00HH67P Praksis

00HH67P Praksis

    • Studiepoeng
      14
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
    • Start
      2021 Høst
Emnets innhold

10 ukers praksis. Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om symptomer på akutt kritisk sykdom og skade, og om tiltak som må iverksettes ved behov for øyeblikkelig hjelp og/eller førstehjelp
  • har kunnskap om symptomer på akutt og subakutt funksjonssvikt og om hvordan akutt, subakutt og kronisk sykdom kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
  • har kunnskap om kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer som blir brukt for å observere og dokumentere helsetilstand, ressurser, symptomer og behov hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
  • har kunnskap om organisering av tjenestetilbudet knyttet til voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i ulike pasientforløp knyttet til tilbudet ved praksisplassen
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og har kunnskap om forbedringsarbeid og kan oppdatere sin kunnskap om utviklingsprosjekter i helsetjenesten
  • har kunnskap om digitale løsninger og dokumentasjonssystemer i helsetjenesten
  • kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologi, hjelpemidler og tilpasning av omgivelser for å styrke den voksne og eldre pasientens selvstendighet og opplevelse av mestring
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om somatiske sykdommer og behandling, til å observere symptomer og bivirkninger hos den enkelte pasient
  • kan anvende kunnskap om den voksne og eldre somatisk syke pasienten til å delta i behandling og rehabilitering, og til å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pasientens behov for pleie og omsorg
  • kan anvende kommunikasjonsformer og -teknikker profesjonelt i samarbeidet med voksne og eldre pasienter, pårørende, frivillige, kollegaer og andre yrkesgrupper
  • kan anvende kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer til å kartlegge helsetilstand, ressurser og symptomer og til å identifisere behov for tiltak hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
  • kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
  • kan kartlegge voksne og eldre pasienters situasjon og identifisere ressurser og behov for velferdsteknologiske løsninger
  • kan anvende kunnskap om velferdsteknologi til å informere om og bistå voksne og eldre pasienter med valg av velferdsteknologiske løsninger
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger knyttet til klinisk sykepleie i praksis
  • kan anvende digitale løsninger i samarbeidet med pasienter, pårørende, frivillige, kollegaer og andre yrkesgrupper 
  • kan anvende sykepleieprosessen og kunnskap om dokumentasjon til å dokumentere faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp i elektronisk pasientjournal
Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved ivaretakelse av voksne og eldre somatisk syke pasienters integritet, brukermedvirkning og faglig forsvarlighet i praksis
  • kan utføre sykepleie etter den voksne og eldre somatisk syke pasienters ønsker og individuelle behov
  • kan utføre praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie i tråd med gjeldende retningslinjer og på en måte som ivaretar faglig forsvarlighet og pasientens integritet
  • kan bygge relasjoner med kollegaer og på tvers av avdelinger og etater i det tverrfaglige samarbeidet om tjenestetilbudet til voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
  • kan bidra til kvalitetsforbedring i tjenestetilbudet til voksne og eldre somatisk syke pasienter gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen

I tillegg gjelder følgende læringsutbyttebeskrivelse for utviklingsarbeid på egen arbeidsplass:

Studenten

  • kan bidra til kvalitetsforbedring i tjenestetilbudet på arbeidsplassen ved å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere utviklingsarbeid innenfor et avgrenset område
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

Praksisutplassering:

  • Turnusplan
  • Arbeidskrav 1 Studentmappe
  • Arbeidskrav 2 Systematisk kartlegging av helsetilstand og ressurser
  • Arbeidskrav 3 Identifisering av behov for sykepleie og mål for sykepleien 
  • Arbeidskrav 4 Identifisering og iverksetting av tiltak
  • Arbeidskrav 5 Evaluering – vurdere måloppnåelse

Utviklingsarbeid:

  • Arbeidsplan
  • Arbeidskrav 1 Studentmappe
  • Arbeidskrav 2 Prosjekt- og framdriftsplan
  • Arbeidskrav 3 Presentasjon av utviklingsarbeid
  • Arbeidskrav 4 Prosjektrapport

 

Oversikt arbeidskrav

Emne

Mappekrav/arbeidskrav

Maks ant. ord/ Individuelt/Gruppe

Vurdering

Praksis (Praksis-utplassering/
Utviklingsarbeid)

Praksisutplassering:

  • Turnusplan
  • Arbeidskrav 1 Studentmappe
  • Arbeidskrav 2
    Systematisk kartlegging av helsetilstand og ressurser m/refleksjonsnotat
  • Arbeidskrav 3 
    Identifisering av behov for sykepleie og mål for sykepleien
  • Arbeidskrav 4
    Identifisering og iverksetting av tiltak m/refleksjonsnotat
  • Arbeidskrav 5
    Evaluering – vurdere måloppnåelse

Individuelt

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått

Utviklingsarbeid:

  • Arbeidsplan
  • Arbeidskrav 1 Studentmappe
  • Arbeidskrav 2 Prosjekt- og framdriftsplan
  • Arbeidskrav 3 Presentasjon av utviklingsarbeid
  • Arbeidskrav 4

Prosjektrapport

Individuelt

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.

 

 

 

 

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått

Forkunnskapskrav

Bestått emne 1-4. 

Evaluering

Arbeidskravene vurderes med godkjent/ikke godkjent. Faglærer gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager på arbeidskrav. Studenten blir vurdert til bestått/ikke bestått praksis. Alle arbeidskrav må være godkjent og kravet til tilstedeværelse må være oppfylt før praksis kan vurderes til bestått. Se egne retningslinjer for praksisutplassering og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass.

Pensumliste
  • Faglitteratur fra tidligere emner
  • Selvvalgt litteratur
  • Andersen, E. S. & Schwencke, E. (2012). Prosjektarbeid. En veiledning for studenter. (utg. 4). NKI Forlaget
  • Dalland, O. (2017). Metode og oppgaveskriving. Gyldendal akademiske forlag