36AL06F Valgfritt emne - sensorikk - gjestens måltidsopplevelse
36AL06F Valgfritt emne - sensorikk - gjestens måltidsopplevelse
- Studiepoeng4
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
Sansene våre
De fem grunnsmaker
Grunnleggende metoder for sensoriske tester
Kultur, sosiale omgivelser og måltidserfaringer
Sensorikk i produktvikling og kvalitetskontroll
Mat og helse – hva bør vi spise?
Kandidaten har …
- kunnskap om hvordan sansene våre fungerer
- kunnskap om grunnsmakene våre
- kunnskap om kultur, sosiale omgivelser og måltidserfaringer som viktig faktor for mat- og drikkeopplevelser
- kunnskap om ulike sensoriske metoder som gjør at man kan teste om nye ingredienser og oppskrifter gir den ønskede smaksopplevelsen
- innsikt i betydningen av faktorer som påvirker sensoriske tester
- innsikt i hvordan våre sanseinntrykk påvirkes av vår fysiologiske balanse
- kunnskap om forbrukeres krav til sunn og bærekraftig mat
Kandidaten har …
- kan bruke sensorikk som målemetode i produktutvikling og kvalitetskontroll
- kan formidle videre til kolleger hvordan sansene våre fungerer og hva som påvirker smaksopplevelse
- kan planlegge og gjennomføre enkel sensorisk analyse for å bedømme næringsmidler
- Kan evaluere og formidle resultater av enkel sensorisk analyse
Kandidaten kan …
- bidra som leder til at produktene i kjøkken og restaurant både svarer til gjesters krav til bærekraftig mat og gir en god total måltidsopplevelse etter den enkelte gjestens ønsker
- bidra utvikling og innovasjon gjennom kritisk tenkning og refleksjon
- fremme utvikling av sunne og trygge matvarer og tilstrebe en helse- og miljøvennlig praksis i produksjon og forbruk av mat
Arbeidskrav
- 3 læringsnotater. Omfang 400 – 800 ord pr. notat
- En faglig oppgave – enten individuelt eller i gruppe. Omfang 800 – 1200 ord
- To hverandrevurderinger/vurdering av medstudenters læringsnotat
- Mappevurdering av læringsnotater og oppgaver
- Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter
- To hverandrevurderinger/vurdering av medstudenters læringsnotat
Eksamensform
- Presentasjonsmappe med læringsnotatene og oppgaver
- Vurdering med karakter A-F
- Undervisning «live» på videokonferanse
- Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt
- Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE
- Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
- Individuelt læringsnotat
- Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat
- Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater
- Videreutvikling av egne læringsnotat
- Rødbotten, M., Strandos, L.B.U., Nyvold, T.E. & Sensorisk Studiegruppe (2015). Sensorikk: Måling med menneskelige sanser. Oslo: Kopinor pensum. (108 s.)
- Pedersen, T. (2005). Kemien bag gastronomien (2.utg). København: Nyt Nordisk Forl. Arnold Busck. (35 s.)
- Bere, E., Øverby C.N. (2016). Om mat og ernæring. En introduksjon til hva man bør spise. Oslo: Cappelen Damm, Høyskoleforlaget AS. (46 s.)
Restaurant Meal Experiences from Customers’ Perspectives – A Grounded Theory Approach
Kai Victor Hansen, 2005, Publisher: Universitetsbiblioteket 2005 ISBN: 91-7668-451-2
- (s.44-61) (17 s.)