00HH07D Det premature barnet
00HH07D Det premature barnet
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00HH07D
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- StudiestedGrimstad
- Studiepoeng3
- EmneansvarligHilde Marie Aas
Om emnet
Temaer i emnet
Prematuritet
- Prematuritet definisjon
- Årsaker til prematuritet
- Komplikasjoner som infeksjon hos mor, vannavgang, preeklampsi, blødninger og placentaløsning
- Dysmaturitet og vekstretardasjon
- Misdannelser hos barnet
- Flerfødsler
- Bruk av rusmidler
Observasjoner og pleie
- Sykdomsbildet hos det premature barnet
- Respiratoriske komplikasjoner
- Sirkulatoriske komplikasjoner
- Infeksjoner hos barnet
- Observasjoner av almenntilstand, puls, respirasjon og farge
- Hypoglykemi
- Hyperbilirubinemi
- Hypo/hypertermi
- Barn i kuvøse, varmeseng og vanlig seng
- Barne- og badestell, navlestell
- Fremme samspill mellom foreldre og barn
- Utviklingstilpasset neonatal omsorg, NIDCAP, hud mot hud, kengurumetoden
- Krisereaksjoner og bearbeidelse av disse
- Virkning og bivirkning av aktuelle legemidler
- Tverrfaglig samarbeid
Ernæring
- Amming av premature
- Morsmelk og bankmelk
- Morsmelkerstatninger
- Matberikninger – tilsetting av kalorier, vitaminer etc.
- Ernæringsmetoder
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om årsaker til prematur fødsel, observasjoner og pleie av det premature barnet
- har kunnskap om ernæring til premature barn og om ulike ernæringsmetoder
- har kunnskap om NIDCAP modellen og viktigheten av tilknytning mellom det premature barnet og omsorgspersonene
- har innsikt i Nasjonal faglig retningslinje for oppfølging av for tidlig fødte barn
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om NIDCAP metoden i møte med det premature barnet og barnets familie
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for arbeidet med det premature barnet og barnets familie
Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet en etisk grunnholdning, og kjenner og respekterer sitt kompetanseområde i møte med det premature barnet og omsorgspersoner
- kan i samarbeid med andre fagpersoner reflektere over arbeidet med det premature barnet og familiens utfordringer knyttet til prematur fødsel på en profesjonell og etisk forsvarlig måte
Arbeidsinnsats
Det skal gjennomføres 5 obligatoriske arbeidskrav og ett studiekrav. Arbeidskravene vurderes til bestått/ikke bestått, studiekravet vurderes med bokstavkarakter.
Utdypende informasjon om arbeidskravenes og studiekravets innhold, og vurderingskriterier, presiseres i fremdriftsplan for emnet.
Vurdering
Arbeidskravene vurderes til bestått/ ikke bestått
Studiekravet vurderes med boksatkarakter A - F
Se utfyllende informasjon under Vurderingsformer
Arbeids- og læringsaktiviteter
Forelesning
Veiledning
Gruppearbeid
Arbeidskrav
Praktiske øvelser
Ekskursjoner
Selvstudium
Pensumliste
Emne 4 Det premature barnet
Tandberg S., B. & Steinnes, S. (2009) Nyfødtsykepleie 1. Oslo: Cappelen DAMM AS. ISBN10: 8202253926, ISBN13: 9788202253929 (Kap. 7,8,9,12,13,17,18 - 160 sider)
Tandberg S., B. & Steinnes, S. (2009) Nyfødtsykepleie 2. Oslo: Cappelen DAMM AS. ISBN10: 8202253926, ISBN13: 9788202253929 (Kap. 21,22,36 - 41 sider)
Nasjonal faglig retningslinje for oppfølging av for tidlig fødte barn: https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/274/Nasjonale-faglige-retningslinjer-for-oppfolging-av-for-tidlig-fodte-barn-IS-1419.pdf
Samspillsveileder- styrking av samspill mellom premature barn og deres foreldre basert på: NIDCAP prinsippene og Vermontprogrammet: http://www.rbup.no/CMS/kursbase.nsf/540E608F2B2A49C7C12579900032A260/$file/Nancy%20Moss17.01.12.pdf