Emne 5: Praksis
Emnefakta
- EmnekodeROPEMNE5
- StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Praksis er en obligatorisk del av studietiden og er viktig for å oppnå fagskoleutdanningens læringsutbytte. Praksistiden er 10 uker á 30 timer og vil til sammen utgjøre 300 timer. Studentene skal skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i praksisperioden.
Studenten har ansvar for å sørge for relevant praksisplass, hvor Fagskolen Tirna kan bistå ved behov.
Studenter som er i et ansettelsesforhold hvor selve praksisperioden skal gjennomføres, skal utføre sine ordinære arbeidsoppgaver under praksisperioden. Studenten må samtidig gis mulighet til å kunne fokusere på valgt tema og problemformulering for praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om rus og rusrelaterte tilstander – utbredelse, klassifikasjon og symptomatologi
- har kunnskap om psykisk helse og rus, psykiatriske diagnoser, symptomer og årsaker
- har kunnskap om hvordan legge til rette for faktorer som fremmer og hemmer god helse og livskvalitet i rus og psykiske helsearbeid
- har kunnskap om kommunikasjon, ulike teorier, forståelsesmodeller, metoder, behandlings- og omsorgsmodeller som benyttes i tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
- har innsikt i relevante lover som regulerer tjenesteytingen i helse- og omsorgssektoren, samt nasjonale anbefalinger og retningslinjer for arbeid med kvalitet på tjenester innen rus og psykisk helsearbeid
- har kunnskap om fagfeltet tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid og har kunnskap om hvilke tiltak og tjenester som finnes for grupper og enkeltpersoner og pårørende, samt har kjennskap til hvordan disse kan være organisert
- har kunnskap om psykisk helse og intervensjon ved psykiske lidelser
- kan oppdatere sin kunnskap om tverrfaglig miljøarbeid, rus og psykisk helsearbeid, behandlingsmodeller og arbeidsmåter som grunnlag for utvikling av tjenester rettet mot aktuelle enkeltpersoner og grupper
- forstår betydningen av å legge til rette for helsefremmende, forebyggende og behandlende tiltak rettet mot mennesker som har en psykisk lidelse og/eller ruslidelse, og forstår betydningen av at ressurser og faglig kunnskap benyttes på en mest mulig hensiktsmessig måte
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om etikk, relevant lovverk og forskrifter i utøvelsen av tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
- kan anvende sin kunnskap om tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid når denne deltar i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
- kan anvende miljøterapeutiske metoder, behandlings- og omsorgsmodeller som bidrar til helsefremgang og livskvalitet for brukere av tjenester innen rus og psykisk helsearbeid
- kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker som bidrar til Empowerment og samarbeid med brukere av tjenester innen rus og psykisk helsearbeid, deres pårørende – samt også andre faggrupper
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
- kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted kartlegge og identifisere faglige problemstillingen og behov, og kan iverksette hensiktsmessige tiltak innen tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykiske helsearbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for prinsippene om likeverd og Empowerment i tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse som kommer til uttrykk ved at yrkesutøvelsen ivaretar brukermedvirkning og integritet hos brukere av tjenester innen rus og psykisk helsearbeid og som kommer til uttrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
- kan utføre individuelt tilrettelagt miljøarbeid til brukere av tjenester innen rus og psykiske helsearbeid
- kan utføre miljøarbeid som bidrar til å fremme helse og livskvalitet - og som ivaretar selvfølelse, integritet og behov hos grupper eller enkeltpersoner som bruker tjenester innen rus og psykisk helsearbeid
- kan bygge relasjoner med fagfeller og bygge relasjoner på tvers av avdelinger og etater – i samarbeid om tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid
- kan utvikle, bruke og tilpasse faglige tiltak og tjenestetilbud i tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen
Arbeidskrav
Studenten skal før praksisoppstart utarbeide et grunnlagsdokument som inneholder en prosjektskisse, samt veiledningsbehovet for praksis. Studenten skal i løpet av praksisperioden arbeide med et selvvalgt tema som er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i studieplanen.
Prosjektetskissen skal leveres skolen for godkjenning i god tid før oppstart av praksisperioden. I skissen skal det framgå hva en skal jobbe med, valgte læringsutbytter, hvilke mål en ønsker å oppnå, begrunnelse for valg av målene, og hvordan målene skal nås. Skissen skal underskrives av leder på praksisplassen.
Praksisperioden skal være veiledet, og det er viktig at arbeidsgiver legger til rette for at studenten får veiledning under praksisforløpet. Det er studentens ansvar å finne en kvalifisert veileder på praksisplassen. Veileders krav til kompetanse er beskrevet i studenthåndboken.
Det blir et felles ansvar for arbeidsgiver og student å finne en form som gir studenten mulighet til å kunne fokusere på valgt tema og problemformulering i praksisperioden. Det inngås skriftlige praksisavtaler mellom Fagskolen Tirna og aktuelle praksisplasser.
- Studenter skal utarbeide et grunnlagsdokument med prosjektskisse og veiledningsbehov
- Studenten skal velge minimum 6 læringsutbyttebeskrivelser fra praksisemnet. Minimum 2 fra kunnskap, minimum 2 fra ferdigheter og minimum 2 fra generell kompetanse
I fordypningsemnet skal studenten skrive en fordypningsoppgave, med utgangspunkt fra praksisperioden.
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Grunnlagsdokument | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk | Grunnlagsdokument med prosjektskisse og veiledningsbehov. Innleveres i god tid før praksisoppstart. Skriftlig og individuell |
Praksis | Arbeidskrav - obligatorisk | 300 t praksis fordelt over 10 uker |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Praksis | 300 Time(r) |
Vurdering
Det er Fagskolen Tirnas vurderingskriterier for praksis som skal måles når vurderingene gis. Praksisperioden vurderes ved midt, - og sluttvurdering, til bestått/ikke bestått. Vurderingene gjennomføres med student, praksisplassens veileder og en representant fra fagskolen Tirna til stede. Dersom sluttvurderingen viser at læringsutbyttet, skikkethet og øvrige vurderingskriterier ikke er oppnådd, vil studenten ikke få bestått praksis. Fravær utover 10 % av praksistiden fører til ikke bestått praksis.
Om studenten på et tidspunkt i praksisperioden står i fare for å få vurdert den praktiske opplæringen til «ikke bestått», skal studenten få en skriftlig vurdering senest når 2/3 av den praktiske opplæringen er gjennomført. Denne skriftlige vurderingen skal klart kommunisere problemene for en eventuell «ikke bestått» og mulighetene for «bestått» praksis ved sluttevaluering. Fagskolen Tirna skal ha skriftlig melding fra veileder om dette.
Ved brudd på skikkethet kan studenten få karakteren ikke bestått.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Grunnlagsdokument | Bestått - ikke bestått | Individuell | En intern sensor |
Midtvurdering | Bestått - ikke bestått | Individuell | |
Sluttvurdering | Bestått - ikke bestått | Individuell |