36AL06A Ledelse og samspill

36AL06A Ledelse og samspill

    • Studiepoeng
      6
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Emnets innhold

Ledelsesteorier

Kommunikasjon – skriftlig og muntlig

Personalledelse

Arbeidsmiljøloven

Rekruttering

Personlighetstypologi

Selvledelse og stressmestring

Etikk og lederen som rollemodell

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten …

  • har kunnskap om ledelsesteorier
  • har kunnskap om personlighetstypologier i rekruttering, teamutvikling, motivering og samtaler med ansatte
  • har kunnskap om kommunikasjonsteorier og kommunikasjonsbegreper i praktisk kommunikasjon – både muntlig og skriftlig
  • har kunnskap om kommunikasjonsverktøy i ledelse i;
    • Daglig samhandling
    • Formelle og uformelle samtaler
    • Rekruttering
    • Forhandlinger
    • Møteledelse
  • har kunnskap om arbeidsmiljøloven og tilknyttet internkontrollforskrift
  • har kunnskap om sentrale og lokale avtaler i bransjen
  • har kunnskap om digitale kommunikasjonsverktøy
  • har kunnskap om ledelse av konflikthåndteringsprosesser
  • har kunnskaps om selvledelse og stressmestring
  • har kunnskap om sentrale yrkesetiske retningslinjer for serveringsvirksomheter – respekt for lovbestemmelser og bærekraft
Ferdigheter

Kandidaten …

  • kan anvende kunnskap om ledelsesteorier i utøvelse av egen ledelse
  • kan anvende kunnskap om personlighetstypologier i rekruttering, teamutvikling, motivering og samtaler med ansatte og anvende dem balansert
  • kan anvende kommunikasjonsteorier og kommunikasjonsbegreper i praktisk kommunikasjon – både muntlig og skriftlig
  • kan anvende kommunikasjonsverktøy i ledelse i;
    • Daglig samhandling
    • Formelle og uformelle samtaler
    • Rekruttering
    • Forhandlinger
    • Møteledelse
  • kan lede konflikthåndteringsprosesser
  • kan utøve og tilrettelegge for egen og ansattes selvledelse og stressmestring
  • kan anvende arbeidsmiljøloven og internkontrollforskriften for HMS, og annet lovverk som regulerer personalforhold for et godt arbeidsmiljø
  • kan anvende digitale kommunikasjonsverktøy som understøtter ledelsesfunksjonen
  • kan utøve personlig ledelse i tråd med sentrale yrkesetiske retningslinjer for serveringsvirksomheter
Generell kompetanse

Kandidaten …

  • kan utøve kunnskapsbasert personlig ledelse som fremmer motivasjon, trivsel, samarbeid og samhandling i serveringsvirksomheter
  • har forståelse for sin rolle som leder med bakgrunn i yrkesetiske retningslinjer i serveringsvirksomheter
  • kan utøve personlig ledelse i henhold til AML og avtaleverket for bransjen og skape et godt arbeidsmiljø i serveringsvirksomheter
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

 

  • 5 læringsnotater. Omfang 400 – 800 ord pr. notat.
  • En faglig oppgave enten individuelt eller i gruppe. Omfang 800-1200 ord.

Tre hverandrevurderinger/vurdering av medstudenters læringsnotat

Vurdering
  • Mappevurdering av læringsnotater og oppgaver
  • Tilbakemeldinger og veiledning fra lærer og medstudenter

Sluttvurdering 

  • Presentasjonsmappe med obligatoriske læringsnotatene og oppgave
  • Sluttvurdering av presentasjonsmappe med karakter A-F
Arbeids- og læringsaktiviteter
  • To-dagers fysisk samling med treningsoppgaver om kommunikasjon i ledelse
  • Undervisning «live» på videokonferanse
  • Gruppearbeid på videokonferanse i løpet av hver undervisningsøkt
  • Faglig diskusjon på chat.
  • Lesing av fagstoff på VLE og annet fagstoff
  • Relevant informasjonsinnhenting på internett
  • Repetisjon av opptak av undervisnings økt på VLE
  • Bruk av egne praksiscase i læringsnotater og oppgaver
  • Individuelt læringsnotat
  • Individuell tilbakemelding og vurdering på læringsnotat
  • Inngå i læringsgruppe og gi tilbakemelding og vurdering av medlemmenes læringsnotater
  • Videreutvikling av egne læringsnotat
Pensumliste
  • Aase, K. og Vetland, B. (2021) Leder kjenn deg selv! Oslo: Cappelen Damm Akademiske. 170 s. 
  • Hjertnes, Frode (2018, 3. utg.). Markedsføring, organisasjon og ledelse for LØM-emnet. Fagskoleforlaget. 400 s.
  • Digitale ressurser