Emne 5: Fordypning
Emnefakta
- EmnekodeEFLEMNE5
- StudieprogramEffektiviserings- og forbedringsledelse
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Emne 5: Fordypning
Emnet er obligatorisk.
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praktisk rettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til problemstillinger fra arbeidslivet, og ett eller flere tema i utdanningen. Studentene skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra arbeidslivet. Studentene skal velge minimum 6 læringsutbyttebeskrivelser fra fordypningsemnet. Minimum 2 fra kunnskap, minimum 2 fra ferdigheter og minimum 2 fra generell kompetanse.
Fordypningsoppgaven - obligatorisk fremmøte
Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 5. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og 16 timers veiledning i emne 5. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov på forhånd. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder. Denne skal inneholde: foreløpig problemstilling med begrunnelse og litteraturoversikt, samt fremdriftsplan. Dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Der er obligatorisk fremmøte på emnets oppstarts dag/kveld, samt en av de andre oppsatte veiledningsdatoene.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike ledelsesformer og faktorer som påvirker utvikling og prestasjoner i en organisasjon
- har innsikt i betydningen av organisasjonskultur, symboler, ritualer og tradisjoner og hvordan dette påvirker læringen og prestasjonene i organisasjonen
- har kunnskap om faktorer som påvirker bedriftens økonomiske resultat
- har kunnskap om gjeldende HMS - regelverk og hvordan HMS - arbeidet innvirker på bedriftens produksjon
- har kunnskap om prosjektledelse og verktøy for prosjektstyring
- har kunnskap om ulike former for kommunikasjon og kommunikasjonsplattformer
- forstår egen bransjes/yrkes betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv og har kunnskap om forsynings- og verdikjedetankegang for å oppnå konkurransefortrinn
- kan oppdatere og tilpasse sin yrkesfaglige kunnskap med bakgrunn i ulike teorier og «beste praksis» innenfor effektiviserings- og forbedringsledelse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sin kunnskap, og kommunisere denne for å kontinuerlig lede og utvikle medarbeidere og egen organisasjon for å oppnå konkurransefortrinn
- kan kartlegge og identifisere mulige områder for effektivisering av drift og forbedringsprosesser
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer for å iverksette og følge opp tiltak for effektivisering av drift og forbedringsprosesser
- kan kartlegge og identifisere effekten av gjennomførte effektiviserings - og forbedringstiltak
Generell kompetanse
Studenten
- kan bygge relasjoner både internt og på tvers av fag og organisasjon
- kan identifisere, planlegge, beskrive og gjennomføre effektiviserings- og forbedringstiltak for å oppnå definerte målsettinger
- har utviklet grunnleggende forståelse for betydningen av kontinuerlig å utvikle medarbeidere og egen organisasjon for å oppnå konkurransefortrinn
- har utviklet en etisk grunnholdning i lederrollen
- har forståelse for betydningen av involvering og medbestemmelse i endringsprosesser
- kan utvikle skriftlig og muntlig informasjon som har relevans for yrkesutøvelsen og kan anvende kilder i forbindelse med utarbeidelse av skriftlig arbeid
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 4 Time(r) |
Veiledning | 16 Time(r) |
Selvstudie | 309 Time(r) |
Vurdering
- I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen | A-F | Individuell | En intern og en ekstern sensor |