Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

10TB54E Droneflygning og fotogrammetri

10TB54E Droneflygning og fotogrammetri

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Byggfag
    • Studieprogram
      Den digitale fagarbeider for anleggsbransjen
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      2,5
    • Start
      2025 Vår
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • har kjennskap til ord og definisjoner som brukes rundt droner og dronefotogrammetri
  • hargod forståelse for droneforskriften og andre regler relatert til droneflygning
  • har kjennskap til klassifiseringer og tillatelser
  • kan tenke risiko og kunne å iverksette risiko-reduserende tiltak
  • kan finne frem til viktig informasjon som kan påvirke droneoperasjoner
  • kan finne frem til lokale prosedyrer og kontaktinformasjon
  • har kjennskap og gjøre seg kjent med prosedyremanual
  • har kunnskap om værfenomener som kan påvirke droneflygning
  • har kunnskap om elementære fartøysystemer og hvordan de fungerer
  • har kunnskap om grunnleggende aerodynamiske prinsipper
  • kan være i stand til å planlegge å gjennomføre droneflygning
  • har kunnskap om dokumentasjon ved hendelser
  • har forståelse for behov og arbeidsflyt med etterarbeid med fotogrammetri
  • har kjennskap til programmer for bearbeidelse av datafangst
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende relevante portaler for oppdatert informasjon nødvendig for planlegging.
  • kan gjennomføre en praktisk flygning av drone
  • kan rutiner for før, under og etter flygning
  • kan dokumentere planlegging, utførelse og ferdig flygning
  • kan planlegge og gjennomføre en dronefotogrammetrioperasjon
  • kan bruke tilgjengelige apper for automatisk datafangst
  • kan bearbeide datafangst til anvendelige formater
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan utvikle og oppdatere sin kunnskap innenfor bruken av drone opp mot datafangst og prosessering ved hjelp av egenlæring og operasjoner i prosjekter.
  • har utviklet kompetanse i gjeldende lover og regler innenfor sin egen kategori for drone- operasjoner.
  • vet om sikkerhetssystemer, kunne risiko vurdere og gjøre nødvendige tiltak.
  • kunne bidra til utvikling av arbeidsmetoder innen kontroll/oppfølgning/kvalitetssikring av anleggsplasser i en byggeprosess etter kundens/oppdragsgiverens krav og/eller etter de ulike målgruppenes behov.
Emnets tema

Droner er kommet for å bil, og er i dag noe som bygg og anleggsbransjen bruker aktivt. Ute på anleggsplassene brukes droner og fotogrammetri til for eksempel oppmåling og kontroll av arbeid. I dette emnet ser vi på planlegning og utførelse av en droneopperasjon som er relevant for anleggsbransjen. Det blir gjennomgang av forskjellige måter og høste data fra droner og hvordan dette kan bearbeides og brukes i etterkant. Studentene får nødvendig teoretisk og praktisk opplæring til å kunne gå opp å ta eksamen i Åpen Kategori som dronepiloter.

  • Introduksjon til droner
    • Formål til bruk av drone
    • Forskjellige typer drone
  • Innføring av lover og regler
    • Åpen, spesifikk og sertifisert kategori
    • Gjeldene regelverk
  • Fartøylære
    • Kjennskap til begrensninger
    • Systemer
    • Aerodynamikk
  • Mikrometeorologi
    • Forskjellige betydning av værforhold
    • Restriksjoner og begrensninger for droner
  • Menneskelige faktorer
    • Bruk av sanser
    • Påvirkning av tilstand
    • Vurderinger
  • Forklaring på fotogrammetri
    • Arbeidsflyt i forkant, underveis og etterkant av overflygning
    • Bearbeide data
    • Bruk av data til modellering
Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Praksisorientert undervisning
  • Gruppearbeid med logg og refleksjon
  • Forelesning
  • Praksis på egen arbeidsplass
  • Veiledning
  • Individuelle arbeidsoppgaver
  • Presentasjoner
  • Problembasert læring
Arbeidskrav
  1. 1-2 obligatoriske arbeidskrav
    • Faglig oppgave
    • Logg
    • Egentest i tema

Refleksjonsnotat av faglig redegjørelse og refleksjons i egen læringsprosess

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
25 Time(r)
Veiledning
15 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
22 Time(r)
Nettbaserte forelesninger
6 Time(r)
Vurdering

Mappevurdering av obligatoriske arbeidskrav
Vurdering: Bestått/Ikke bestått