36HH33F Fordypning i observasjons- og vurderingskompetanse

36HH33F Fordypning i observasjons- og vurderingskompetanse

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Birte Marten Oswald, Hilde Eide Tørring
    • Start
      2027 Vår
Used in other programs
  • Observasjons- og vurderingskompetanse, deltid
  • Observasjons- og vurderingskompetanse, nett
Studiested
Horten
Introduksjon

Studenten skal skrive en fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling, og med utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal vise evne til å anvende relevant teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen. Studenten skal ha tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven.

Læringsutbytte

Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om somatiske sykdommer, skader, psykiske sykdommer og ruslidelser
  • har kunnskap om særlig sårbare pasienters kompleksitet og behov
  • har kunnskap om faglige verktøy som benyttes ved observasjon, undersøkelse, kartlegging, dokumentasjon og rapportering av helsetilstand
  • har kunnskap om førstehjelp, praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie, smittevern og legemiddelhåndtering
  • har innsikt i relevant lovverk og faglige retningslinjer som regulerer tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten
  • har kunnskap om organisering og samhandling i helsetjenesten
  • har kunnskap om risikovurdering, pasientsikkerhet og forbedrings- og kvalitetsarbeid
  • kan oppdatere sin kunnskap innen observasjons- og vurderingskompetanse
  • kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologi
  • forstår betydningen av systematisk kvalitetsarbeid og kunnskapsbasert praksis i helsetjenesten
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om somatiske sykdommer, skader, psykiske sykdommer og ruslidelser for å vurdere, dokumentere og rapportere helsetilstand
  • kan anvende kunnskap om smittevern, legemiddelhåndtering og velferdsteknologiske løsninger for å kvalitetssikre helsehjelpen
  • kan anvende faglige verktøy for å observere, undersøke, kartlegge, vurdere, dokumentere og rapportere helsetilstand
  • kan anvende profesjonell kommunikasjon i samhandling med pasienter, pårørende, kollegaer og annet helsepersonell
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for observasjon og vurdering av helsetilstand, personsentrert omsorg og utfordrende atferd
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff om risikovurdering, pasientsikkerhet og forbedrings- og kvalitetsarbeid
  • kan kartlegge risikofaktorer, symptomer og helsetilstand og identifisere faglige problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan egen yrkesrolle, ansvar og yrkesetiske prinsipper bidrar til ivaretakelse av pasienter og deres pårørende
  • har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar kravet om faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
  • kan utføre observasjon og vurdering, personsentrert omsorg, førstehjelp og praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie på en måte som ivaretar faglig forsvarlighet
  • kan bygge relasjoner med kollegaer, på tvers av avdelinger og nivå i det tverrfaglige samarbeidet i helsetjenesten
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen observasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
Læringsformer
Arbeidskrav
Fordypningsarbeid
Gruppearbeid
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Studenten skriver en fordypningsoppgave med påfølgende muntlig høring som utgjør sluttvurderingen for studiet. Fordypningsarbeidet vurderes ut fra overordenede læringsutbyttebeskrivelser for utdanningen. 

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Prosjekt- og framdriftsplan
Innen fastsatt tidspunkt må studenten ha levert forslag til prosjekt- og framdriftsplan med tema, foreløpig/tentativ problemstilling, metodevalg og litteratur. Faglærer/veileder gir konstruktiv tilbakemelding på arbeidskravet innen tre uker. Arbeidet vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle arbeidskrav må være godkjent før sluttvurderingen. Studenten har to forsøk per arbeidskrav.
Studenten har tilbud om fire veiledningstimer i løpet av skriveperioden. I tillegg kan det arrangeres oppgaveseminarer der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger frem og for de som er deltakere.
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave med muntlig høring
Innlevering av individuell skriftlig fordypningsoppgave. Vurderingene av fordypningsoppgaven og muntlig høring legger grunnlaget for emnekarakteren, som består av et vektet gjennomsnitt, der fordypningsoppgaven vektes 40% og
muntlig høring vektes 60%. Begge deler må bestås for å få emnekarakter.
Vurderingsuttrykk: gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og med F for ikke bestått.
Forkunnskapskrav

Bestått emne 1-4, og emne 5 praksis

Evaluering

Evaluering etter fullført utdanning gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform etter gjennomføring av emne 6. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur
  • Faglitteratur fra tidligere emner
  • Selvvalgt litteratur
  • Andersen, E. S. & Schwencke, E. (2024). Prosjektarbeid. En veiledning for studenter. (6.utg.). Fagbokforlaget.
  • Dalland, O. (2024). Metode og oppgaveskriving. (8.utg.). Gyldendal akademiske forlag.