36HH33F Fordypning i observasjons- og vurderingskompetanse
36HH33F Fordypning i observasjons- og vurderingskompetanse
- Studiepoeng10
- EmneansvarligBirte Marten Oswald, Hilde Eide Tørring
- Start2027 Vår
- Observasjons- og vurderingskompetanse, deltid
- Observasjons- og vurderingskompetanse, nett
Studenten skal skrive en fordypningsoppgave ut fra selvvalgt tema og problemstilling, og med utgangspunkt i overordnet læringsutbytte for utdanningen. Studenten skal vise evne til å anvende relevant teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen. Studenten skal ha tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven.
Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om somatiske sykdommer, skader, psykiske sykdommer og ruslidelser
- har kunnskap om særlig sårbare pasienters kompleksitet og behov
- har kunnskap om faglige verktøy som benyttes ved observasjon, undersøkelse, kartlegging, dokumentasjon og rapportering av helsetilstand
- har kunnskap om førstehjelp, praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie, smittevern og legemiddelhåndtering
- har innsikt i relevant lovverk og faglige retningslinjer som regulerer tjenestetilbudet i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og i spesialisthelsetjenesten
- har kunnskap om organisering og samhandling i helsetjenesten
- har kunnskap om risikovurdering, pasientsikkerhet og forbedrings- og kvalitetsarbeid
- kan oppdatere sin kunnskap innen observasjons- og vurderingskompetanse
- kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologi
- forstår betydningen av systematisk kvalitetsarbeid og kunnskapsbasert praksis i helsetjenesten
Studenten
- kan anvende kunnskap om somatiske sykdommer, skader, psykiske sykdommer og ruslidelser for å vurdere, dokumentere og rapportere helsetilstand
- kan anvende kunnskap om smittevern, legemiddelhåndtering og velferdsteknologiske løsninger for å kvalitetssikre helsehjelpen
- kan anvende faglige verktøy for å observere, undersøke, kartlegge, vurdere, dokumentere og rapportere helsetilstand
- kan anvende profesjonell kommunikasjon i samhandling med pasienter, pårørende, kollegaer og annet helsepersonell
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for observasjon og vurdering av helsetilstand, personsentrert omsorg og utfordrende atferd
- kan finne relevant informasjon og fagstoff om risikovurdering, pasientsikkerhet og forbedrings- og kvalitetsarbeid
- kan kartlegge risikofaktorer, symptomer og helsetilstand og identifisere faglige problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
Studenten
- har forståelse for hvordan egen yrkesrolle, ansvar og yrkesetiske prinsipper bidrar til ivaretakelse av pasienter og deres pårørende
- har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar kravet om faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
- kan utføre observasjon og vurdering, personsentrert omsorg, førstehjelp og praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie på en måte som ivaretar faglig forsvarlighet
- kan bygge relasjoner med kollegaer, på tvers av avdelinger og nivå i det tverrfaglige samarbeidet i helsetjenesten
- kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen observasjons- og vurderingskompetanse i helsetjenesten
Studenten skriver en fordypningsoppgave med påfølgende muntlig høring som utgjør sluttvurderingen for studiet. Fordypningsarbeidet vurderes ut fra overordenede læringsutbyttebeskrivelser for utdanningen.
Vurdering | Kommentar |
---|---|
Skriftlig oppgave med muntlig høring | Innlevering av individuell skriftlig fordypningsoppgave. Vurderingene av fordypningsoppgaven og muntlig høring legger grunnlaget for emnekarakteren, som består av et vektet gjennomsnitt, der fordypningsoppgaven vektes 40% og muntlig høring vektes 60%. Begge deler må bestås for å få emnekarakter. Vurderingsuttrykk: gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og med F for ikke bestått. |
Evaluering etter fullført utdanning gjennomføres på fagskolens digitale læringsplattform etter gjennomføring av emne 6. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
Studenten har tilbud om fire veiledningstimer i løpet av skriveperioden. I tillegg kan det arrangeres oppgaveseminarer der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger frem og for de som er deltakere.