Emne 6: Fordypning

  • Emnefakta

    • Emnekode
      AMUEMNE6
    • Studieprogram
      Arbeid med ungdom
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2026 Vår

Fagområde

Helse og oppvekst

Introduksjon

Emnet er obligatorisk og avsluttes med innlevering av individuell, skriftlig fordypningsoppgave med etterfølgende individuell, muntlig eksamen.

For fullført og bestått utdanning utstedes det et offentlig godkjent vitnemål, og ved 60 studiepoeng eller mer gis tittelen «Fagskolegrad».

Emnet er obligatorisk.

Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til prosjektarbeidet og ett eller flere tema i utdanningen.

Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra prosjektet. 

 

Fordypningsoppgaven – obligatorisk fremmøte

Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 6. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og inntil 16 timers veiledning i emne 6. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov på forhånd. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til plan til faglærer. Denne skal inneholde: foreløpig tema, foreløpig problemstilling med begrunnelse og litteraturoversikt, samt fremdriftsplan. Dette godkjennes av faglærer innen 14 dager. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Veiledningen er obligatorisk.

 

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om målrettet og systematisk miljøarbeid i oppvekstsektoren
  • har kunnskap om barn og unges oppvekstmiljø, samt kunnskap om aktuelle begreper og teorier innenfor pedagogikk, sosiologi og psykologi
  • har kunnskap om sammenhengen mellom helsefremmende arbeid i oppvekstsektoren, og ungdoms fysiske, psykiske og sosiale helse
  • har innsikt i felles kunnskapsgrunnlag og referanseramme, etikk, verdier og relevante lover og forskrifter innen oppvekstsektoren generelt, og i forhold til ungdom spesielt
  • har kunnskap om hvilke tiltak og tjenester som finnes for ungdom med særskilte behov på kommunalt, regionalt og statlig nivå og har kjennskap til organiseringen av disse
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om ungdomsarbeid som fagområde, delta i faglig utvikling og formidle kunnskap innen fagfeltet
  • forstår betydningen av et helsefremmende oppvekstmiljø og ungdomsarbeid sett i forhold til enkeltmennesket, og i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om etikk, relevant lovverk og forskrifter i arbeid rettet mot ungdom
  • kan identifisere ressurser og problemer i de unges miljø, vurdere behov og iverksette tiltak i samarbeid med de unge, deres foreldre og fagpersoner
  • kan reflektere over og anvende sin teoretiske og praktiske kompetanse i samarbeid med de unge og deres familier for å forebygge problemutvikling.
  • kan planlegge og gjennomføre tiltak og aktiviteter rettet mot ungdom, selvstendig og i samarbeid med andre
  • kan kommunisere profesjonelt, og anvende sin kunnskap og samhandlingskompetanse i samarbeidet med ungdom, foresatte og øvrige samarbeidspartnere
  • kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for yrkesfaglige problemstillinger i møte med ungdom
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak, og trekke inn andre faginstanser når dette er nødvendig

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for faglige og etiske utfordringer i arbeidet med ungdom, kjenner egen kompetanse og ansvarsområde, og vet når andre yrkesgrupper og faginstanser må trekkes inn
  • har utviklet en etisk grunnholdning og kan reflektere over egen praksis og egne holdninger, samt begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
  • kan utvikle og tilpasse faglige tiltak og tjenester med utgangspunkt i de unges ressurser, ønsker og behov
  • kan bygge relasjoner på tvers av avdelinger, etater og yrkesgrupper i samarbeid om tiltak og aktiviteter rettet mot ungdom
  • kan utvikle og tilpasse tiltak og tjenester med relevans for yrkesutøvelsen gjennom kunnskapsdeling, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen

 

Arbeidskrav

Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.

 

Arbeidskrav og studiekrav

NavnKravKravtypeKommentar
Fordypningsoppgave
Skriftlig/muntlig
Arbeidskrav - obligatorisk

Forventet arbeidsinnsats

AktivitetVarighet
Lærerstyrt undervisning
4 Time(r)
Veiledning
16 Time(r)
Selvstudie
248 Time(r)

Vurdering

  • I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksamen. 

 

Vurderinger

EksamensformKarakterskalaGrupperingSensortype
Skriftlig-muntlig eksamen
A-F
Individuell
En intern og en ekstern sensor
Skikkethetsvurdering
Bestått - ikke bestått

Pensum

AMUEMNE6 Emne 6: Fordypning