Emne 5: Praksis
Emnefakta
- EmnekodePSYKH5
- StudieprogramPsykisk helsearbeid
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Praksis er en obligatorisk del av studietiden og er viktig for å oppnå fagskoleutdanningens læringsutbytte. Praksistiden er 10 uker á 30 timer og vil til sammen utgjøre 300 timer. Studentene skal skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i praksisperioden.
Studenten har ansvar for å sørge for relevant praksisplass, hvor Fagskolen Tirna kan bistå ved behov.
Studenter som er i et ansettelsesforhold hvor selve praksisperioden skal gjennomføres, skal utføre sine ordinære arbeidsoppgaver under praksisperioden. Studenten må samtidig gis mulighet til å kunne fokusere på valgt tema og problemformulering for praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om psykisk helse, om psykiske lidelser og ulike former for forebygging, behandling og rehabilitering
- har kunnskap om teorier, behandling og arbeidsmåter som anvendes i psykisk helsearbeid
- har kunnskap om kommunikasjon og relasjonsarbeid i ulike grupper og i sosiale arenaer
- har kunnskap om hvilke faktorer som fremmer og hemmer psykisk helse og livskvalitet
- har innsikt i relevante lover som regulerer tjenesteytingen i helse- og omsorgssektoren, samt nasjonale anbefalinger og retningslinjer for arbeid med kvalitet på tjenester i psykisk helsearbeid
- har kunnskap om fagfeltet psykisk helsearbeid og hvilke tiltak og tjenester som finnes for mennesker som har en psykisk lidelse og deres pårørende, og har kjennskap til hvordan disse er organisert
- har kunnskap om psykisk helse og intervensjon ved psykiske lidelser
- kan oppdatere sin kunnskap om psykisk helsearbeid og ulike former for forebygging, behandling og rehabilitering som grunnlag for utvikling av tjenester til mennesker som har en psykisk lidelse
- forstår betydningen av å legge til rette for et godt psykisk helsearbeid, forebygging og gode behandlingstiltak for mennesker med en psykisk lidelse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om etikk, relevante lovverk og forskrifter i psykisk helsearbeid, samt i arbeid med ulike former for forebygging, behandling og rehabilitering av psykiske lidelser
- kan anvende sin kunnskap om psykisk helsearbeid, miljøarbeid og forebygging når denne deltar i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
- kan anvende miljøterapeutiske metoder og verktøy som bidrar til mestring, selvstendighet, helsefremgang og livskvalitet for personer som har en psykisk lidelse
- kan anvende metoder og verktøy som bidrar til samarbeid med brukere som har en psykisk lidelse, deres pårørende og andre fagpersoner som arbeider med personen
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesfaglige problemstillinger innen psykisk helsearbeid
- kan med utgangspunkt i eget faglig ståsted kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov, og iverksette forebyggende tiltak/ tiltak for mennesker som har en psykisk lidelse
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for prinsippene om likeverd, likemannsarbeid og selvbestemmelse i psykisk helsearbeid og har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer en kan møte i arbeidet med mennesker som har en psykisk lidelse
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse som kommer til uttrykk ved at yrkesutøvelsen ivaretar brukermedvirkning og integritet hos mennesker som har en psykisk lidelse
- kan utføre forebyggende helsearbeid og individuelt tilrettelagt miljøarbeid og behandling til mennesker som har en psykisk lidelse
- kan utføre miljøarbeid og behandling som øker muligheten for inkludering og integrering av mennesker som har en psykisk lidelse
- kan bygge relasjoner med fagfeller og bygge relasjoner på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om psykisk helsearbeid
- kan utvikle, bruke og tilpasse faglige tiltak og tjenestetilbud i psykisk helsearbeid gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etiske refleksjon på arbeidsplassen
Arbeidskrav
Studenten skal før praksisoppstart utarbeide et grunnlagsdokument som inneholder en prosjektskisse, samt veiledningsbehovet for praksis. Studenten skal i løpet av praksisperioden arbeide med et selvvalgt tema som er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i studieplanen.
Prosjektetskissen skal leveres skolen for godkjenning i god tid før oppstart av praksisperioden. I skissen skal det framgå hva en skal jobbe med, valgte læringsutbytter, hvilke mål en ønsker å oppnå, begrunnelse for valg av målene, og hvordan målene skal nås. Skissen skal underskrives av leder på praksisplassen.
Praksisperioden skal være veiledet, og det er viktig at arbeidsgiver legger til rette for at studenten får veiledning under praksisforløpet. Det er studentens ansvar å finne en kvalifisert veileder på praksisplassen. Veileders krav til kompetanse er beskrevet i studenthåndboken.
Det blir et felles ansvar for arbeidsgiver og student å finne en form som gir studenten mulighet til å kunne fokusere på valgt tema og problemformulering i praksisperioden. Det inngås skriftlige praksisavtaler mellom Fagskolen Tirna og aktuelle praksisplasser.
- Studenter skal utarbeide et grunnlagsdokument med prosjektskisse og veiledningsbehov
- Studenten skal velge minimum 6 læringsutbyttebeskrivelser fra praksisemnet. Minimum 2 fra kunnskap, minimum 2 fra ferdigheter og minimum 2 fra generell kompetanse
I fordypningsemnet skal studenten skrive en fordypningsoppgave, med utgangspunkt fra praksisperioden.
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Grunnlagsdokument | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk | Grunnlagsdokument med prosjektskisse og veiledningsbehov. Innleveres i god tid før praksisoppstart. Skriftlig og individuell |
Praksis | Arbeidskrav - obligatorisk | 300 t praksis fordelt over 10 uker |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Praksis | 300 Time(r) |
Vurdering
Det er Fagskolen Tirnas vurderingskriterier for praksis som skal måles når vurderingene gis. Praksisperioden vurderes ved midt, - og sluttvurdering, til bestått/ikke bestått. Vurderingene gjennomføres med student, praksisplassens veileder og en representant fra fagskolen Tirna til stede. Dersom sluttvurderingen viser at læringsutbyttet, skikkethet og øvrige vurderingskriterier ikke er oppnådd, vil studenten ikke få bestått praksis. Fravær utover 10 % av praksistiden fører til ikke bestått praksis.
Om studenten på et tidspunkt i praksisperioden står i fare for å få vurdert den praktiske opplæringen til «ikke bestått», skal studenten få en skriftlig vurdering senest når 2/3 av den praktiske opplæringen er gjennomført. Denne skriftlige vurderingen skal klart kommunisere problemene for en eventuell «ikke bestått» og mulighetene for «bestått» praksis ved sluttevaluering. Fagskolen Tirna skal ha skriftlig melding fra veileder om dette.
Ved brudd på skikkethet kan studenten få karakteren ikke bestått.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Grunnlagsdokument | Bestått - ikke bestått | Individuell | En intern sensor |
Midtvurdering | Bestått - ikke bestått | Individuell | |
Sluttvurdering | Bestått - ikke bestått | Individuell |