Emne 6: Fordypning
Emnefakta
- EmnekodeMAMFU6
- StudieprogramMiljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Emne 6: Fordypning
Emnet er obligatorisk.
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis.
Fordypningsoppgaven – obligatorisk fremmøte
Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 6. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og inntil 16 timers veiledning i emne 6. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av de obligatoriske veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om diagnoser og brukergrupper med funksjonsnedsettelser og utviklingshemming, og har kunnskap om verktøy som benyttes ved diagnostisering og kartlegging av ressurser, behov og funkjsonsnivå
- har kunnskap om kommunikasjon, ulike teorier og behandling- og miljøterapeutiske metoder som brukes i arbeidet med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
- har kunnskap om hvilke faktorer som fremmer og hemmer god livskvalitet hos menneskers som har en funksjonsnedsettelse/ utviklingshemming
- har innsikt i relevante lover som regulerer tjenesteytingen i helse- og omsorgssektoren, samt nasjonale anbefalinger og retningslinjer for arbeid med kvalitet på tjenester til mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
- har kunnskap om fagfeltet miljøarbeid, hvilke tiltak og tjenester som finnes for mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og deres pårørende og har kjennskap til hvordan disse er organisert
- kan oppdatere sin kunnskap om miljøarbeid, rehabilitering/habilitering, helsefremming og forebygging som grunnlag for utvikling av tjenestene til mennesker med en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
- forstår betydningen av å legge til rette for gode opplærings- og omsorgstiltak for mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og forstår betydningen av at ressurser og faglig kunnskap benyttes på en mest mulig hensiktsmessig og rettferdig måte
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om etikk, relevante lovverk og forskrifter i praktisk miljøarbeid, rehabilitering/habilitering, helsefremming og forebyggende arbeid rette mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
- kan anvende sin kunnskap om funksjonsnedsettelse/utviklingshemming når denne deltar i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
- kan anvende miljøterapeutiske metoder og verktøy som bidrar til læring, selvstendighet, helsefremgang og livskvalitet for personer som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
- kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker som bidrar til brukermedvirkning og samarbeid med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming, deres pårørende, samt andre faggrupper
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for faglige problemstillinger i arbeidet med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
- kan med utgangspunkt i eget faglig ståsted kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov, og iverksette hensiktsmessige tiltak for mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for prinsippene om likeverd og selvbestemmelse i arbeidet med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i arbeidet med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse som kommer til uttrykk ved at yrkesutøvelsen ivaretar brukermedvirkning og integritet hos mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og som kommer til uttrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
- kan utføre individuelt tilrettelagt miljøarbeid til mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
- kan utføre miljøarbeid som bidrar til å fremme brukerens ressurser og interesser, og som ivaretar dennes selvfølelse, integritet og behov
- kan utføre miljøarbeid i tråd med prinsipper om likeverd og selvbestemmelse
- kan bygge relasjoner med fagfeller og bygge relasjoner på tvers av avdelinger og etater - i samarbeidet om tjenestetilbudet til mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
- kan utvikle, bruke og tilpasse faglige tiltak og tjenestetilbud til mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 4 Time(r) |
Veiledning | 16 Time(r) |
Selvstudie | 238 Time(r) |
Vurdering
- I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen | A-F | Individuell | En intern og en ekstern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |