Prosjektoppgave med selvvalgt fordypningstema
Emnefakta
- EmnekodePL9
- StudieprogramPraktisk ledelse
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praktisk rettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til problemstillinger fra arbeidslivet, og ett eller flere tema i utdanningen. Studentene skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra arbeidslivet.
Fordypningsoppgaven - obligatorisk fremmøte.
Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i siste emne i utdanningen. Det oppnevnes veileder og det gis timer til undervisning og veiledning. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Emnet inneholder noe obligatorisk oppmøte, se timeplan for nærmere informasjon.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om begreper, teorier, modeller, prosesser og verktøy som anvendes innenfor HR, personalledelse og rekruttering
- kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav knyttet til ledelse og lederrollen
- kjenner til bransjens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet knyttet til ledelse av HMS arbeid
- har innsikt i hvordan etikk, bærekraft og samfunnsansvar kan bidra til utvikling av lederrollen
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for sine faglige valg knyttet til HR, personalledelse og rekruttering
- kan reflektere over egen faglig utøvelse av prosjekt og kvalitetsledelse og justere under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om lovverk, teorier og metoder innen økonomistyring og vurdere relevansen av fagstoffet opp mot ulike økonomiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre ledelse av endrings- og utviklingsarbeid i tråd med etiske krav og retningslinjer, både alene og i gruppe
- kan utveksle synspunkter om teknologi og ledelse med andre ledere, og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis for bransjen
- kan bidra til organisasjonsutvikling gjennom kunnskap om og anvendelse av ulike ledelsesstrategier
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning/arbeid med oppgave | 24 Time(r) |
Selvstudie | 210 Time(r) |
Vurdering
- I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen | A-F | Individuell | En intern og en ekstern sensor |