10HH91D Organisering, system og ledelse
10HH91D Organisering, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- StudiestedOslo
- Studiepoeng7,5
- Start2026 Vår
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Demens og alderspsykiatri
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
• har innsikt i pasientforløp og kunnskap om aktørenes roller og ansvar
• har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, om saksbehandling og om koordinering av helsetjenester
• har kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur i virksomheter i helse- og omsorgssektoren
• har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
• har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
• har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
• har kunnskap om utviklingsarbeid og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
• forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Studenten:
• kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere og pårørende
• kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
• kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
• kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
• kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
• kan anvende relasjonskompetanse i samarbeid med familie og nettverk
Studenten:
• kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektoren
• kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
- Aktører i pasientforløpet
• Familieomsorg og pårørendearbeid
• Kommunale helse- og omsorgstjenester
• Spesialisthelsetjenester
• Lovregulerte og tilrettelagte boliger
• Andre aktuelle tjenester
• Frivillig arbeid
- Organisering og samhandling i pasientforløpet
• Organisering og ledelse
• Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
• Samhandlingsreformen
• LEON/BEON – Beste/Laveste effektive omsorgsnivå
• Samarbeid med familie og frivillige aktører
• Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid
• Tiltakspakke demens
• Arbeidslag
- Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
• Yrkesrolle og identitet
• Kunnskapsbasert praksis
• Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
• Utviklingsarbeid
• Kulturmangfold og yrkesutøvelse
• Individuell plan
• E-helse
• Dokumentasjon og IKT
• Velferdsteknologi
• Saksbehandling
- Kommunikasjon og veiledning
• Relasjons kompetanse
• Kommunikasjon- og veiledningskompetanse
• Grunnleggende pedagogiske prinsipper
• Etisk refleksjon
• Aktivitet og deltagelse
- Dialogforelesninger
- Workshop
- Selvstudium
- Basisgrupper
- Gruppearbeid
- Arbeidskrav
1. Individuell oppgave
Tema: Organisering system og ledelse – knyttet til egen yrkesutøvelse. Skriftlig individuell oppgave på 2000 ord (+/- 10 %). Individuell muntlig framføring for klassen. For at arbeidskravet skal være godkjent, må oppgaven og framføringen vurderes til karakter bestått.
2. Gruppesimulering
Tema: Teamarbeid. Gruppearbeid med simulering. Bestått med gjennomføring.
3. Refleksjonsnotat
Skriftlig individuelt notat til begge arbeidskravene med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Omfang: ca. 300-500 ord. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning | 12 Time(r) |
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 140 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 66 Time(r) |
For å få karakter i emnet må alle arbeidskrav være godkjent.
Grunnlaget for karakteren i emnet er den skriftlige individuelle oppgaven med muntlig framføring, jf. arbeidskrav 1. Karakter bestått / ikke bestått benyttes.