Emne 6: Fordypning i Tverrfaglig miljøarbeid innen rus- og psykisk helsearbeid
Emnefakta
- EmnekodeROPEMNE6
- StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Emnet er obligatorisk.
Studenten skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis.
Fordypningsoppgaven – obligatorisk fremmøte
Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 6. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og inntil 16 timers veiledning i emne 6. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av veiledningene. Fordypningsoppgeven innleveres til fastsatt tid. Emnet har obligatorisk fremmøte på oppstartsdato for emnet, samt en av de andre oppsatte veiledningene.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om rus og rusrelaterte tilstander – utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi
- har kunnskap om psykisk helse og rus, psykiatriske diagnoser, symptomer og årsaker
- har kunnskap om hvordan legge til rette for faktorer som fremmer og hemmer god helse og livskvalitet i rus og psykiske helsearbeid
- har kunnskap om kommunikasjon, ulike teorier, forståelsesmodeller, metoder, behandlings- og omsorgsmodeller som benyttes i tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
- har innsikt i relevante lover som regulerer tjenesteytingen i helse- og omsorgssektoren, samt nasjonale anbefalinger og retningslinjer for arbeid med kvalitet på tjenester innen rus og psykisk helsearbeid
- har kunnskap om fagfeltet tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid og har kunnskap om hvilke tiltak og tjenester som finnes for grupper og enkeltpersoner og pårørende, samt har kjennskap til hvordan disse kan være organisert
- har kunnskap om psykisk helse og intervensjon ved psykiske lidelser
- kan oppdatere sin kunnskap om tverrfaglig miljøarbeid, rus og psykisk helsearbeid, behandlingsmodeller og arbeidsmåter som grunnlag for utvikling av tjenester rettet mot aktuelle enkeltpersoner og grupper
- forstår betydningen av å legge til rette for helsefremmende, forebyggende og behandlende tiltak rettet mot mennesker som har en psykisk lidelse og/eller ruslidelse, og forstår betydningen av at ressurser og faglig kunnskap benyttes på en mest mulig hensiktsmessig måte
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om etikk, relevant lovverk og forskrifter i utøvelsen av tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
- kan anvende sin kunnskap om tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid når denne deltar i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
- kan anvende miljøterapeutiske metoder, behandlings- og omsorgsmodeller som bidrar til helsefremgang og livskvalitet for brukere av tjenester innen rus og psykisk helsearbeid
- kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker som bidrar til Empowerment og samarbeid med brukere av tjenester innen rus og psykisk helsearbeid, deres pårørende – samt også andre faggrupper
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
- kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted kartlegge og identifisere faglige problemstillingen og behov, og kan iverksette hensiktsmessige tiltak innen tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykiske helsearbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for prinsippene om likeverd og Empowerment i tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse som kommer til uttrykk ved at yrkesutøvelsen ivaretar brukermedvirkning og integritet hos brukere av tjenester innen rus og psykisk helsearbeid og som kommer til uttrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
- kan utføre individuelt tilrettelagt miljøarbeid til brukere av tjenester innen rus og psykiske helsearbeid
- kan utføre miljøarbeid som bidrar til å fremme helse og livskvalitet - og som ivaretar selvfølelse, integritet og behov hos grupper eller enkeltpersoner som bruker tjenester innen rus og psykisk helsearbeid
- kan bygge relasjoner med fagfeller og bygge relasjoner på tvers av avdelinger og etater – i samarbeid om tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
- kan utvikle, bruke og tilpasse faglige tiltak og tjenestetilbud i tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 4 Time(r) |
Veiledning | 16 Time(r) |
Selvstudie | 254 Time(r) |
Vurdering
- I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen | A-F | Individuell | En intern og en ekstern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |