Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

00HH07D Det premature barnet

00HH07D Det premature barnet

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HH07D
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiested
      Grimstad
    • Studiepoeng
      3
    • Emneansvarlig
      Hilde Marie Aas

Om emnet

 

Temaer i emnet

Prematuritet

  • Prematuritet definisjon
  • Årsaker til prematuritet
    • Komplikasjoner som infeksjon hos mor, vannavgang, preeklampsi, blødninger og placentaløsning
    • Dysmaturitet og vekstretardasjon
    • Misdannelser hos barnet
    • Flerfødsler
    • Bruk av rusmidler

 

Observasjoner og pleie

  • Sykdomsbildet hos det premature barnet
  • Respiratoriske komplikasjoner
  • Sirkulatoriske komplikasjoner
  • Infeksjoner hos barnet
  • Observasjoner av almenntilstand, puls, respirasjon og farge
  • Hypoglykemi
  • Hyperbilirubinemi
  • Hypo/hypertermi
  • Barn i kuvøse, varmeseng og vanlig seng
  • Barne- og badestell, navlestell
  • Fremme samspill mellom foreldre og barn
  • Utviklingstilpasset neonatal omsorg, NIDCAP, hud mot hud, kengurumetoden
  • Krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
  • Virkning og bivirkning av aktuelle legemidler
  • Tverrfaglig samarbeid

 

Ernæring

  • Amming av premature
  • Morsmelk og bankmelk
  • Morsmelkerstatninger
  • Matberikninger – tilsetting av kalorier, vitaminer etc.
  • Ernæringsmetoder

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om årsaker til prematur fødsel, observasjoner og pleie av det premature barnet
  • har kunnskap om ernæring til premature barn og om ulike ernæringsmetoder
  • har kunnskap om NIDCAP modellen og viktigheten av tilknytning mellom det premature barnet og omsorgspersonene
  • har innsikt i Nasjonal faglig retningslinje for oppfølging av for tidlig fødte barn

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om NIDCAP metoden i møte med det premature barnet og barnets familie
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for arbeidet med det premature barnet og barnets familie

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning, og kjenner og respekterer sitt kompetanseområde i møte med det premature barnet og omsorgspersoner
  • kan i samarbeid med andre fagpersoner reflektere over arbeidet med det premature barnet og familiens utfordringer knyttet til prematur fødsel på en profesjonell og etisk forsvarlig måte

 

Arbeidsinnsats

Det skal gjennomføres 5 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått, studiekravet vurderes med bokstavkarakter.

Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold,  og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.

 

Vurdering

Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått

Studiekravet vurderes med boksatkarakter A - F

Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesning

Veiledning

Gruppearbeid

Arbeidskrav

Praktiske øvelser

Ekskursjoner

Selvstudium

Pensumliste

Emne 4 Det premature barnet

Tandberg S., B. & Steinnes, S. (2009) Nyfødtsykepleie 1. Oslo: Cappelen DAMM AS. ISBN10: 8202253926, ISBN13: 9788202253929 (Kap. 7,8,9,12,13,17,18 - 160 sider)

Tandberg S., B. & Steinnes, S. (2009) Nyfødtsykepleie 2. Oslo: Cappelen DAMM AS. ISBN10: 8202253926, ISBN13: 9788202253929 (Kap. 21,22,36 - 41 sider)

Nasjonal faglig retningslinje for oppfølging av for tidlig fødte barn: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/274/Nasjonale-faglige-retningslinjer-for-oppfolging-av-for-tidlig-fodte-barn-IS-1419.pdf

Samspillsveileder- styrking av samspill mellom premature barn og deres foreldre basert på: NIDCAP prinsippene og Vermontprogrammet: http://www.rbup.no/CMS/kursbase.nsf/540E608F2B2A49C7C12579900032A260/$file/Nancy%20Moss17.01.12.pdf

 

Pensumliste
00HH07D Det premature barnet