Emne 6 - Avslutningsoppgave med selvvalgt fordypningstema

  • Emnefakta

    • Emnekode
      MOE6
    • Studieprogram
      Matomsorg og ernæring
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emnet er obligatorisk.

Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis. 

Fordypningsoppgaven – obligatorisk fremmøte

Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 6. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og inntil 16 timers veiledning i emne 6. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Emnet har obligatorisk fremmøte på oppstartsdato for emnet, samt en av de andre oppsatte veiledningene.

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om generell ernæringslære, norske og etniske mattradisjoner, kosthold ved ulike diagnoser og sykdomstilstander, matomsorg, feilernæring og spesialkost
  • har kunnskap om kommunikasjon og kommunikasjonsverktøy, psykologi, sosiologi og relasjonskompetanse i samhandlingen med pasienter/brukere og pårørende i helse- og omsorgstjenesten
  • har kunnskap om oppbevaring, distribusjon, frembydelse og servering av mat og måltider som ivaretar trygg mat, kvalitet, næringsinnhold, matlyst, trivsel, ressursutnyttelse og økonomi
  • har kunnskap om digitale verktøy som brukes i arbeidet med måltidsplanlegging og ved bestillinger, sjekklister, temperaturkontroll, avvikshåndtering og vurdering av risiko for underernæring
  • har innsikt i etikk, verdigrunnlag, lovverk, kvalitetskrav og nasjonale føringer som regulerer tjenesteytingen knyttet til matomsorg og ernæring i helse- og omsorgstjenesten
  • har kunnskap om daglig drift av postkjøkken/avdelingskjøkken, organisering av mattilbudet i helse- og omsorgstjenesten, og kjennskap til ansvar og oppgaver de ulike aktører og samarbeidsparter har
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap som grunnlag for utvikling av god matomsorg og ernæringspraksis ved innhenting av forskningsbasert kunnskap, pasientens kunnskap og behov, og refleksjon over egen praksis
  • forstår hvilken betydning god matomsorg og ernæringspraksis har for enkeltmennesket og i et samfunnsøkonomisk perspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende etikk, verdigrunnlag, lovverk, kvalitetskrav og nasjonale føringer i arbeidet med matomsorg og ernæring i helse- og omsorgstjenesten
  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer- og teknikker i møte med pasienter/brukere i helse- og omsorgstjenesten, og bygge gode relasjoner
  • kan anvende digitale kostholdsverktøy samt appetittvekkende uttrykksformer ved planlegging, tilberedning og frembydelse av måltider, og tilrettelegge for et godt spisemiljø
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesfaglige problemstillinger knyttet til matomsorg og ernæring, og vurdere kildene kritisk
  • kan kartlegge ønsker og behov knyttet til mat, ernæring og måltider, ivareta matomsorg, religiøse og kulturelle kosthensyn, og trekke inn andre faginstanser når dette er nødvendig

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for verdigrunnlag, faglige og etiske prinsipper og retningslinjer i arbeidet med matomsorg og ernæring
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at kandidaten utøver arbeidet faglig forsvarlig, ivaretar brukermedvirkning og viser flerkulturell forståelse
  • kan planlegge, tilberede og servere mat og måltider etter pasientens/brukerens ønsker og individuelle behov, og bidra til positive matopplevelser for pasienter/brukere i helse- og omsorgstjenesten
  • kan bygge relasjoner og samarbeide med kollegaer på tvers av avdelinger og tjenestenivå, samt med eksterne målgrupper, for å ivareta god matomsorg og ernæringspraksis
  • kan gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen, bidra til å skape forbedringstiltak og finne hensiktsmessige løsninger som forbedrer matomsorg og ernæringspraksis i helse- og omsorgstjenesten

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Fordypningsoppgave
Skriftlig/muntlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
4 Time(r)
Veiledning
16 Time(r)
Selvstudie
230 Time(r)

Vurdering

  • I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen. 

 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig-muntlig eksamen
A-F
Individuell
En intern og en ekstern sensor
Skikkethetsvurdering
Bestått - ikke bestått

Pensum

MOE6 Emne 6 - Avslutningsoppgave med selvvalgt fordypningstema