AG4XXX Praksis i bedrift
Emnefakta
- EmnekodeAG4XXX
- StudienivåFagskolegrad, nivå 5.1
- FagområdeMat og reiseliv
- StudieprogramAdventure guide
- Studiepoeng10
- StudiestedOppdal
- Start2025 Høst
- Emneansvarligoyskv@feide.trondelagfylke.no, ingno@feide.trondelagfylke.no
Introduksjon
I utdanningen er det lagt opp til eget emne for praksis, med både observerende og deltakende praksis. I praksisemnet skal studenten øve seg på yrkesrollen som guide, observere og se sammenhengen mellom teori og praksis. Gjennom deltakende praksis skal studenten lære å bli en profesjonell guide og underveis reflektere over egne handlinger, kunnskapsnivå og reaksjoner i møte med natur og kultur, gjester og ansatte i ulike situasjoner.
I praksisperioden skal studenten være ute i det virkelige livet, og lære seg opplevelsesbedriften(e)s verdier, kultur, produkter og praksis. Studenten skal forstå hvordan yrkesutøvelsen som guide best kan fungere, og studenten skal lære seg guiderollen i praksis.
Studentene skal, sammen med intern veileder (fra fagskolen), velge ut mål for praksisperioden. Målene defineres med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene. Målet er at når slutten av praksisperioden nærmer seg kan ekstern praksisveileder og student diskutere, drøfte og reflektere sammen som to likeverdige kolleger. I siste del av praksisperioden skal studenten være i stand til selvstendig å kunne planlegge og gjennomføre aktiviteter og turer med betalende gjester. Her vil ekstern praksisveileder (fra bedriften) veilede, kvalitetssikre og delta som sikring, støtte og mentor.
Studenten vil, etter avsluttet praksisperiode, ha en hel uke til skriving av praksisrapport som skal leveres innen gitt frist. Praksisrapporten vurderes som en hjemmeeksamen.
Der det er hensiktsmessig for å oppnå læringsutbyttet, eller dersom opplevelsesbedriften eller institusjonen har et smalt tilbud av opplevelser, eller opererer innenfor en kort sesong som for eksempel rafting, kan studenten være i to eller flere praksisbedrifter etter tur.
Student, intern veileder, ekstern veileder og avdelingsleder skriver under avtale. Skolen har egen mal for avtale med praksisbedrift og individuell plan for gjennomføring av praksis hvor læringsutbyttet og planen for praksisen skal være nedfelt.
Skolen legger til rette for at studentene skal være i praksis i aktuelle årstider. Praksisemnet utgjør til sammen 327 timer fordelt på minst to praksisperioder. Det gis individuell veiledning både fra intern og ekstern praksisveileder.
Læringsutbytte
Kunnskap
- kunnskap om organisering, rutiner og praksis i en reiselivs- og aktivitetsbedrift som tilbyr guiding i naturen
- kunnskap til å vurdere egen guidepraksis i henhold til bestillinger, gjeldende krav og bærekraftig utvikling.
Ferdigheter
Etter fullført emne kan studenten
- reflektere over alternativer for naturguiding ut fra naturgitte forutsetninger
- vurdere og begrunne valg i utarbeiding av turprogram for gjester, for større og mindre grupper turister med ulik kulturbakgrunn
Generell kompetanse
- planlegge og gjennomføre aktiviteter og turprogram i aktivitets-næringen i alle sesonger i tråd med gjeldende normer, forskrifter og lover
- skape samhandling med kolleger og gjester om aktiviteter i naturen
- definere og argumentere for utvikling av bærekraftig praksis og økoturisme
Læringsaktiviteter
Veiledningsforløpet tar utgangspunkt i læringsmodellen hvor studentene introduseres for institusjonen/bedriften og praksisfeltet, og blir kjent med «sånn gjør vi det her» -kunnskap. I den første perioden observerer studenten og får prøve seg på forskjellige oppgaver og aktiviteter under veiledning av ekstern praksisveileder. I løpet av praksisperioden vil oppgavene studenten skal utføre likne mer på det en profesjonell yrkesutøver gjør.
Individuell veiledning, fra intern og ekstern praksisveileder, gis gjennomsnittlig en time fra hver veileder per uke. Studentene leverer ukentlig logg eller praksisoppgave på fagskolens læringsplattform, hvor intern veileder gir tilbakemelding til studenten.
Intern praksisveileder vil veilede ut fra en refleksjonsmodell, med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene for studiet som helhet. Refleksjonsmodellen tar sikte på å utvikle studenten gjennom å veksle mellom praksis og refleksjon over praksis og teori. Studentenes undring er det sentrale, sammen med praktisk gjennomføring av naturbaserte aktiviteter. Intern praksisveileder vil være opptatt av hva studenten tenker ut fra det studenten gjør. Veiledningen tar utgangspunkt i studieplanen og i loggen som studentene skal føre daglig og levere ukentlig. Dersom praksisbedriften ligger langt fra skolen gis veiledning digitalt.
Studenten på sin side utfordres til å artikulere egne tanker, samt å omsette praksis og teori til verbal kommunikasjon. Studenten får dermed mulighet til å lufte tanker om spenningsforholdet mellom teori og praksis sammen med en fagperson fra yrkesfeltet.
Ekstern praksisveileder skal være godt kjent med veiledningsmodellene og læringsutbyttebeskrivelsene (LUB-ene), og kan dermed knytte LUB-ene til aktuelle praksisoppgaver. Gapet mellom praktisk handling og teoretisk kunnskap vil minke ved denne type veiledning, fordi studentene bevisstgjøres om hvordan LUB-er kan brukes i en direkte arbeidssituasjon.
Fagskolens avdelingsleder er ansvarlig for å gi den nødvendige informasjon til studentene og eksterne praksisveiledere før praksisemnet starter, og eksterne praksisveilederne kurses før praksisperioden starter, samt underveis i perioden.
Arbeidsinnsats
Emnet er på 10 studiepoeng og er på til sammen 496 timer inkludert praksisrapport. Emnet inneholder 8 normalarbeidsuke i praksisbedrift der 8 timer er avsatt til veiledning i bedrift. I tillegg kommer eget arbeid, med studier som er relevant for praksisperioden.
Arbeidskrav
Studenten skal levere oppgavebesvarelser under hele praksisperioden. For at studenten skal få godkjent praksis, kreves et oppmøte på minst 90 % i praksisbedriften, samt godkjente innleverte oppgaver. I etterkant av praksisperioden skal studenten skrive praksisrapport/oppgave innen gitt frist.
Arbeidskrav og studiekrav
Navn | Krav | Kravtype | Kommentar |
---|---|---|---|
Refleksjonsnotat fra praksis | Skriftlig/muntlig | Arbeidskrav | |
Oppmøte praksis | Praktiske øvelse | Arbeidskrav | minimumm 90% oppmøte i praksis for å få denne godkjent. |
Vurdering
Praksisrapport (avsluttende) skal inneholde
- forside som skal inneholde studentens navn, navn på emnet, navn på utplasseringsbedrift(er), navn på ekstern praksisveileder (veileder i bedrift) og navn på intern praksisveileder (ansvarlig lærer)
- læringsutbyttebeskrivelse for emnet
- beskrivelse av utplasseringsbedrift(er); navn, logo, forretningsidé, eierform, virksomhet og aktivitet, ansatte, beliggenhet, gjester og kort om bedriftens utvikling
- beskrivelse av arbeidet som er utført gjennom praksisen
- vurdering av eget læringsutbytte for emnet
- refleksjon
- konklusjon.
Rapporten skal være en samlet, tverrfaglig rapport for hele praksisperioden og leveres 7 virkedager etter avsluttet emne. Praksisrapporten skal være mellom 5-9 sider, eksklusiv forside og bilder. Ved skriftlige innleveringer skal det brukes standard forside med en erklæring på at arbeidet er egenprodusert.
Vurderinger
Eksamensform | Karakterskala | Gruppering | Varighet | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | Bestått | Individuell |