Prosjektoppgave med selvvalgt fordypningstema

  • Emnefakta

    • Emnekode
      PL9
    • Studieprogram
      Praktisk ledelse
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Økonomi og administrasjon

Introduksjon

Fordypningen er utdanningens eksamensemne. Studentene skal planlegge og gjennomføre en fordypningsoppgave med selvvalgt tema. Fordypningsoppgaven skal være praktisk rettet, forankret i relevant teori, samt gjenspeile de overordnede læringsutbyttene for utdanningen. Studentene skal velge minimum 6 læringsutbyttebeskrivelser fra fordypningsemnet som skal presenteres i oppgaven.

Studentene skal vise evne til refleksjon og bruke både teori og egne erfaringer fra arbeidslivet.

Det er obligatorisk fremmøte på emnets oppstarts dag/kveld, samt én av de andre oppsatte veiledningsdatoene.

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om begreper, teorier, modeller, prosesser og verktøy som anvendes innenfor HR, personalledelse og rekruttering
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav knyttet til ledelse og lederrollen
  • kjenner til bransjens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet knyttet til ledelse av HMS arbeid
  • har innsikt i hvordan etikk, bærekraft og samfunnsansvar kan bidra til utvikling av lederrollen

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for sine faglige valg knyttet til HR, personalledelse og rekruttering
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse av prosjekt og kvalitetsledelse og justere under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om lovverk, teorier og metoder innen økonomistyring og vurdere relevansen av fagstoffet opp mot ulike økonomiske problemstillinger  

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre ledelse av endrings- og utviklingsarbeid i tråd med etiske krav og retningslinjer, både alene og i gruppe
  • kan utveksle synspunkter om teknologi og ledelse med andre ledere, og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis for bransjen
  • kan bidra til organisasjonsutvikling gjennom kunnskap om og anvendelse av ulike ledelsesstrategier

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Fordypningsoppgave
Skriftlig/muntlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Veiledning/arbeid med oppgave
24 Time(r)
Selvstudie
210 Time(r)

Vurdering

  • I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen. 

 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig-muntlig eksamen
A-F
Individuell
En intern og en ekstern sensor

Pensum

PL9 Prosjektoppgave med selvvalgt fordypningstema