Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

36HH31F Forebygging og regulering av tvang og makt

36HH31F Forebygging og regulering av tvang og makt

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring, Agnes Brønstad
    • Start
      2025 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Reglene for bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming defineres i Helse- og omsorgstjenestelovens kapittel 9 (2011) og rundskriv IS- I0/2015 Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming (Helsedirektoratet, 2015). I de fleste kommuner bor det personer med utviklingshemming som er i behov av tiltak for å forebygge og/eller forhindre dem i å utøve vesentlig skade på seg selv eller andre. Slike tiltak kan være inngripende og kreve hjemmel i lov for å kunne gjennomføres. Helsemyndighetene stiller tydelige krav om at tjenesteytere i helse- og omsorgstjenestene skal ha tilstrekkelig kompetanse om lovverk som regulerer bruk av tvang og makt.

Utdanningsmodulen i forebygging og regulering av tvang og makt har som mål å utvikle kompetanse til å forebygge og håndtere utfordrende atferd hos personer med psykisk utviklingshemming. Studentene lærer om lovverk som regulerer bruk av tvang og makt. Gjennom modulen skal studentene utvikle en helthetlig forståelse for forebygging av tvang og makt, med fokus på rettssikkerhet, brukermedvirkning, og etisk refleksjon. Studentene skal kunne håndtere konkrete situasjoner og utvikle sin evne til å finne andre løsninger.

Utdanningsmodulen i forebygging og regulering av tvang og makt har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller inngå som en av de obligatoriske modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger:

  • 9 nettsamlinger á 2 timer mellom kl. 10.30-13.15 en fast ukedag
  • 2-3 sammenhengende fysiske samlingsdager fra kl. 09.00 -15.00
  • Egeninnsats og veiledning
  • 3 studiekrav
Innhold

a) Forebygging av tvang og makt og krav om andre løsninger

  • Tvang og makt
  • Utfordrende atferd
  • Hva er vesentlig skade?
  • Samtykkekompetanse
  • Helse- og omsorgstjenesteloven, kap. 9
    • Formål og virkeområde
    • Rett til medvirkning og informasjon
    • Krav til forebygging og andre løsninger
    • Vilkår for bruk av tvang og makt
    • Kriterier for å fatte vedtak om tvang og makt
  • Forebyggende tiltak i praksis
  • Etisk refleksjon om tvang og makt

b) Tvangshjemler i helse- og omsorgstjenesteloven, kapittel 9

  • Skadeavvergende tiltak i nødsituasjoner
    • Hva er en nødsituasjon?
    • Skadeavvergende tiltak, §9-5, tredje ledd, bokstav a
    • Enkeltmelding
  • Tvang og makt i gjentatte nødsituasjoner
    • Kompetansekrav for å kunne yte tvang og makt i tjenesten
    • Tvangshjemler §9-5, tredje ledd, bokstav b og c
    • Vedtaksmaler
    • Dispensasjonssøknad

c) Saksbehandling og dokumentasjon

  • Ansvarsfordeling og saksgang
  • Dokumentasjon av tvangsbruk
  • Dokumentasjon i saksbehandling

d) Avgrensing mot annet lovverk i helsetjenesten

  • Pasient- og brukerrettighetsloven, kap. 4a
  • Psykisk helsevernlov
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om utfordrende atferd og tiltak for å forebygge bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming
  • har kunnskap om vesentlig skade og skadeavvergende tiltak i nødsituasjoner der person(er) med psykisk utviklingshemming er involvert
  • har innsikt i hvordan kap. 9 i helse- og omsorgstjenesteloven regulerer bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming
  • har innsikt i hvordan kap. 4a i pasient- og brukerrettighetsloven regulerer helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen
  • har innsikt i hvordan og når psykisk helsevernlov er gjeldene for personer med psykisk utviklingshemming
  • har kunnskap om krav til dokumentasjon av tvangsbruk overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming og kjennskap til ulike vedtaksmaler
  • har kunnskap om kompetansekrav for å bruke tvang og makt i tjenester til personer med psykisk utviklingshemming og kjennskap til ansvarsfordeling i saksbehandlingen
  • kan oppdatere sin kunnskap om rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt i tjenester til personer med psykisk utviklingshemming
  • forstår hva forebygging av tvang og makt betyr for den enkelte person med psykisk utviklingshemming, deres pårørende og i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om utfordrende atferd og tiltak for å forebygge bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming
  • kan anvende kunnskap om skadeavvergende tiltak for å unngå eller begrense skade i nødsituasjoner der person(er) med psykisk utviklingshemming er involvert
  • kan anvende aktuelt lovverk for sikre bruker- og pårørendemedvirkning, rettsikkerhet og for å yte faglig forsvarlig helsehjelp til personer med psykisk utviklingshemming
  • kan finne informasjon og fagstoff om krav til dokumentasjon av tvangsbruk overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming og ulike vedtaksmaler
  • kan kartlegge utfordrende situasjoner som involverer personer med psykisk utviklingshemming og identifisere behov for tiltak som forebygger tvang og makt og/eller krav om andre løsninger
  • kan kartlegge utfordrende situasjoner som involverer personer med psykisk utviklingshemming og identifisere enkeltvis eller gjentatte nødsituasjoner og behov for skadeavvergende tiltak, kompetansekrav og dokumentasjon
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for lovverk og yrkesetiske prinsipper som sikrer personer med psykisk utviklingshemming medvirkning og rettsikkerhet og ivaretar kravet til dokumentasjon ved bruk av tvang og makt
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til utrykk gjennom refleksjon over medvirkning, rettssikkerhet og tiltak som forebygger bruk av tvang og makt
  • kan utføre tiltak for å forebygge tvang og makt eller skade i samarbeid med person(er) med psykisk utviklingshemming og ut fra tjenestemottakers behov og situasjonen for øvrig
  • kan bygge relasjoner med kollegaer på arbeidsplassen og andre samarbeidspartnere ved forebygging, utøvelse og dokumentasjon av tvang og makt overfor personer med psykisk utviklingshemming
  • kan utvikle arbeidsmetoder for å forebygge bruk av tvang og makt gjennom kunnskapsdeling, veiledning, faglig og etisk refleksjon på arbeidsplassen
Læringsformer
Arbeidskrav
Videoundervisning
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Læringsutbyttebeskrivelsene for modulen og gjennomføringen av bestemte studiekrav danner grunnlag for vurderingen. Det gis en sluttvurdering i hver modul med bestått/ikke bestått.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Studiekrav 1
Skadeavvergende tiltak i nødssituasjoner
Skriftlig innlevering
Studiekrav 2
Forebyggende tiltak og andre løsninger
Muntlig presentasjon for medstudenter
Evaluering

Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Bøker:

Lillevik, O. G. & Øien, L. (2024). Miljøterapeutisk arbeid i møte med vold og aggresjon (2. utg.). Gyldendal Akademisk.

Skarstad, K. (2019). Funksjonshemmedes menneskerettigheter: fra prinsipper til praksis. Universitetsforlaget.

Nettressurser:

Helsedirektoratet. (2015). Rettssikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming. Microsoft Word - Rundskriv tvang og makt 01 07 2015 revidert til trykking m bilde m TOC (helsedirektoratet.no)

Stiftelsen SOR. (2017). Veileder - Forebygging og håndtering av aggresjon og vold sør. Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU). https://naku.no/sites/default/files/kba_uploads/veileder_-_forebygging_og_handtering_av_aggresjon_og_vold_sor_nett.pdf

Aktuelt lovverk, https://lovdata.no/

Tilleggslitteratur:

Holden, B. (2016). Utfordrende atferd og utviklingshemning: atferdsanalytisk forståelse og behandling (2. utg.). Gyldendal.