tillegslitteratur.

Pensumliste
00HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering