Emne 5: Praksis
Emnefakta
- EmnekodeKOLPEMNE5
- StudieprogramKreftomsorg og lindrende pleie
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Praksis er en obligatorisk del av studietiden og er viktig for å oppnå fagskoleutdanningens læringsutbytte. Praksistiden er 10 uker á 30 timer og vil til sammen utgjøre 300 timer. Studentene skal skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i praksisperioden.
Studenten har ansvar for å sørge for relevant praksisplass, hvor Fagskolen Tirna kan bistå ved behov.
Studenter som er i et ansettelsesforhold hvor selve praksisperioden skal gjennomføres, skal utføre sine ordinære arbeidsoppgaver under praksisperioden. Studenten må samtidig gis mulighet til å kunne fokusere på valgt tema og problemformulering for praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om de vanligste kreftsykdommene hos barn og voksne, konsekvenser og behandling av sykdommen
- har kunnskap om rehabilitering og habilitering av voksne og barn som har en kreftsykdom
- har kunnskap om kommunikasjon og relasjonsarbeid mot enkeltbrukere, pårørende og aktuelle målgrupper innenfor fagområdet kreftomsorg og lindrende pleie
- har kunnskap om lindrede omsorg ved livets slutt
- har innsikt i relevante lover som regulerer tjenesteytingen i helse- og omsorgssektoren, samt nasjonale anbefalinger for arbeid med kvalitet på tjenester innenfor fagområdet kreftomsorg og lindrende pleie
- har kunnskap om aktørene i et pasientforløp og organisering av tjenestetilbud til barn og voksne med en kreftsykdom
- har kunnskap om hva som fremme og hemmer god livskvalitet hos barn og voksne med en kreftsykdom
- kan som grunnlag for tjenester til barn og voksne med kreftsykdom oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om kreftomsorg og lindrende pleie
- forstår betydningen av forebyggende arbeid rettet mot risikogrupper og betydningen av gode behandlings- og rehabiliteringstilbud for barn og voksne med en kreftsykdom
- forstår betydningen av tverrfaglig samarbeid og betydningen av at ressurser og faglig kunnskap benyttes på en mest mulig hensiktsmessig måte
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende etiske retningslinjer, relevant lovverk og forskrifter i praktiske og teoretiske problemstillinger som gjelder forebygging, behandling og rehabilitering av barn og voksne som har en kreftsykdom
- kan anvende kunnskap om kreftomsorg og lindrende pleie når denne deltar i observasjon og karlegging av behov, planlegging, iverksetting og evaluering av tiltak, behandling, omsorg og rehabilitering av barn og voksne med en kreftsykdom
- kan anvende metoder og verktøy som bidrar til god omsorg og pleie, helsefremgang, mestring og livskvalitet hos barn og voksne som har en kreftsykdom.
- kan anvende kommunikasjonsformer og teknikker og veiledning som bidrar til brukermedvirkning og samarbeid med barn og voksne som er kreftsyke og deres pårørende
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i arbeidet med kreftomsorg og lindrende pleie
- kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted veilede, kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov for tiltak, behandling, omsorg og pleie rettet mot enkeltpersoner eller grupper av barn og voksne som har en kreftsykdom og deres pårørende
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for menneskets rett til selvbestemmelse og de etiske utfordringer en kan møte i arbeidet med kreftomsorg og lindrende pleie
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse som kommer til utrykk ved at yrkesutøvelsen ivaretar brukermedvirkning hos barn og voksne med en kreftsykdom og som kommer til uttrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
- kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted utføre kartlegging, gi omsorg og lindrende pleie til barn og voksne som har en sykdom
- kan med utgangpunkt i eget faglige ståsted utføre habilitering- og rehabiliteringstiltak for barn og voksne som har en kreftsykdom
- kan bygge relasjoner med fagfeller og bygge relasjoner på tvers av avdelinger og etaer – i samarbeid om kreftomsorg og lindrende pleie
- kan gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen, utvikle, bruke og tilpasse forebyggende tiltak, behandling, pleie og omsorg for barn og voksne som har en kreftsykdom
Arbeidskrav
Studenten skal før praksisoppstart utarbeide et grunnlagsdokument som inneholder en prosjektskisse, samt veiledningsbehovet for praksis. Studenten skal i løpet av praksisperioden arbeide med et selvvalgt tema som er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i studieplanen.
Prosjektetskissen skal leveres skolen for godkjenning i god tid før oppstart av praksisperioden. I skissen skal det framgå hva en skal jobbe med, valgte læringsutbytter, hvilke mål en ønsker å oppnå, begrunnelse for valg av målene, og hvordan målene skal nås. Skissen skal underskrives av leder på praksisplassen.
Praksisperioden skal være veiledet, og det er viktig at arbeidsgiver legger til rette for at studenten får veiledning under praksisforløpet. Det er studentens ansvar å finne en kvalifisert veileder på praksisplassen. Veileders krav til kompetanse er beskrevet i studenthåndboken.
Det blir et felles ansvar for arbeidsgiver og student å finne en form som gir studenten mulighet til å kunne fokusere på valgt tema og problemformulering i praksisperioden. Det inngås skriftlige praksisavtaler mellom Fagskolen Tirna og aktuelle praksisplasser.
- Studenter skal utarbeide et grunnlagsdokument med prosjektskisse og veiledningsbehov
- Studenten skal velge minimum 6 læringsutbyttebeskrivelser fra praksisemnet. Minimum 2 fra kunnskap, minimum 2 fra ferdigheter og minimum 2 fra generell kompetanse
I fordypningsemnet skal studenten skrive en fordypningsoppgave, med utgangspunkt fra praksisperioden.
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Grunnlagsdokument | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk | Grunnlagsdokument med prosjektskisse og veiledningsbehov. Innleveres i god tid før praksisoppstart. Skriftlig og individuell |
Praksis | Arbeidskrav - obligatorisk | 300 t praksis fordelt over 10 uker |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Praksis | 300 Time(r) |
Vurdering
Det er Fagskolen Tirnas vurderingskriterier for praksis som skal måles når vurderingene gis. Praksisperioden vurderes ved midt, - og sluttvurdering, til bestått/ikke bestått. Vurderingene gjennomføres med student, praksisplassens veileder og en representant fra fagskolen Tirna til stede. Dersom sluttvurderingen viser at læringsutbyttet, skikkethet og øvrige vurderingskriterier ikke er oppnådd, vil studenten ikke få bestått praksis. Fravær utover 10 % av praksistiden fører til ikke bestått praksis.
Om studenten på et tidspunkt i praksisperioden står i fare for å få vurdert den praktiske opplæringen til «ikke bestått», skal studenten få en skriftlig vurdering senest når 2/3 av den praktiske opplæringen er gjennomført. Denne skriftlige vurderingen skal klart kommunisere problemene for en eventuell «ikke bestått» og mulighetene for «bestått» praksis ved sluttevaluering. Fagskolen Tirna skal ha skriftlig melding fra veileder om dette.
Ved brudd på skikkethet kan studenten få karakteren ikke bestått.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Grunnlagsdokument | Bestått - ikke bestått | Individuell | En intern sensor |
Midtvurdering | Bestått - ikke bestått | Individuell | |
Sluttvurdering | Bestått - ikke bestått | Individuell |