00HH67C Somatisk sykdom og skade – vurderings- og handlingskompetanse
00HH67C Somatisk sykdom og skade – vurderings- og handlingskompetanse
- Studiepoeng15
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Start2021 Høst
Emne 3 tar for seg vurdering av symptomer og funksjonssvikt, samt behandling, pleie og omsorg knyttet til somatiske sykdommer og/eller skader som er vanlige hos voksne og eldre pasienter. Emnet tar sikte på å utvikle kompetanse til å oppdage tidlige tegn på og iverksette handling ved akutt kritisk sykdom, og akutt og subakutt funksjonssvikt. Systematisk observasjon, kartlegging og dokumentasjon av helsetilstand, ressurser, symptomer og behov ved hjelp av kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer er sentralt. Ferdighetstrening i praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie vektlegges.
Sentrale tema
a. Vurdering av akutt sykdom og funksjonssvikt
- Vitale parameter
- Akutt kritisk sykdom, førstehjelp og handlingsberedskap
- Akutt og subakutt funksjonssvikt
- Sepsis
- Delirium
- Kartleggingsverktøy ved sykdom og funksjonssvikt
- Standardiserte observasjonsskjemaer
- Vurderingskompetanse
- Dokumentasjon
b. Somatiske sykdommer og skader
- Infeksjoner
- Hjerte- og karsykdommer (hypertensjon, koronar hjertesykdom, hjertesvikt og arytmier)
- Hjerneslag
- Kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS)
- Diabetes mellitus
- Sykdommer og skader i bevegelsesapparatet (Osteoporose og brudd)
- Nevrologiske sykdommer (Parkinsons sykdom og Multippel sklerose (MS))
- Kreft (generelt om symptomer, konsekvenser av behandling og seinskader)
- Demens
- Legemidler
c. Den geriatriske pasienten
- Skrøpelighet
- Multisykdom
- Funksjonssvikt
- Polyfarmasi
d. Klinisk sykepleie og praktiske prosedyreferdigheter
- Spesiell sykepleie knyttet til ulike somatiske sykdommer og skader
- Pre- og postoperativ sykepleie
- Smerter og smertelindring
- Praktiske prosedyreferdigheter (stell av kirurgiske sår og kroniske sår, stell av stomi, blodsukkermåling, administrering av insulin med insulinpenn, administrering av enteral ernæring, til- og frakobling infusjonsvæske til PVK, administrasjon av subcutan injeksjon (lavmolekylært heparin), ren intermitterende kateterisering (RIK) og steril intermitterende kateterisering (SIK))
- Sår og sårbehandling
- Medisinsk teknisk utstyr
- Pleie og omsorg ved livets slutt
Studenten
- har kunnskap om symptomer på akutt kritisk sykdom og skade hos voksne og eldre personer, og om tiltak som må iverksettes ved behov for øyeblikkelig hjelp og/eller førstehjelp
- har kunnskap om symptomer på akutt og subakutt funksjonssvikt og om hvordan akutt, subakutt og kronisk sykdom kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
- har kunnskap om kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer som blir brukt for å observere og dokumentere helsetilstand, ressurser, symptomer og behov hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
- har kunnskap om ulike somatiske sykdommer og skader hos voksne og eldre, og om demens: symptomer, diagnostikk, behandling og sykepleie
- har kunnskap om den geriatriske pasienten, polyfarmasi og om hvordan sykdom og funksjonssvikt kan opptre annerledes og mer komplekst hos eldre enn hos yngre mennesker
- har kunnskap om pleie og omsorg ved livets slutt
- har innsikt i nasjonale planer og retningslinjer knyttet til vanlige somatiske sykdommer og skader
- kan oppdatere sin kunnskap om behandling og sykepleie til voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
- kan oppdatere sin kunnskap om praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie
- forstår hva det betyr for pasient og pårørende at helsepersonell viser kompetanse og trygghet i utøvelsen av klinisk sykepleie
Studenten
- kan anvende kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer til å kartlegge og dokumentere helsetilstand, ressurser og symptomer, og til å identifisere behov for tiltak hos voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
- kan anvende kunnskap om akutt, kritisk sykdom og skade til å planlegge og iverksette tiltak i samarbeid med pasienten, kollegaer og andre yrkesgrupper
- kan anvende kunnskap om somatiske sykdommer og behandling til å planlegge og iverksette tiltak i samarbeid med voksne og eldre pasienter, kollegaer og andre yrkesgrupper
- kan anvende kunnskap om pre- og postoperativ sykepleie til å forebygge postoperative komplikasjoner og bidra til rask rehabilitering
- kan anvende kunnskap om den geriatriske pasienten, og om sykdom, skader og funksjonsnedsettelser hos eldre, i behandling og rehabilitering, og til å planlegge og iverksette tiltak som ivaretar pasientens behov
- kan anvende kunnskap om og gjennomføre praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie
Studenten
- har forståelse for nasjonale retningslinjer for behandling og rehabilitering ved vanlige somatiske sykdommer og for hvordan disse påvirker yrkesutøvelsen
- har forståelse for hvordan bruk av kartleggingsverktøy og standardiserte observasjonsskjemaer bidrar til å kvalitetssikre behandling, pleie og omsorg for voksne og eldre pasienter med somatisk sykdom og/eller skade
- kan innenfor eget kompetanse- og ansvarsområde utføre behandlende, rehabiliterende og lindrende tiltak til voksne og eldre pasienter med akutte somatiske sykdommer og skader og/eller kroniske og progredierende sykdommer
- kan utføre pleie og omsorg etter voksne og eldre somatisk syke og/eller skadede pasienters ønsker og individuelle behov
- kan utføre praktiske prosedyrer i klinisk sykepleie i tråd med gjeldende retningslinjer og på en måte som ivaretar faglig forsvarlighet og pasientens integritet
- kan reflektere over faglige og etiske utfordringer i møte med voksne og eldre somatisk syke og/eller skadede pasienter og deres pårørende
- har utviklet en etisk grunnholdning i tråd med yrkesetiske retningslinjer og pasient- og brukerrettighetsloven, og kan ivareta pasientens integritet og faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen
Mappekrav med individuelle refleksjonsnotat
- Systematisk observasjon, kartlegging, dokumentasjon og vurdering av funksjonssvikt
- Sykdom og klinisk sykepleie
Dokumentasjon av prosedyre-ferdigheter og individuelt refleksjonsnotat
Praktisk-teoretisk oppgave med videodokumentasjon av prosedyreferdigheter og pasientsamarbeid og individuelt refleksjonsnotat.
Oversikt mappekrav/arbeidskrav
Emne |
Mappekrav/arbeidskrav |
Maks ant. ord/ Individuelt/Gruppe |
Vurdering |
Emne 3 |
Systematisk observasjon, kartlegging, dokumentasjon og vurdering av funksjonssvikt |
2000/individuell |
Godkjent/ikke godkjent |
Sykdom og klinisk sykepleie |
2000/gruppe |
Godkjent/ikke godkjent |
|
Vurdering av ferdigheter i praktiske prosedyrer vil skje gjennom en praktisk-teoretisk oppgave med individuelt refleksjonsnotat |
2 invasive prosedyrer (lærerstyrt utvalg)/individuelt |
Godkjent/ikke godkjent |
|
Emne 2, 3 og 4 |
Presentasjonsmappe, ett utvalgt og godkjent mappekrav fra hver av emnene 2, 3 og 4, påfølgende muntlig høring |
Gradert karakter, ekstern sensor |
Vedlegg - Formelle krav og vurderingskriterier for mappekrav
Formelle krav til innhold i mappekrav |
Kriterier for vurdering av mappekrav |
Vurderingsform
|
|
|
|
Hvert mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav (se vedlegg under Vurdering). Faglærer/veileder gir skriftlig tilbakemelding innen 14 dager. Arbeidene vurderes med godkjent/ikke godkjent, og alle mappekrav må være godkjent før avsluttende vurdering (eksamen) som omfatter de fagspesifikke emnene.
- Birkeland, A. & Flovik, A. M. (2018). Sykepleie i hjemmet (3.utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 7, 11 og 13.
- Grov, E. K. & Holter, I. M. (Red.). (2015). Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5.utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 17-18, 21 og 32-33.
- Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A. H. (Red.). (2020). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (3.utg.). Gyldendal Akademisk. Kap. 4, 7, 15, 25-27 og 29-34.
- Knutstad, U. (Red.). (2019). Utøvelse av klinisk sykepleie. Sykepleieboken 3 (3.utg.). Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2, 3, 4, 5, 11-12, 14-15 og 17-18.
- Vabo, G. (2018). Dokumentasjon i sykepleiepraksis (3.utg.). Cappelen Damm. Kap. 2-3
- Aldring og helse. Nasjonal kompetansetjeneste. https://www.aldringoghelse.no/
- VAR Healthcare
Tilleggslitteratur
- Helsedirektoratet. (2010). Nasjonale retningslinjer for behandling og rehabilitering ved hjerneslag. Hentet fra https://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/hjerneslag/sekundarforebygging/sekundarforebygging-utredning/hjerneinfarkt-og-tia
- Helsedirektoratet. (2017). Demens - Nasjonal faglig retningslinje om demens. Hentet fra https://app.magicapp.org/app#/guideline/2273
- Holm, S. & Wiik H. (2020). Bo lenger hjemme – nye utfordringer for hjemmetjenesten. Fagbokforlaget.
- Langøen, A. (Red.). (2018). Sårbehandling og hudpleie. (5. utg.). Gyldendal.
- Tretteteig, S. (Red.). (2016). Demensboka: lærebok for helse- og omsorgspersonell. Forlaget Aldring og helse.
- Helselovgivning, www.lovdata.no