Emne 5: Prosjektarbeid

  • Emnefakta

    • Emnekode
      DSSVVT5
    • Studieprogram
      Digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Studenten skal i løpet av emnet gjennomføre et obligatorisk prosjektarbeid, fortrinnsvis på egen arbeidsplass, med et tema som er knyttet til minst 2 læringsutbytter for hvert av områdene;” kunnskap”,” ferdigheter” og ”generell  kompetanse”. Prosjektarbeidets omfang er 60 timer fordelt over 10 uker. Tema og problemformulering skal godkjennes av faglærer og være praksisnært. Hver student har en veiledning på prosjektarbeidet i løpet av de 10 ukene.

Logg skal føres for hver av de 10 ukene. Ved prosjektslutt skal loggen leveres på læringsplattformen. Innlevert og godkjent logg er et av kriteriene for bestått prosjektarbeid. Skjema for logg ligger på læringsplattformen.

En skisse for prosjektet skal på forhånd leveres skolen for godkjenning. I skissen skal det gå fram hva en skal jobbe med, hvilke mål en ønsker å oppnå, begrunnelse for valg av målene og hvordan målene skal nås. Skissen skal underskrives av nærmeste leder på arbeidsplassen. 
Prosjektarbeidet gjennomføres parallelt med fordypningsemnet og skal skrives med utgangspunkt i dette arbeidet etter gitte kriterier.

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten                                              

  • har kunnskap om sansestimulering som begrep, samt hvilke verktøy som kan anvendes innen dette fagområdet
  • har kunnskap om sykdommer, tilstander, atferd og situasjoner hvor sansestimulering kan bidra til å fremme funksjon, kommunikasjonsevne og gi økt livskvalitet
  • har kunnskap om sykdommer, tilstander og situasjoner hvor digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi må brukes med varsomhet
  • har bransjekunnskap om fagfeltet velferdsteknologi og kjennskap til ulike tiltak og tjenester som tilbys innenfor dette fagfeltet
  • har innsikt i etiske og legale regelverk og aspekter ved identitetshåndtering og personvern, samt særlige forhold knyttet til e-helse og helseteknologi
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om de mest brukte former for velferdsteknologi og digital sansestimulering
  • forstår hvordan digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi kan anvendes i helse- og oppvekstsektoren
  • forstår egen yrkesbetydning ved bruk av digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi i møte med brukere og pårørende i helse- og oppvekstsektoren

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om sansestimulering til å belyse og foreslå tiltak ved ulike problemstillinger knyttet til kommunikasjon, funksjon eller opplevelse av redusert livskvalitet
  • kan finne relevant informasjon og fagstoff om sansestimulering og digitale og virtuelle hjelpemidler for å belyse ulike yrkesfaglige problemstillinger innen fagfeltet
  • kan anvende faglige verktøy til å kartlegge bruk av VR/AR i arbeid med forebygging, behandling og/eller opplæring
  • kan anvende faglig kunnskap i videreutvikling av VR/AR som hjelpemiddel for sansestimulering
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere behov for digital sansestimulering som tiltak for ulike målgrupper
  • kan anvende relevante faglige teknikker innen kommunikasjon og samhandlingskompetanse ved veiledning av bruker av digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper i anvendelsen av digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi
  • har forståelse for at mennesker kan ha ulik forforståelse og ulike opplevelser i møtet med VR/AR teknologi
  • har forståelse for forskjellen på universell utforming og hjelpemiddelteknologi
  • har utviklet en etisk grunnholdning som har brukeres, pasienters og pårørendes behov i sentrum ved anvendelsen av digitale og virtuelle hjelpemidler
  • kan utføre arbeid med digitale og virtuelle hjelpemidler forsvarlig og hensiktsmessig
  • kan bygge relasjoner med kolleger, brukere og pårørende, samt tverrfaglig for å utvikle tjenestetilbudet i forhold til både generelle og individuelle behov
  • kan utføre implementering av digital sansestimulering og VR teknologi på arbeidsplassen
  • kan utvikle arbeidsmetoder som gjør digital sansestimulering og virtuell velferdsteknologi til en naturlig del av tjenestetilbudet

 

 

Arbeidskrav

Prosjektarbeid 60 timer over 10 uker. Logg skal føres for hver uke.

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Prosjektskisse
Skriftlig
Arbeidskrav - obligatorisk
Prosjektarbeid
Prosjektarbeid
60 timer fordelt på 10 uker
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Prosjektarbeid
60 Time(r)

Vurdering

Prosjektarbeidet og logg vurderes til bestått/ikke bestått.

Om det på et tidspunkt i prosjektarbeidperioden oppstår tvil om studenten vil kunne få ikke bestått prosjektarbeid, skal studenten gis skriftlig beskjed om dette snarest og senest 2 uker før prosjektarbeidperioden avsluttes. Fagskolen Tirna skal ha skriftlig melding fra faglærer om dette. 

Ved brudd på skikkethet kan studenten få karakteren ikke bestått.

 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Logg
Bestått - ikke bestått
Individuell
En intern sensor

Pensum

DSSVVT5 Emne 5: Prosjektarbeid