Emne 6: Fordypning
Emnefakta
- EmnekodeDSSVVT6
- StudieprogramDigital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til prosjektarbeidet og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra prosjektarbeidet.
Fordypningsoppgaven – obligatorisk fremmøte
Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i siste emne i utdanningen. Det oppnevnes veileder og det gis timer til undervisning og veiledning. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Emnet inneholder noe obligatorisk oppmøte, se timeplan for nærmere informasjon.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sansestimulering som begrep, samt hvilke verktøy som kan anvendes innen dette fagområdet
- har kunnskap om sykdommer, tilstander, atferd og situasjoner hvor sansestimulering kan bidra til å fremme funksjon, kommunikasjonsevne og gi økt livskvalitet
- har kunnskap om sykdommer, tilstander og situasjoner hvor digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi må brukes med varsomhet
- har bransjekunnskap om fagfeltet velferdsteknologi og kjennskap til ulike tiltak og tjenester som tilbys innenfor dette fagfeltet
- har innsikt i etiske og legale regelverk og aspekter ved identitetshåndtering og personvern, samt særlige forhold knyttet til e-helse og helseteknologi
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om de mest brukte former for velferdsteknologi og digital sansestimulering
- forstår hvordan digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi kan anvendes i helse- og oppvekstsektoren
- forstår egen yrkesbetydning ved bruk av digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi i møte med brukere og pårørende i helse- og oppvekstsektoren
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om sansestimulering til å belyse og foreslå tiltak ved ulike problemstillinger knyttet til kommunikasjon, funksjon eller opplevelse av redusert livskvalitet
- kan finne relevant informasjon og fagstoff om sansestimulering og digitale og virtuelle hjelpemidler for å belyse ulike yrkesfaglige problemstillinger innen fagfeltet
- kan anvende faglige verktøy til å kartlegge bruk av VR/AR i arbeid med forebygging, behandling og/eller opplæring
- kan anvende faglig kunnskap i videreutvikling av VR/AR som hjelpemiddel for sansestimulering
- kan kartlegge en situasjon og identifisere behov for digital sansestimulering som tiltak for ulike målgrupper
- kan anvende relevante faglige teknikker innen kommunikasjon og samhandlingskompetanse ved veiledning av bruker av digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i anvendelsen av digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi
- har forståelse for at mennesker kan ha ulik forforståelse og ulike opplevelser i møtet med VR/AR teknologi
- har forståelse for forskjellen på universell utforming og hjelpemiddelteknologi
- har utviklet en etisk grunnholdning som har brukeres, pasienters og pårørendes behov i sentrum ved anvendelsen av digitale og virtuelle hjelpemidler
- kan utføre arbeid med digitale og virtuelle hjelpemidler forsvarlig og hensiktsmessig
- kan bygge relasjoner med kolleger, brukere og pårørende, samt tverrfaglig for å utvikle tjenestetilbudet i forhold til både generelle og individuelle behov
- kan utføre implementering av digital sansestimulering og VR teknologi på arbeidsplassen
- kan utvikle arbeidsmetoder som gjør digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi til en naturlig del av tjenestetilbudet
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 4 Time(r) |
Veiledning | 16 Time(r) |
Selvstudie | 238 Time(r) |
Vurdering
- I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen | A-F | Individuell | En intern og en ekstern sensor |