Emne 6: Avslutningsoppgave med selvvalgt fordypningstema
Emnefakta
- EmnekodeAMSFFK6
- StudieprogramArbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i møte med barn
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
Fagområde
Introduksjon
Emnet er obligatorisk og avsluttes med innlevering av individuell, skriftlig fordypningsoppgave med etterfølgende individuell, muntlig eksamen.
For fullført og bestått fagskoleutdanning utstedes det et offentlig godkjent vitnemål, og ved 60 studiepoeng eller mer gis tittelen «Fagskolegrad».
Emnet er obligatorisk.
Studenten skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Emnet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningen. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaring fra praksis. Studentene skal velge minimum 6 læringsutbyttebeskrivelser fra fordypningsemnet. Minimum 2 fra kunnskap, 2 fra ferdigheter og 2 fra generell kompetanse.
Fordypningsoppgaven – obligatorisk fremmøte
Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i emne 6. Det oppnevnes veileder og det gis 4 timer undervisning og inntil 16 timers veiledning i emne 6. Innen fastsatt tid må studentene ha levert forslag til tema og problemstilling til veileder, dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Studentene er ansvarlig for å ha klargjort sitt veiledningsbehov i forkant av veiledningene. Fordypningsoppgaven innleveres til fastsatt tid. Emnet har obligatorisk fremmøte på oppstartsdato for emnet, samt en av de andre oppsatte veiledningene.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om pedagogiske og didaktiske begreper, prosesser og verktøy som anvendes i arbeid med språklig og kulturelt mangfold i barnehage, skole og SFO
- har kunnskap om flerspråklighet og flerkulturelt arbeid og hva som fremmer mangfold, inkludering og medvirkning i arbeid med barna og i samarbeid med foreldrene
- har kunnskap om systematisk språkarbeid for barn 0-11 år
- har innsikt i barnehageloven, rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, skolens opplæringslov, og aktuelle veiledere knyttet til arbeidet med språklig og kulturelt mangfold i møte med barn
- har kunnskap om ulike instanser innen oppvekstsektoren som har kompetanse på språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid, og har kjennskap til organiseringen av disse
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid som grunnlag for pedagogiske arbeid rettet mot barn i barnehage, skole og SFO
- forstår betydningen av å legge til rette for en barnehage og skole der inkludering og mangfold er viktige verdier, og forstår betydningen av at ressurser i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse benyttes til det beste for barnet
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om etikk, relevant lovverk og nasjonale planer i planlegging, gjennomføring og vurdering av arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell barnehage, skole og SFO
- kan anvende begreper, teorier og sin praktiske kunnskap for å observere, kartlegge og identifisere problemstillinger i arbeid med språklig og kulturelt mangfold i møte med barn
- kan anvende ulike pedagogiske og didaktiske metoder i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell kompetanse i barnehage, skole og SFO både selvstendig og i samarbeid med annet fagpersonell
- kan finne, bruke og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for faglige problemstillinger i arbeid med språk, flerspråklighet og flerkulturell forståelse i barnehage, skole og SFO
- kan anvende relevante faglige verktøy for å kartlegge barnehagens og skolens språkmiljø og iverksette tiltak som fremmer barns språkutvikling og flerkulturelt arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for etiske prinsipper, utfordringer og muligheter i arbeid med å skape et inkluderende leke- og læringsmiljø og å synliggjøre mangfold i barnehage, skole og SFO
- har utviklet en etisk grunnholdning og forståelse som anerkjenner ulik språklig, religiøs og kulturell identitet hos barnet, og som kommer til uttrykk ved at arbeidet utføres til barnets beste
- kan utføre språk og flerkulturelt arbeid i barnehage og skole som bidrar til samarbeid med foresatte og som ivaretar både barnegruppens og enkeltbarnets behov
- kan bygge relasjoner med kollegaer og andre samarbeidspartnere gjennom samarbeid om språk og flerkulturell forståelse i barnehage, skole og SFO
- kan i samarbeid med pedagogisk ansvarlig utvikle, og individuelt tilpasse arbeidsmetoder knyttet til språk, flerspråklighet og flerkulturelt arbeid gjennom tverrfaglig samarbeid, kunnskapsdeling, veiledning, bevisstgjøring og etisk refleksjon på arbeidsplassen
Arbeidskrav
Mal og vurderingskriterier for arbeidskrav/avsluttende vurdering ligger på læringsplattformen.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Fordypningsoppgave | Skriftlig/muntlig Muntlig fremlegg | Arbeidskrav - obligatorisk |
Forventet arbeidsinnsats
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrt undervisning | 4 Time(r) |
Veiledning | 16 Time(r) |
Selvstudie | 280 Time(r) |
Vurdering
- I vurderingen av fordypningsoppgaven skal det legges vekt på overordnede læringsutbyttebeskrivelser. Det gjelder også når karakter på fordypningsoppgaven skal gis. Sluttkarakteren kan justeres to karakterer opp eller ned, avhengig av hvilken grad studentene mestrer å forsvare oppgavens faglige innhold og nivå i forbindelse med muntlig eksaminering.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Sensortype |
---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen | A-F | Individuell | En intern og en ekstern sensor |