Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

36HH31D Kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid (avsluttende modul)

36HH31D Kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid (avsluttende modul)

    • Studiepoeng
      10
    • Emneansvarlig
      Hilde Eide Tørring, Agnes Brønstad
    • Start
      2026 Vår
Studiested
Horten
Porsgrunn
Introduksjon

Hver dag jobber tjenesteytere i tjenester til personer med utviklingshemming for å fremme livskvalitet hos den enkelte og for å yte faglig forsvarlige og omsorgsfulle tjenester. Likevel finnes det studier som viser at det kan ta alt fra 9-17 år fra ny forskning er publisert til ny kunnskap har blitt standard behandling og oppfølging. Forbedringskunnskap er et viktig supplement til profesjonskunnskapen, og hjelper oss til å forstå og analysere hva som skal til for at forbedringer kan skje.

Utdanningsmodulen i kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid skal gi studenten forståelse for hva kvalitet og kompetanse i tjenester til personer med utviklingshemming betyr for tjenestemottakeren, de pårørende og samfunnet. Modulen skal også gi studenten kompetanse og erfaring med kvalitetsforbedring på egen arbeidsplass ved å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid innenfor et avgrenset område. Dersom studenten ikke kan gjennomføre forbedringsarbeid på egen arbeidsplass, skal fagskolen finne et egnet praksissted til studenten.

Utdanningsmodulen kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid på egen arbeidsplass har et omfang på 10 studiepoeng, og er en avsluttende og obligatorisk modul i fagskoleutdanningen i habilitering og atferdsstøtte. Utdanningsmodulen gjennomføres over 12 uker og organiseres som følger:

  • 2 nettsamlinger á 2 timer på en fast ukedag 
  • 2 fysiske samlingsdager fra kl. 09.00 -15.00
  • Egeninnsats og veiledning
  • 4 arbeidskrav
  • 1 studiekrav

Politiattest

For å kunne gjennomføre den avsluttende modulen i kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid må studentene fremvise politiattest. Politiattesten skal ikke være eldre enn tre måneder. Kravet om politiattest er hjemlet ved Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) (LOV-2011-06-24-30) § 5-4 og Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven) (LOV-2018-06-08-28) §27, jfr. Lov om behandling av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten (politiregisterloven) (LOV-2010-05-28-16) §37 og §39.

Innhold

Forbedringsarbeid på egen arbeidsplass skal bidra til at studenten får synliggjort sin kompetanse innenfor egen organisasjon og bidra til kvalitetsforbedring innen et avgrenset område av tjenestetilbudet. I forbedringsarbeidet må studenten anvende kompetanse fra fem tidligere beståtte moduler, tilhørende fagskolegraden habilitering og atferdsstøtte. Det bidrar til en helhetlig tilnærming til personer med utviklingshemming, samt kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid innen fagfeltet. Forbedringsarbeidet går ut på å identifisere mulige områder for forbedring på arbeidsplassen, knyttet til kollegaer, organisering av arbeidet, en eller flere tjenestemottakere eller pårørende. Studenten skal i samarbeid med leder, veileder og faglærer velge et område/tema for forbedringsarbeidet og utarbeide en problemstilling de skal jobbe ut fra. Forbedringsarbeidet er et felles ansvar for arbeidstaker/student og arbeidsgiver. Arbeidet krever at studenten får tid til å arbeide med forbedringsarbeidet og får veiledning. Dersom det er flere studenter som skal gjennomføre forbedringsarbeid på samme arbeidsplass kan det vurderes om to eller flere av studentene kan jobbe med det samme forbedringsarbeidet. Studenten vil bli fulgt opp av faglærer på fagskolen og av veileder på arbeidsplassen. Veileder deltar i ukentlig refleksjon med studenten, samt i plan- og målsamtale i oppstart av forbedringsarbeidet, i underveissamtale og i avsluttende samtale sammen med student og faglærer. Veileder på arbeidsplassen må ha tilsvarende høyere yrkesfaglig utdanning eller relevant utdanning fra høyskole/universitet og arbeide i minimum 75 % stilling.

Forbedringsarbeidet skal ta utgangspunkt i Kunnskapssenterets «Modell for kvalitetsforbedring», som fremstiller kvalitetsforbedringsarbeid som en kontinuerlig og sirkulær prosess. Det vil si at forbedringsarbeidet skal omhandle forberedelse, planlegging, utførelse, evaluering og oppfølging for å oppnå forbedringer i tjenesten og sikre videreføring av forbedringsarbeidet.

Studenten skal gjøre et forbedringsarbeid basert på oppnådd læringsutbytte fra to obligatoriske og tre valgfrie moduler i habilitering og atferdsstøtte. Faginnholdet fra disse fem modulene ligger til grunn for og anvendes i forbedringsarbeidet, og er beskrevet i de respektive modulplanene. I tillegg må studenten tilegne seg og anvende kompetanse innen pasientsikkerhet, kvalitetsforbedringsarbeid og yrkesutøvelse. 

a) Pasientsikkerhet og kvalitetsforbedringsarbeid

  • Kvalitet i helse- og omsorgstjenesten
  • Pasientsikkerhet
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Kvalitetsforbedringsarbeid
  • Prosjekt som arbeidsform

b) Yrkesutøvelse

  • Profesjonalitet
  • Yrkesrolle og identitet
  • Kommunikasjons- og veiledningskompetanse
  • Grunnleggende pedagogiske prinsipper (undervisning)
Læringsutbytte

Læringsutbyttet for utdanningsmodulen deles inn i områdene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. Læringsutbyttebeskrivelsene tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR) og beskriver sluttkompetansen for hele utdanningen habilitering og atferdsstøtte. Gjennom oppnådd læringsutbytte fra de fem foregående modulene, og ved å knytte den samlede kompetansen til kompetanse i kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid vil studenten kunne oppnå den forventede sluttkompetansen for utdanningen.

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om funksjonshemming, normalutvikling, utviklingshemming og tiltak som fremmer deltakelse, helse, mestring og livskvalitet
  • har kunnskap om målrettet miljøarbeid og positiv atferdsstøtte til personer med utviklingshemming
  • har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med å kartlegge, vurdere og dokumentere funksjonsnivå, ressurser, helsetilstand og behov hos personer med utviklingshemming
  • har kunnskap om kommunikasjon og samhandling med personer med utviklingshemming
  • har innsikt i lovverk, nasjonale og internasjonale føringer som regulerer tjenestene til personer med utviklingshemming
  • har kunnskap om tjenestene til personer med utviklingshemming og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidspartnere i tjenestene
  • kan oppdatere sin kunnskap om utviklingshemming, målrettet miljøarbeid og positiv atferdsstøtte for å kunne identifisere og vurdere behov og iverksette kunnskapsbaserte tiltak
  • forstår hva kvalitet og kompetanse i tjenestene til personer med utviklingshemmede betyr for den enkelte, pårørende og samfunnet
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om utviklingshemming, målrettet miljøarbeid og positiv atferdsstøtte til personer med utviklingshemming for å identifisere ressurser og behov, sette mål, iverksette og evaluere tiltak
  • kan anvende observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy til å kartlegge og analysere atferd, og vurdere helsetilstand, ressurser og behov for tiltak hos personer med utviklingshemming
  • kan anvende kommunikasjonsferdigheter og -teknikker profesjonelt i samarbeidet med personer med utviklingshemming, pårørende, kollegaer og andre samarbeidspartnere
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til arbeid med personer med utviklingshemming
  • kan kartlegge situasjoner, identifisere faglige, juridiske og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak hos personer med utviklingshemming
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for lovverk og yrkesetiske prinsipper som regulerer yrkesutøvelsen i tjenestene til personer med utviklingshemming
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun respekterer menneskeverdet, ivaretar medvirkning og kravet til kvalitet og faglig forsvarlighet
  • kan utføre målrettet miljøarbeid og personfokuserte tjenester til personer med utviklingshemming
  • kan bygge relasjoner med kollegaer og andre samarbeidspartnere i tjenestene til personer med utviklingshemming
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenestene til personer med utviklingshemming, gjennom kunnskapsdeling, veiledning, faglig og etiske refleksjon på arbeidsplassen
Læringsformer
Arbeidskrav
Videoundervisning
Ferdighetstrening
Fordypningsarbeid
Forelesning
Gruppearbeid
Praksis
Prosjektarbeid og problembasert læring
Refleksjon
Samarbeid med yrkesfeltet
Veiledning
Vurdering

Læringsutbyttebeskrivelsene for utdanningen og gjennomføringen av bestemte arbeidskrav og studiekrav danner grunnlag for vurderingen. For denne avsluttende modulen, kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid, som består av en skriftlig innlevering og en muntlig høring, gis det gradert karakter fra A til F.

Arbeidskrav
ArbeidskravNavnKommentar
Arbeidskrav 1
Prosjekt- og framdriftsplan
Skriftlig oppgave som skal godkjennes av leder og faglærer
Arbeidskrav 2
Arbeidsplan (turnus)
Skriftlig oppgave
Arbeidskrav 3
Presentasjon av forbedringsarbeidet på egen arbeidsplass
Muntlig presentasjon
Arbeidskrav 4
Presentasjon av forbedringsarbeidet for medstudenter på fagskolen
Muntlig presentasjon
Sluttvurdering
VurderingKommentar
Skriftlig oppgave med muntlig høring
Prosjektoppgave i habilitering og atferdsstøtte
Forkunnskapskrav

Studenten må ha gjennomført og bestått de tre andre obligatoriske modulene og minst to av de valgbare modulene beskrevet i studieplan for habilitering og atferdsstøtte for å kunne gjennomføre denne avsluttende modulen som fører fram til en fagskolegrad i habilitering og atferdsstøtte. Det er nødvendig fordi studenten i den avsluttende modulen må bygge på læringsutbyttet fra de fem foregående modulene, og anvende den samlede kompetansen i forbedringsarbeidet.

Evaluering

Evaluering gjennomføres etter fullført utdanning. Evalueringen er beskrevet i fagskolens kvalitetssystem. Hensikten med evalueringsordningen er å gi studenten, lærerne og fagskolen regelmessig informasjon om undervisningens kvalitet i forhold til studentens faglige og personlige utvikling. 

Litteratur

Faglitteratur fra tidligere moduler

Selvvalgt litteratur

Pasientsikkerhetsprogrammet. (2018). Forbedringsguiden. file:///C:/Users/hil1109/Downloads/forbedringsguiden-juli-2018-lavoppl%20(3).pdf

Andersen, E. S. & Schwencke, E. (2024). Prosjektarbeid. En veiledning for studenter. (6.utg.). Fagbokforlaget.

Dalland, O. & Dalland, C. P. (2024). Metode og oppgaveskriving. (8. utg.). Gyldendal akademiske forlag.

Aktuelt lovverk, https://lovdata.no/