Emne 5: Praksis

  • Emnefakta

    • Emnekode
      MAMFU5
    • Studieprogram
      Miljøarbeid rettet mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og er viktig for å oppnå fagskoleutdanningens læringsutbytte. Praksistiden er 10 uker á 30 timer og vil til sammen utgjøre 300 timer. Studentene skal skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i praksisperioden.

Studenten har ansvar for å sørge for relevant praksisplass, hvor Fagskolen Tirna kan bistå ved behov.

Studenter som er i et ansettelsesforhold hvor selve praksisperioden skal gjennomføres, skal utføre sine ordinære arbeidsoppgaver under praksisperioden. Studenten må samtidig gis mulighet til å kunne fokusere på valgt tema og problemformulering for praksis.

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om diagnoser og brukergrupper med funksjonsnedsettelser og utviklingshemming, og har kunnskap om verktøy som benyttes ved diagnostisering og kartlegging av ressurser, behov og funkjsonsnivå
  • har kunnskap om kommunikasjon, ulike teorier og behandling- og miljøterapeutiske metoder som brukes i arbeidet med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
  • har kunnskap om hvilke faktorer som fremmer og hemmer god livskvalitet hos menneskers som har en funksjonsnedsettelse/ utviklingshemming
  • har innsikt i relevante lover som regulerer tjenesteytingen i helse- og omsorgssektoren, samt nasjonale anbefalinger og retningslinjer for arbeid med kvalitet på tjenester til mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
  • har kunnskap om fagfeltet miljøarbeid, hvilke tiltak og tjenester som finnes for mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og deres pårørende og har kjennskap til hvordan disse er organisert
  • kan oppdatere sin kunnskap om miljøarbeid, rehabilitering/habilitering, helsefremming og forebygging som grunnlag for utvikling av tjenestene til mennesker med en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
  • forstår betydningen av å legge til rette for gode opplærings- og omsorgstiltak for mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og forstår betydningen av at ressurser og faglig kunnskap benyttes på en mest mulig hensiktsmessig og rettferdig måte

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om etikk, relevante lovverk og forskrifter i praktisk miljøarbeid, rehabilitering/habilitering, helsefremming og forebyggende arbeid rette mot mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
  • kan anvende sin kunnskap om funksjonsnedsettelse/utviklingshemming når denne deltar i observasjon og kartlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak
  • kan anvende miljøterapeutiske metoder og verktøy som bidrar til læring, selvstendighet, helsefremgang og livskvalitet for personer som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
  • kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker som bidrar til brukermedvirkning og samarbeid med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming, deres pårørende, samt andre faggrupper
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for faglige problemstillinger i arbeidet med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
  • kan med utgangspunkt i eget faglig ståsted kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov, og iverksette hensiktsmessige tiltak for mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for prinsippene om likeverd og selvbestemmelse i arbeidet med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
  • har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i arbeidet med mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
  • har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse som kommer til uttrykk ved at yrkesutøvelsen ivaretar brukermedvirkning og integritet hos mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming og som kommer til uttrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
  • kan utføre individuelt tilrettelagt miljøarbeid til mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
  • kan utføre miljøarbeid som bidrar til å fremme brukerens ressurser og interesser, og som ivaretar dennes selvfølelse, integritet og behov
  • kan utføre miljøarbeid i tråd med prinsipper om likeverd og selvbestemmelse
  • kan bygge relasjoner med fagfeller og bygge relasjoner på tvers av avdelinger og etater - i samarbeidet om tjenestetilbudet til mennesker som har en funksjonsnedsettelse/utviklingshemming
  • kan utvikle, bruke og tilpasse faglige tiltak og tjenestetilbud til mennesker med funksjonsnedsettelse/utviklingshemming gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen

 

 

Arbeidskrav

Studenten skal før praksisoppstart utarbeide et grunnlagsdokument som inneholder en prosjektskisse, samt veiledningsbehovet for praksis. Studenten skal i løpet av praksisperioden arbeide med et selvvalgt tema som er knyttet til  læringsutbyttebeskrivelsene i studieplanen.

Prosjektetskissen skal  leveres skolen for godkjenning i god tid før oppstart av praksisperioden. I skissen skal det framgå hva en skal jobbe med, valgte læringsutbytter, hvilke mål en ønsker å oppnå, begrunnelse for valg av målene, og hvordan målene skal nås. Skissen skal underskrives av leder på praksisplassen.

Praksisperioden skal være veiledet, og det er viktig at arbeidsgiver legger til rette for at studenten får veiledning under praksisforløpet. Det er studentens ansvar å finne en kvalifisert veileder på praksisplassen. Veileders krav til kompetanse er beskrevet i studenthåndboken.

Det blir et felles ansvar for arbeidsgiver og student å finne en form som gir studenten mulighet til å kunne fokusere på valgt tema og problemformulering i praksisperioden. Det inngås skriftlige praksisavtaler mellom Fagskolen Tirna og aktuelle praksisplasser.

  • Studenter skal utarbeider et grunnlagsdokument med prosjektskisse og veiledningsbehov
  • Studenten skal velge minimum 6 læringsutbyttebeskrivelser fra praksisemnet. Minimum 2 fra kunnskap, minimum 2 fra ferdigheter og minimum 2 fra generell kompetanse

I fordypningsemnet skal studenten skrive en fordypningsoppgave, med utgangspunkt fra praksisperioden.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Grunnlagsdokument
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk
Grunnlagsdokument med prosjektskisse og veiledningsbehov. Innleveres i god tid før praksisoppstart. Skriftlig og individuell
Praksis
Arbeidskrav - obligatorisk
300 t praksis fordelt over 10 uker

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Praksis
300 Time(r)

Vurdering

Det er Fagskolen Tirnas vurderingskriterier for praksis som skal måles når vurderingene gis. Praksisperioden vurderes ved midt, - og sluttvurdering, til bestått/ikke bestått. Vurderingene gjennomføres med student, praksisplassens veileder og en representant fra fagskolen Tirna til stede. Dersom sluttvurderingen viser at læringsutbyttet, skikkethet og øvrige vurderingskriterier ikke er oppnådd, vil studenten ikke få bestått praksis. Fravær utover 10 % av praksistiden fører til ikke bestått praksis.  

Om studenten på et tidspunkt i praksisperioden står i fare for å få vurdert den praktiske opplæringen til «ikke bestått», skal studenten få en skriftlig vurdering senest når 2/3 av den praktiske opplæringen er gjennomført. Denne skriftlige vurderingen skal klart kommunisere problemene for en eventuell «ikke bestått» og mulighetene for «bestått» praksis ved sluttevaluering. Fagskolen Tirna skal ha skriftlig melding fra veileder om dette. 

Ved brudd på skikkethet kan studenten få karakteren ikke bestått.

 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Grunnlagsdokument
Bestått - ikke bestått
Individuell
En intern sensor
Midtvurdering
Bestått - ikke bestått
Individuell
Sluttvurdering
Bestått - ikke bestått
Individuell

Pensum

MAMFU5 Emne 5: Praksis