36AL06F Valgfritt emne - sensorikk - gjestens måltidsopplevelse

36AL06F Valgfritt emne - sensorikk - gjestens måltidsopplevelse

    • Studiepoeng
      4
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Emnets innhold

Sansene våre
De fem grunnsmaker
Grunnleggende metoder for sensoriske tester
Kultur, sosiale omgivelser og måltidserfaringer
Sensorikk i produktvikling og kvalitetskontroll
Mat og helse – hva bør vi spise?

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten har …

  • kunnskap om hvordan sansene våre fungerer
  • kunnskap om grunnsmakene våre
  • kunnskap om kultur, sosiale omgivelser og måltidserfaringer som viktig faktor for mat- og drikkeopplevelser
  • kunnskap om ulike sensoriske metoder som gjør at man kan teste om nye ingredienser og oppskrifter gir den ønskede smaksopplevelsen
  • innsikt i betydningen av faktorer som påvirker sensoriske tester
  • innsikt i hvordan våre sanseinntrykk påvirkes av vår fysiologiske balanse
  • kunnskap om forbrukeres krav til sunn og bærekraftig mat
Ferdigheter

Kandidaten har …

  • kan bruke sensorikk som målemetode i produktutvikling og kvalitetskontroll
  • kan formidle videre til kolleger hvordan sansene våre fungerer og hva som påvirker smaksopplevelse
  • kan planlegge og gjennomføre enkel sensorisk analyse for å bedømme næringsmidler
  • Kan evaluere og formidle resultater av enkel sensorisk analyse
Generell kompetanse

Kandidaten kan …

  • bidra som leder til at produktene i kjøkken og restaurant både svarer til gjesters krav til bærekraftig mat og gir en god total måltidsopplevelse etter den enkelte gjestens ønsker
  • bidra utvikling og innovasjon gjennom kritisk tenkning og refleksjon
  • fremme utvikling av sunne og trygge matvarer og tilstrebe en helse- og miljøvennlig praksis i produksjon og forbruk av mat
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

 

  • 3 læringsnotater. Omfang 400 – 800 ord pr. notat
  • En faglig oppgave – enten individuelt eller i gruppe. Omfang 800 – 1200 ord
  • To hverandrevurderinger/vurdering av medstudenters læringsnotat
Vurdering
  • Mappevurdering av læringsnotater og oppgaver
  • Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter
  • To hverandrevurderinger/vurdering av medstudenters læringsnotat

Eksamensform 

  • Presentasjonsmappe med læringsnotatene og oppgaver
  • Vurdering med karakter A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Undervisning «live» på videokonferanse
  • Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt
  • Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE
  • Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
  • Individuelt læringsnotat
  • Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat
  • Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater
  • Videreutvikling av egne læringsnotat
Pensumliste
  • Rødbotten, M., Strandos, L.B.U., Nyvold, T.E. & Sensorisk Studiegruppe (2015). Sensorikk: Måling med menneskelige sanser. Oslo: Kopinor pensum. (108 s.)
  • Pedersen, T. (2005). Kemien bag gastronomien (2.utg). København: Nyt Nordisk Forl. Arnold Busck. (35 s.)
  • Bere, E., Øverby C.N. (2016). Om mat og ernæring. En introduksjon til hva man bør spise. Oslo: Cappelen Damm, Høyskoleforlaget AS. (46 s.)

Restaurant Meal Experiences from Customers’ Perspectives – A Grounded Theory Approach
Kai Victor Hansen, 2005, Publisher: Universitetsbiblioteket 2005 ISBN: 91-7668-451-2

  • (s.44-61) (17 s.)