10TB97F VDC, Lean og kontrakter

10TB97F VDC, Lean og kontrakter

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Byggfag
    • Studieprogram
      Den digitale fagarbeider for bygg- og anleggsnæringen
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      2,5
    • Start
      2026 Vår
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • har innsikt i forskjellene mellom bruk av åpen og lukket BIM
  • har innsikt i aktuelle NS-standarder og kontrakter som er relevant i den digitale hverdagen for fagarbeidere
  • har kjennskap til grunnleggende prinsipper innen Lean og VDC
  • kjenner til nytten av og forskjellen på åpen BIM og lukket BIM hos entreprenøren, rådgiver og byggherre
  • kjenner til nytten av BIM i forvaltning og drift 
  • kjenner til hvordan KI kan brukes som hjelpemiddel i prosjekter til automatisering og informasjonsflyt.
Ferdigheter

Studenten:

  • kan lage en enkel BIM-modell
  • kan utveksle BIM på åpne formater
Generell kompetanse

Studenten:

  • kjenner til etiske dilemmaer ved bruk av KI i prosjekter
  • er i stand til å rapportere og følge opp avvik basert på kontraktuelle og etiske standarder
  • har opparbeidet grunnleggende ferdigheter i å anvende Lean-metoder for å finne forbedringsområder for prosjekter
  • har forståelse for tverrfaglige planleggingsrutiner
  • har god forståelse for VDC og tverrfaglig kommunikasjon
Emnets tema
  • KI
    • Nytte i prosjekter
    • Etiske dilemmaer
  • BIM
    • Åpen BIM – fordeler, nytte og bruksområder
    • Lukket BIM - bruksområder
  • Lean 
    • Last Planner
    • Involverende planlegging
    • Digital lappeplanlegging
  • IVDC
    • Metode og kommunikasjon
    • Big Room & Smal Room
    • Tverrfaglig prosjektering
  • Kontraktsformer
    • Samspillsentreprise
    • Kontrakts-etterlevelse
Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Praksis på egen arbeidsplass
  • Praksisorientert undervisning
  • Gruppearbeid med logg og refleksjon
  • Prosjektarbeid med tverrfaglig fokus
  • Forelesning
  • Veiledning
  • Individuelle arbeidsoppgaver
  • Presentasjoner
  • Problembasert læring

Litteratur, utstyr og programvare studentene får tilgang til:

  • Kompendier
  • E-læring på læringsplattformen
  • Office 365
  • Tilgang til: Solibri, Archicad, Dalux, Streambim, Holte-portalen mm.
  • Instrumenter: Leica BLK360, Leica RTC360, DJI Mavic mini mm.
  • VR, BIM-kiosk, iPader mm.

Læremidlene oppdateres løpende for å inneholde den nyeste og gjeldene teknologiske kunnskapen om både produkter, fremgangsmåter, konsepter, forståelser, osv.

Arbeidskrav

Det gis ulike mindre øvelser eller oppgaver som skal løses i løpet av emnet. Du skal skrives én samlet individuell logg der alle øvelsene/oppgavene inngår. Du benytter malen du har utviklet og fått godkjent i emnet grunnleggende digitale ferdigheter.  For at loggen skal kunne godkjennes, skal den inneholde følgende:

  • Forside, innholdsfortegnelse, oppgaver/øvelser og oppsummering.
  • Dokumentasjon av arbeidet med gjennomføring av de ulike oppgaver. Bruke bilder og tekst med forklaringer.
  • Logg og refleksjon over drøftinger/avveiinger som er gjort underveis i gruppene og alene. Bruk gjerne erfaringer eller behov fra egen bedrift som utgangspunkt for hva du tenker.
  • Loggen skal vise verktøyer som er benyttet i dette arbeidskravet og eventuelt inneholde bilder fra de ulike øvelsene/oppgavene.

Loggen skal levers som en PDF-fil i Teams. Vurderingen av loggen danner grunnlag for karakteren i emnet, se «Vurdering». Se også krav til oppmøte under vurdering.

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
35 Time(r)
Veiledning
15 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
12 Time(r)
Nettbaserte forelesninger
6 Time(r)
Vurdering

Loggen må være godkjent og studenten må ha minst 75 % oppmøte på samlinger i emnet for å få karakter i emnet. Karaktervurderingen er bestått / ikke bestått basert på en vurdering av arbeidskravet.