Emne 5: Fordypning
Emnefakta
- EmnekodeHMS.EMNE5
- StudieprogramHelse, miljø og sikkerhet
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Emne 5: Fordypning
Emnet er obligatorisk.
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praktisk rettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til problemstillinger fra arbeidslivet, og ett eller flere tema i utdanningen. Studentene skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra arbeidslivet. Studentene skal velge minimum 6 læringsutbyttebeskrivelser fra fordypningsemnet. Minimum 2 fra kunnskap, minimum 2 fra ferdigheter og minimum 2 fra generell kompetanse.
Fordypningsoppgaven - obligatorisk fremmøte
Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 5. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og inntil 16 timers veiledning. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Emnet har obligatorisk fremmøte på oppstartsdato for emnet, samt en av de andre oppsatte veiledningene.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende HMS-arbeid og arbeidsmiljøfaktorer
- har kunnskap om bedriftskultur, medarbeiderskap og medarbeiderfokusert ledelse
- har kunnskap om verdibasert dialog og HMS-økonomi
- har kunnskap om strategisk og systematisk HMS-arbeid
- har innsikt i relevante lover og regelverk som regulerer HMS-området
- har kjennskap til beredskapsplaner og risikovurdering og til hvordan dette organiseres
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap som grunnlag for utviklingen av HMS-området
- forstår betydningen av et godt HMS-arbeid i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende etiske retningslinjer og relevant lov- og regelverk for å belyse en praktisk og teoretisk problemstilling i systematisk HMS-arbeid
- kan anvende metoder og verktøy i systematisk HMS-arbeid og kan koordinere HMS-relaterte planer
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i arbeidet med helse, miljø og sikkerhet
- kan kartlegge arbeidsmiljøfaktorer, identifiserer risiko og kan på dette grunnlaget iverksette systematiske handlinger basert på faglig og etisk kompetanse
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i HMS-arbeid
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse for hvilke prinsipper som ligger til grunn i alt HMS-arbeid
- kan utføre HMS-arbeid med utgangspunkt i aktuelle lover og teoretisk og praktisk kompetanse
- kan i arbeidet med helse, miljø og sikkerhet bygge relasjoner med fagfeller: tverrfaglig og tverretatlig
- kan utvikle og tilpasse HMS-tiltak med utgangspunkt i arbeidslivets ressurser og behov
Arbeidsinnsats
- I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen.
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 4 Time(r) |
Veiledning | 16 Time(r) |
Selvstudie | 200 Time(r) |
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen | A-F | Individuell | En intern og en ekstern sensor |