36HH31H Tilpassing av arbeidssituasjon
36HH31H Tilpassing av arbeidssituasjon
- Studiepoeng10
- EmneansvarligHilde Eide Tørring, Agnes Brønstad
- Start2026 Vår
I dagens samfunn er det mange personer med nedsatt funksjonsevne som dessverre ikke får bidra med sine ressurser i en arbeidssituasjon. Arbeid er for de aller fleste en meningsfull aktivitet som fremmer god helse både fysisk og mentalt. Det er behov for økt kunnskap om hvordan arbeid og sysselsetting kan legges til rette slik at personer med nedsatt funksjonsevne kan delta, og at samfunnet kan nyttiggjøre seg de ressursene den enkelte har. Samfunnsutviklingen viser en tydelig trend om at det er behov for økt sysselsetting, og at den enkeltes ressurser må utnyttes. Arbeid og aktivitet fremmer også god livskvalitet og forhindrer sosial isolasjon.
Utdanningsmodulen i tilpassing av arbeidssituasjon har som mål å utvikle en helhetlig forståelse av aktivitet og arbeid som integrerte elementer i en persons liv. Studentene skal kunne tilpasse og tilrettelegge arbeidssituasjonen og miljøet på en individuelt tilpasset måte for å støtte optimal deltakelse og mestring. Samtidig skal studentene kunne formidle kunnskap om rettigheter, ytelser, og ulike arbeidstilbud, samt initiere og opprettholde meningsfulle samarbeid med bedrifter for å fremme deltakelse i arbeidslivet for personer med nedsatt funksjonsevne.
Utdanningsmodulen i tilpassing av arbeidssituasjon har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller inngå som en av de obligatoriske modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger:
- 9 nettsamlinger á 2 timer mellom kl. 10.30 - 13.15 en fast ukedag
- 2-3 sammenhengende fysiske samlingsdager fra kl. 09.00 - 15.00
- Egeninnsats og veiledning
- 3 studiekrav
a) Aktivitet og arbeid – en viktig del av hverdagen
- Betydningen av arbeidsmestring
- Ytelser og rettigheter
- NAV
- Ulike aktivitets- og arbeidstilbud
- Aktivitets- og arbeidssenter
- Varig tilrettelagt arbeid (VTA)
- Varig tilrettelagt arbeid i ordinær bedrift (VTO)
- Arbeid i ordinært arbeidsliv
b) Tilrettelegging av arbeidssituasjonen og arbeidsmiljøet
- Kartlegging og tilrettelegging
- Mestring av arbeidsmiljø
- Fysisk tilrettelegging
- Miljøforurensende faktorer
- Stressorer
- Visuell støtte
- Bruk av handlingskjeder
- Prompt og prompt-fading
- Individuell tilrettelegging
- Trening av ADL-ferdigheter
- Å utnytte personers interesse og ressurser i arbeidssituasjon
- Målarbeid og valg av arbeidsoppgaver
- Fungeringsprofil og oppgaveavlastning
- Samarbeid og overganger
c) Arbeid og sysselsetting
- Deltagelse i arbeidslivet
- Prosjekter for økt deltagelse
- Samarbeid med bedrifter
Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).
Studenten
- har kunnskap om kartleggingsverktøy for å kartlegge interesser og ressurser i arbeidssituasjonen til personer med utviklingshemming
- har innsikt i ulike ytelser og rettigheter knyttet til arbeidssituasjonen, inkludert relevant informasjon om NAV-systemet
- har kunnskap om aktivitets- og arbeidstilbud, herunder aktivitets- og arbeidssentre, varig tilrettelagt arbeid (VTA), varig tilrettelagt arbeid i ordinær bedrift (VTO) og arbeid i ordinært arbeidsliv og kjennskap til bedrifter, kommunale aktivitets- og arbeidssentre og ideelle stiftelser som tilbyr arbeid til personer med utviklingshemming
- kan oppdatere sin kunnskap om tilrettelegging av arbeidssituasjonen og arbeidsmiljøet for å fremme mestring og deltakelse i arbeidslivet
- forstår betydningen av arbeidsmestring og deltakelse i arbeidslivet for personer med utviklingshemming og hvordan dette bidrar til verdiskapning i samfunnet
Studenten
- kan anvende kunnskap om aktivitets- og arbeidstilbud til å fremme deltakelsen i arbeidslivet for personer med utviklingshemming
- kan anvende kunnskap om ulike ytelser og rettigheter til å veilede personer med utviklingshemming til deltakelse i arbeidslivet
- kan anvende kartleggingsverktøy for å kartlegge interesser og ressurser i arbeidssituasjonen for å ivareta behovet for individuell tilrettelegging
- kan finne informasjon og fagstoff om prosjekter som fremmer deltakelse i arbeidslivet for personer med utviklingshemming
- kan kartlegge og identifisere behov for tilrettelegging hos personer med utviklingshemming og iverksette relevante tiltak for mestring i arbeidssituasjonen og arbeidsmiljøet
Studenten
- har forståelse for lovverk og yrkesetiske prinsipper som sikrer tilrettelegging av arbeidssituasjonen og arbeidsmiljøet for personer med utviklingshemming
- har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar den enkeltes integritet og medvirkning i arbeidssituasjonen
- kan utføre individuell tilrettelegging ut fra den enkeltes behov, interesser, ressurser og fungeringsprofil
- kan bygge relasjoner med ansatte ved aktivitets- og arbeidstilbud og samarbeide med ulike bedrifter og andre samarbeidspartnere der personer med utviklingshemming arbeider
- kan utvikle metoder som fremmer tilrettelegging og deltakelse i arbeidslivet for personer med utviklingshemming
Læringsutbyttebeskrivelsene for modulen og gjennomføringen av bestemte studiekrav danner grunnlag for vurderingen. Det gis en sluttvurdering i hver modul med bestått/ikke bestått.
Arbeidskrav | Navn | Kommentar |
---|---|---|
Studiekrav 1 | Aktivitets- og arbeidstilbud | Muntlig presentasjon for medstudenter |
Studiekrav 2 | Miljøforurensende faktorer og stressorer | Skriftlig innlevering |
Studiekrav 3 | Deltakelse i arbeidslivet | Skriftlig innlevering på bakgrunn av refleksjonsspørsmål til en film om tilrettelegging av arbeidssituasjon |
Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling.
Bøker:
Ekenes, J. & Løkke, J. (Red.). (2009). Utviklingshemning og habilitering: innspill til habiliteringsprosessen. Universitetsforlaget.
Nettressurser:
Helt med. (u.å.). Vi inkluderer personer med utviklingshemming, utviklingsforstyrrelser og lærevansker i det ordinære arbeidsliv. Hentet 24. januar 2024 fra https://heltmed.no/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=brand&utm_kwd=helt%20med&gclid=Cj0KCQiAh8OtBhCQARIsAIkWb688muy4vw4Rtz6-bwMVjMmpW7B5vLmWNRUtYlHkp05IYzJ4lKsxAb4aAoFZEALw_wcB
Likestilling og diskrimineringsombudet. (u.å.). Hentet 24. januar 2024 fra https://www.ldo.no/
NAV. (u.å.). Arbeid og utdanning. Hentet 24. januar 2024 fra https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/tilrettelegging/arbeid-og-utdanning
NAV & Oslo universitetssykehus. (2020). Arbeidssøkere med Asperger syndrom (3. utg.). https://www.kunnskapsbanken.net/wp-content/uploads/2020/06/Arbeidss%C3%B8kere-med-Asperger-syndrom-veiledningshefte-A5-per-200616.pdf
Aktuelle rapporter knyttet til arbeid for personer med nedsatt funksjonsevne
Aktuelt lovverk, https://lovdata.no/