Emne 6: Fordypning i Kreftomsorg og lindrende pleie
Emnefakta
- EmnekodeKOLPEMNE6
- StudieprogramKreftomsorg og lindrende pleie
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Emnet er obligatorisk.
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningen.
Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis.
Fordypningsoppgaven – Obligatorisk fremmøte
Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 6. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og inntil 16 timers veiledning i emne 6. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av de obligatoriske veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de vanligste kreftsykdommene hos barn og voksne, konsekvenser og behandling av sykdommen
- har kunnskap om rehabilitering og habilitering av voksne og barn som har en kreftsykdom
- har kunnskap om kommunikasjon og relasjonsarbeid mot enkeltbrukere, pårørende og aktuelle målgrupper innenfor fagområdet kreftomsorg og lindrende pleie
- har kunnskap om lindrede omsorg ved livets slutt
- har innsikt i relevante lover som regulerer tjenesteytingen i helse- og omsorgssektoren, samt nasjonale anbefalinger for arbeid med kvalitet på tjenester innenfor fagområdet kreftomsorg og lindrende pleie
- har kunnskap om aktørene i et pasientforløp og organisering av tjenestetilbud til barn og voksne med en kreftsykdom
- har kunnskap om hva som fremme og hemmer god livskvalitet hos barn og voksne med en kreftsykdom
- kan som grunnlag for tjenester til barn og voksne med kreftsykdom oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om kreftomsorg og lindrende pleie
- forstår betydningen av forebyggende arbeid rettet mot risikogrupper og betydningen av gode behandlings- og rehabiliteringstilbud for barn og voksne med en kreftsykdom
- forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid og betydningen av at ressurser og faglig kunnskap benyttes på en mest mulig hensiktsmessig måte
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende etiske retningslinjer, relevant lovverk og forskrifter i praktiske og teoretiske problemstillinger som gjelder forebygging, behandling og rehabilitering av barn og voksne som har en kreftsykdom
- kan anvende kunnskap om kreftomsorg og lindrende pleie når denne deltar i observasjon og karlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak, behandling, omsorg og rehabilitering av barn og voksne med en kreftsykdom
- kan anvende metoder og verktøy som bidrar til god omsorg og pleie, helsefremgang, mestring og livskvalitet hos barn og voksne som har en kreftsykdom.
- kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker og veiledning som bidrar til brukermedvirkning og samarbeid med barn og voksne som er kreftsyke og deres pårørende
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i arbeidet med kreftomsorg og lindrende pleie
- kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted veilede, kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak, behandling, omsorg og pleie rettet mot enkeltpersoner eller grupper av barn og voksne som har en kreftsykdom og deres pårørende
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for menneskets rett til selvbestemmelse og de etiske utfordringer en kan møte i arbeidet med kreftomsorg og lindrende pleie
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse som kommer til utrykk ved at yrkesutøvelsen ivaretar brukermedvirkning hos barn og voksne med en kreftsykdom og som kommer til uttrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
- kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted utføre kartlegging, gi omsorg og lindrende pleie til barn og voksne som har en sykdom
- kan med utgangpunkt i eget faglige ståsted utføre habilitering- og rehabiliteringstiltak for barn og voksne som har en kreftsykdom
- kan bygge relasjoner med fagfeller og bygge relasjoner på tvers av avdelinger og etaer – i samarbeid om kreftomsorg og lindrende pleie
- kan gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen, utvikle, bruke og tilpasse forebyggende tiltak, behandling, pleie og omsorg for barn og voksne som har en kreftsykdom
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 4 Time(r) |
Veiledning | 20 Time(r) |
Selvstudie | 257 Time(r) |
Vurdering
- I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen | A-F | Individuell | En intern og en ekstern sensor |
Skikkethetsvurdering | Bestått - ikke bestått |