Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

10TE13E Elektroniske kommunikasjonssystemer (Ekom)

10TE13E Elektroniske kommunikasjonssystemer (Ekom)

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Elektrofag
    • Studieprogram
      Fordypning i Elkraft
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2023 Høst
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om oppbygging og virkemåte for analoge og digitale elektroniske kommunikasjonsnett (ekomnett, brannalarm, innbrudd, overfall, fellesantenne, lyd- og bildedistribusjon, styringssystemer, etc.)
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til ekomloven, relevante forskrifter og normer
  • kan vurdere alle aspekter ved installasjon i forhold til gjeldende normer og krav for sikkerhet og kvalitet
  • Har kunnskap om EMC og EMI i ekomnett
  • har kunnskap om transmisjonslinjer, infrastruktur og teknologi i ekomnett
  • har kunnskap om risikovurdering, planlegging og prosjektering av ekomnett
  • kjenner til ekoms utvikling og plass i samfunnet
  • ha kunnskap om behov for og krav til reservekraft
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre rede for sine valg av materiell og utstyr som installeres eller vedlikeholdes ut i fra teknisk dokumentasjon og ta hensyn til støypåvirkning og EMC i grensesnitt mot andre nett og brukerutstyr
  • kan bruke og gjøre rede for valg av programvare og verktøy for beregning, planlegging, kvalitetskontroll og dokumentasjon av ekomnett
  • kan gjøre rede for sine valg i prosjektering av ekomnett
  • kan bruke og gjøre rede for bruk av test- og måleinstrumenter og kan vurdere resultatet av målinger, tester og analyser
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse ved å måle, teste og analysere elektroniske kommunikasjonssystemer, tolke resultater og justere under veiledning
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, prosjektere og velge riktig materiell for å installere, drifte og vedlikeholde ekomnett alene og som deltaker i gruppe, i tråd med etiske krav og gjeldende regelverk
  • kan utføre arbeidet etter kundens spesifikasjoner, leverandørers og spesialisters behov og krav
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen ekom og på tvers av fag, samt eksterne målgrupper som leverandører og spesialister for erfaringsutveksling og drøfting av løsninger
  • kan utveksle kunnskap og erfaring med andre med bakgrunn innen ekom og delta i diskusjoner om utvikling av nye løsninger, effektivt vedlikehold og god praksis
  • kan bidra til å utvikle en sunn bedriftskultur basert på de verdier som samfunnet ønsker og som vil gi bedriften et godt omdømme
  • kan utøve faglig ledelse
Emnets tema

Ekom regelverk

Risikovurdering

Prosjektering

Utførelse, måling, dokumentasjon og drift

Elsikkerhet/EMC

Infrastruktur

Ledelys og nødlys

Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Ressurser

Lov om elektronisk kommunikasjon (ekomloven).

Forskrift om elektronisk kommunikasjonsnett og elektronisk kommunikasjonstjeneste (ekomforskriften)

  • Forskrift om elsikkerhet i elektronisk kommunikasjonsnett
  • Forskrift om generelle tillatelser til bruk av frekvenser (fribruksforskriften)
  • Forskrift om EØS-krav til elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) for utstyr til elektronisk kommunikasjon
  • Forskrift om autorisasjon for virksomhet som utfører installasjon og vedlikehold av elektronisk kommunikasjonsnett (autorisasjonsforskriften)
  • Informative forskrifter
  • NKOM lover-og-regler/forskrifter

 

  • Normer/standarder/rekommandasjoner
    • NEK 399
    • NEK 700
  • Informative normer/standarder/rekommandasjoner
    • NEK-EN 60950-serien Information technology equipment – Safety
    • NS-EN-300.253 Earthing and bonding of telecommunication equipment in telecommunication centres
    • ITU-T K-rekommandasjoner
    • Relevante REN-blad
    • Tekniske veiledninger
Arbeidskrav

Arbeidskrav vil komme frem i den enkelte emneplan

Vurdering

Vurderingsform vil komme frem i den enkelte emneplan