Emne 4: Lindrende omsorg ved livets slutt
Emnefakta
- EmnekodeKOLPEMNE4
 - StudieprogramKreftomsorg og lindrende pleie
 - Studiepoeng10
 - Start2025 Høst
 
Fagområde
Helse og oppvekst
Introduksjon
4a. Lindrende omsorg i samfunnsperspektiv (palliasjon)
4b. Kommunikasjon
4c. Lindring og velvære
4d. Smerte og symptomlindring
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om hvordan kommunisere med barn og voksne som har en kreftsykdom og deres pårørende
 - har kunnskap om sorg og krisereaksjoner, smertelindring, symptomlindring og omsorg ved livets slutt for voksne og barn som har en kreftsykdom og deres pårørende
 - har kjennskap til ulike behandlingsformer, inkludert komplementære og alternative behandlingsformer og har en kritisk tilnærming når det gjelder disse
 
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap om kreftomsorg og lindrende pleie for å identifisere ressurser og individuelle behov hos barn og voksne som har en kreftdiagnose og utfordringer hos pårørende og nettverk
 - kan anvende kommunikasjonsformer og sin samhandlingskompetanse i arbeid med barn og voksne som har en kreftsykdom og deres pårørende
 - kan finne, bruke og henvise til informasjon og aktuelt fagstoff i faglitteratur, fagtidsskrifter og på nettsider for å belyse yrkesfaglige problemstillinger innenfor fagområdet kreftomsorg og lindrende pleie
 
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan sorg og krisereaksjoner kan komme til uttrykk, og har forståelse for at individuelle verdier og valg ligger hos personen som har en kreftsykdom
 - kan utføre omsorg og lindrede pleie til barn og voksne som har en kreftsykdom og som bidrar til å fremme personens ressurser og ivaretar dennes behov
 - kan kommunisere profesjonelt og ta i bruk sin samhandlingskompetanse i arbeid med barn og voksne som har en kreftsykdom
 - kan i samarbeid med andre faggrupper utvikle, bruke og tilpasse forebyggende tiltak, behandling, pleie og omsorg for barn og voksne som har en kreftsykdom
 
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
| Navn | Krav | Kravtype | Kommentar | 
|---|---|---|---|
Emneoppgave  | Skriftlig  | Arbeidskrav - obligatorisk  | 
Forventet arbeidsinnsats
| Aktivitet | Varighet | 
|---|---|
Lærerstyrt undervisning  | 68 Time(r)  |  
Selvstudie  | 128 Time(r)  |  
Vurderinger
| Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype | 
|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen  | A-F  | Individuell  | En intern sensor  |  
Tema
4a. Lindrende omsorg i samfunnsperspektiv (palliasjon)
- Hospicefilosofien
 - Døden i et historisk perspektiv
 - Sykdom og død i ulike kulturer
 - Etiske utfordringer i livets sluttfase
 - Eutanasi
 
4b. Kommunikasjon
- Å se og å la seg berøre
 - Evne til å lytte
 - Mot til samtale
 
4c Lindring og velvære
- Åndelig og eksistensiell omsorg
 - Komplementære og alternative metoder
 - Omgivelsenes betydning for den syke
 - Håp og livskvalitet
 - Gleden og humorens betydning
 
4d. Smerte og symptomlindring
- De hyppigste forekommende symptombilder i palliativ fase
 - Symptomer ved nær forestående død
 - Medikamentell behandling
 - Ikke medikamentell behandling
 
