Emne 5: Praksis
Emnefakta
- EmnekodeBMSBEMNE5
- StudieprogramBarn med særskilte behov
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Praksis er en obligatorisk del av studietiden og er viktig for å oppnå fagskoleutdanningens læringsutbytte. Praksistiden er 10 uker á 30 timer og vil til sammen utgjøre 300 timer. Studentene skal skrive en fordypningsoppgave med utgangspunkt i praksisperioden.
Studenten har ansvar for å sørge for relevant praksisplass, hvor Fagskolen Tirna kan bistå ved behov.
Studenter som er i et ansettelsesforhold hvor selve praksisperioden skal gjennomføres, skal utføre sine ordinære arbeidsoppgaver under praksisperioden. Studenten må samtidig gis mulighet til å kunne fokusere på valgt tema og problemformulering for praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om barn og unge med særskilte behov og har kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid i et historisk og fremtidsperspektiv
- har kunnskap om kommunikasjon og begreper innenfor pedagogikk, sosiologi og psykologi
- har kunnskap om pedagogisk og didaktisk teori og kunnskap om ulike observasjons-, plan- og kartleggingsverktøy og hvordan legge til rette for læring og utvikling på ulike alderstrinn
- har innsikt i relevante lover som regulerer oppvekstsektorens virkefelt og som regulerer de rettigheter barn og unge med særskilte behov har, samt har innsikt i kommunale og statlige planer for levekår og folkehelse
- har kunnskap om hvilke tiltak og tjenester som finnes for barn og unge med særskilte behov i skole- og oppvekstsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå og har kjennskap til organiseringen av disse
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om pedagogikk, psykologi, didaktikk, helsefremmende og forebyggende arbeid, som grunnlag for tjenester til barn og unge med særskilte behov
- forstår betydningen av å legge til rette for helsefremmende og forebyggende arbeid i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv, og forstår betydningen av at ressurser og faglig kompetanse benyttes på en best mulig måte for barn og unge med særskilte behov og deres familier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om etikk, relevant lovverk og forskrifter i forebyggende, helsefremmende og pedagogisk arbeid rettet mot barn og unge med særskilte behov
- kan anvende sin kunnskap for å kartlegge og identifisere teoretiske og praktiske problemstillinger og behov for tiltak i forhold til barn og unge med særskilte behov
- kan anvende pedagogikk og didaktikk i forebyggende og helsefremmende arbeid rettet mot barn og unge med særskilte behov
- kan anvende kommunikasjonsverktøy og teknikker som bidrar til læring og samarbeid med barn og unge som har særskilte behov og deres foresatte, samt også andre faggrupper
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesfaglige problemstillinger i arbeidet med barn og unge som har særskilte behov
- kan med utgangspunkt i eget faglige ståsted kartlegge og identifisere faglige problemstillinger og behov og iverksette helsefremmende og pedagogiske aktiviteter for barn og unge med særskilte behov
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for de yrkes- og bransjeetiske prinsipper som gjelder i arbeidet med barn og unge som har særskilte behov og deres familier
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse for hva det innebærer å arbeide med barn og unge som har særskilte behov og som kommer til uttrykk ved at arbeidet utføres faglig forsvarlig
- kan utføre kartlegging og identifisere ressurser og ulike vansker i barn og unges oppvekstmiljø, samt vurdere behov og iverksette helsefremmede tiltak innen fysisk aktivitet og ernæring for å forebygge negativ utvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse
- kan utføre helsefremmende og forebyggende arbeid, pedagogisk arbeid og leke-aktiviteter som øker muligheten for inkludering og integrering av barn og unge med særskilte behov
- kan bygge relasjoner med kolleger og bygge relasjoner på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om forebyggende tiltak, læring- og lekaktiviteter rettet mot barn og unges som har særskilte behov
- kan utvikle, bruke og individuelt tilpasse forebyggende og helsefremmende tiltak, læring- og lekaktiviteter til barn og unge med særskilte behov gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen
Arbeidskrav
Studenten skal før praksisoppstart utarbeide et grunnlagsdokument som inneholder en prosjektskisse, samt veiledningsbehovet for praksis. Studenten skal i løpet av praksisperioden arbeide med et selvvalgt tema som er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i studieplanen.
Prosjektetskissen skal leveres skolen for godkjenning i god tid før oppstart av praksisperioden. I skissen skal det framgå hva en skal jobbe med, valgte læringsutbytter, hvilke mål en ønsker å oppnå, begrunnelse for valg av målene, og hvordan målene skal nås. Skissen skal underskrives av leder på praksisplassen.
Praksisperioden skal være veiledet, og det er viktig at arbeidsgiver legger til rette for at studenten får veiledning under praksisforløpet. Det er studentens ansvar å finne en kvalifisert veileder på praksisplassen. Veileders krav til kompetanse er beskrevet i studenthåndboken.
Det blir et felles ansvar for arbeidsgiver og student å finne en form som gir studenten mulighet til å kunne fokusere på valgt tema og problemformulering i praksisperioden. Det inngås skriftlige praksisavtaler mellom Fagskolen Tirna og aktuelle praksisplasser.
- Studenter skal utarbeide et grunnlagsdokument med prosjektskisse og veiledningsbehov
- Studenten skal velge minimum 6 læringsutbyttebeskrivelser fra praksisemnet. Minimum 2 fra kunnskap, minimum 2 fra ferdigheter og minimum 2 fra generell kompetanse
I fordypningsemnet skal studenten skrive en fordypningsoppgave, med utgangspunkt fra praksisperioden.
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Grunnlagsdokument | Skriftlig | Arbeidskrav - obligatorisk | Grunnlagsdokument med prosjektskisse og veiledningsbehov. Innleveres i god tid før praksisoppstart. Skriftlig og individuell |
Praksis | Arbeidskrav - obligatorisk | 300 t praksis fordelt over 10 uker |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Praksis | 300 Time(r) |
Vurdering
Det er Fagskolen Tirnas vurderingskriterier for praksis som skal måles når vurderingene gis. Praksisperioden vurderes ved midt, - og sluttvurdering, til bestått/ikke bestått. Vurderingene gjennomføres med student, praksisplassens veileder og en representant fra fagskolen Tirna til stede. Dersom sluttvurderingen viser at læringsutbyttet, skikkethet og øvrige vurderingskriterier ikke er oppnådd, vil studenten ikke få bestått praksis. Fravær utover 10 % av praksistiden fører til ikke bestått praksis.
Om studenten på et tidspunkt i praksisperioden står i fare for å få vurdert den praktiske opplæringen til «ikke bestått», skal studenten få en skriftlig vurdering senest når 2/3 av den praktiske opplæringen er gjennomført. Denne skriftlige vurderingen skal klart kommunisere problemene for en eventuell «ikke bestått» og mulighetene for «bestått» praksis ved sluttevaluering. Fagskolen Tirna skal ha skriftlig melding fra veileder om dette.
Ved brudd på skikkethet kan studenten få karakteren ikke bestått.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Grunnlagsdokument | Bestått - ikke bestått | Individuell | En intern sensor |
Midtvurdering | Bestått - ikke bestått | Individuell | |
Sluttvurdering | Bestått - ikke bestått | Individuell |