Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

36HH31E Alternativ og supplerende kommunikasjon

36HH31E Alternativ og supplerende kommunikasjon

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring, Agnes Brønstad
    • Start
      2025 Høst
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Alle mennesker trenger språk for å utvikle seg. Noen individer kan, på grunn av medfødte tilstander, skader eller sykdom, ikke uttrykke seg ved hjelp av talespråk og er avhengig av å benytte alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Selv om ASK ikke er definert som et eget språk i den norske språkloven, betraktes det som et funksjonelt språk og en måte å uttrykke seg på for de som har behov for det. ASK er helt nødvendig for deres språklige, sosiale og faglige utvikling.

Opplæringsloven (1998) §2-16, §3-13 og § 4A-13 påpeker at elever, lærlinger, praksisbrevkandidater og lærekandidater og voksne som helt eller delvis mangler funksjonell tale, og har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon, skal få benytte kommunikasjonsformer og nødvendige kommunikasjonsmiddel i opplæringen. Helse- og omsorgstjenesteloven (2011) understreker behovet for at helse- og omsorgstjenester skal tilrettelegges for den enkelte brukers individuelle behov, herunder behovet for tilpassede kommunikasjonsmetoder, inkludert ASK.

Utdanningsmodulen i alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) skal gi studentene kompetanse til å fremme kommunikasjon hos personer med kommunikasjonsvansker. Studentene skal utvikle forståelse for kommunikasjonens betydning. De skal få kunnskap om ulike former for ASK og om hvordan ASK kan brukes til å utvikle språkforståelse og grunnleggende språkfunksjoner hos personer med nedsatt kommunikasjonsevne ut fra den enkeltes forutsetninger.  

Utdanningsmodulen i alternativ supplerende kommunikasjon (ASK) og velferdsteknologi har et omfang på 10 studiepoeng. Den kan gjennomføres som en frittstående modul eller inngå som en av de obligatoriske modulene i fagskoleutdanningen i eldrehelse. Utdanningsmodulen gjennomføres over 10 uker og organiseres som følger:

  • 9 nettsamlinger á 2 timer mellom kl. 10.30-13.15 en fast ukedag
  • 2-3 sammenhengende fysiske samlingsdager fra kl. 09.00 - 15.00
  • Egeninnsats og veiledning
  • 3 studiekrav
Innhold

a) Språk og kommunikasjon

  • Kommunikasjonens betydning
  • Språkutvikling og språkforståelse
    • Grunnleggende språkfunksjoner
    • Felles oppmerksomhet
    • Benevning
    • Be om å få

b) Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)

  • Hva er alternativ og supplerende kommunikasjon
    • ASK som støttespråk
    • ASK som alternativt språk
    • ASK som uttrykksmiddel
  • Hvem har behov for ASK?
  • Rettigheter til alternativ og supplerende kommunikasjon og tegnspråk
  • Kommunikasjonsteknologi til ASK-brukere
  • Anskaffelse av hjelpemidler

c) Alternativ og supplerende kommunikasjonsformer

  • Kartlegging av kommunikasjonsevne hos personer med kommunikasjonsvansker
    • Generell helsetilstand
    • Motoriske evner
    • Kommunikasjonsferdigheter
    • Kognisjon
    • Miljø
  • ASK-strategier
    • Ikke-hjulpet kommunikasjon
    • Hjulpet kommunikasjon
  • Ulike alternative og supplerende kommunikasjonsformer
    • Bruk av konkreter
    • Symbolbaserte tegnsystemer
    • Talesynteser/talemaskin
    • Ulike former for tegnspråk

d) Tilrettelegging for alternativ og supplerende kommunikasjon

  • Individuell kommunikasjons- og kompetanseplan og kommunikasjonspass
  • Samtalepartnerens rolle i språkmiljøet
    • Samhandling og relasjon
    • Brukermedvirkning
    • Kompetanse – kommunikative ferdigheter og ASK-løsninger
    • Tverrfaglig samarbeid og koordinering
    • Etiske utfordringer i arbeid med ASK-brukere
  • Tilrettelegging av alternativt språkmiljø
  • Implementering av alternativ og supplerende kommunikasjon
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR).

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om språkutvikling, språkforståelse, grunnleggende språkfunksjoner og om språkvansker ved ulike funksjonsnedsettelser
  • har kunnskap om hva alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) er og om ulike former for ASK
  • har kunnskap om kartlegging av kommunikasjonsevne hos personer med kommunikasjonsvansker
  • har innsikt i lovverk, samt nasjonale og internasjonale føringer som regulerer retten til alternativ og supplerende kommunikasjon
  • har kunnskap om individuell kommunikasjons- og kompetanseplan og kjennskap til bruk av kommunikasjonspass
  • har kunnskap om rutiner for anskaffelse av hjelpemidler og kjennskap til ulike brukergrupper som kan ha behov for ASK
  • kan oppdatere sin kunnskap om ulike former for alternativ og supplerende kommunikasjon og strategier for å fremme kommunikasjon
  • forstår betydningen av kommunikasjon og behovet for alternativ og supplerende kommunikasjon hos personer med kommunikasjonsvansker for å fremme brukermedvirkning, samhandling, livskvalitet og deltakelse i samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om språkutvikling, språkforståelse, grunnleggende språkfunksjoner og om språkvansker ved ulike funksjonsnedsettelser for å fremme opplæring og tilrettelegging for personer med kommunikasjonsvansker
  • kan anvende ulike alternative og supplerende kommunikasjonsformer for å fremme kommunikasjon og samhandling med ASK-brukere
  • kan anvende kartleggingsverktøy for å kartlegge kommunikasjonsevnen hos personer med kommunikasjonsvansker
  • kan finne informasjon og fagstoff ulike alternative og supplerende kommunikasjonsformer og kommunikasjonsteknologi til ASK-brukere
  • kan kartlegge kommunikasjonsevne hos tjenestemottaker, identifisere utfordringer og behov for alternativ og supplerende kommunikasjon og tilrettelegging av alternativt språkmiljø
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for ASK-brukernes rettigheter og for samtalepartnerens rolle i samhandlingen og i tilretteleggingen av språkmiljøet
  • har utviklet en etisk grunnholdning som ivaretar brukermedvirkning hos personer med kommunikasjonsvansker
  • kan utføre alternativ og supplerende kommunikasjon i tråd med ASK-brukernes individuelle behov
  • kan bygge relasjoner med kollegaer på arbeidsplassen og andre samarbeidspartnere for å koordinere tjenestene og fremme kommunikasjon hos ASK-brukere
  • kan utvikle metoder for bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon gjennom kunnskapsdeling, veiledning, faglig og etisk refleksjon på arbeidsplassen   
Læringsformer
Arbeidskrav
Videoundervisning
Ferdighetstrening
Forelesning
Gruppearbeid
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Læringsutbyttebeskrivelsene for modulen og gjennomføringen av bestemte studiekrav danner grunnlag for vurderingen. Det gis en sluttvurdering i hver modul med bestått/ikke bestått.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Studiekrav 1
Grunnleggende språkfunksjoner
Skriftlig innlevering
Studiekrav 2
Alternative og supplerende kommunikasjonsformer
Lydopptak/podkast i gruppe
Studiekrav 3
Tilrettelegging for alternativ og supplerende kommunikasjon
Skriftlig innlevering
Evaluering

Evaluering av modulen gjennomføres på siste samling i modulen. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Bøker:

Ekenes, J. & Løkke, J. (Red.). (2009). Utviklingshemning og habilitering: innspill til habiliteringsprosessen. Universitetsforlaget.

Tetzchner, S. & Martinsen, H. (2002). Alternativ og supplerende kommunikasjon. En innføring i tegnspråkopplæring og bruk av kommunikasjonsmidler for mennesker med språk- og kommunikasjonsvansker (2. utg.). Gyldendal Norsk Forlag AS.

Kopi av enkeltkapitler:

Haugland, S., Berge, U., Gjermestad, A. Høium, K. & Løkke, J. A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.

Nettressurser:

Helsedirektoratet. (2022, 17. oktober). Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming

Konvensjon om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne. (2013). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/TRAKTAT/traktat/2006-12-13-34

Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU). (u.å.). Kunnskapsbanken. Hentet 24. januar 2024 fra https://naku.no/kunnskapsbanken

Nasjonalt kvalitets- og kompetansenettverk for barn og unge med funksjonsnedsettelser
(NKBUF). (u.å.). Appbibiloteket.no. Hentet 24. januar 2024 fra https://www.nkbuf.no/appbiblioteket-no.6005541-564512.html

NAV. (u.å.). FinnHjelpemiddel. Hentet 30. januar 2024 fra https://finnhjelpemiddel.nav.no/

Statped. (u.å.). Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Hentet 24. Januar 2024 fra https://www.statped.no/ask/  

Utdanningsdirektoratet. (2023, 6. juli). Alternativ og supplerande kommunikasjon (ASK). https://www.udir.no/laring-og-trivsel/spesialpedagogikk/alternativ-og-supplerende-kommunikasjon-ask/

Aktuelt lovverk, https://lovdata.no/

Tilleggslitteratur:

MacDonald, J. & Stoika, P. (2007). Play to talk: A Practical Guide to Help Your Late-Talking Child Join the Conversation. Kiddo Publishing. PDF kan kjøpes på https://www.amazon.com/Play-Talk-Practical-Late-Talking-Conversation/dp/0978832027