00HH95E Emne 5: Praksis i psykisk helsearbeid og rusarbeid
00HH95E Emne 5: Praksis i psykisk helsearbeid og rusarbeid
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid
- StudiestedKuben
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
- EmneansvarligKatja Klingenberg
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
-
setter teoretisk kunnskap fra utdanningen i sammenheng med praktiske ferdigheter i yrkespraksis og synliggjør egen kompetanse i forhold til andre rundt brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende/kollegaer/samarbeidspartnere
-
har kunnskap om faglige verktøy i arbeid med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå hos brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende/kollegaer/samarbeidspartnere
-
har kunnskap om verdier, målrettet kommunikasjon, og etiske prinsipper for å bygge gode relasjoner til brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende/kollegaer/samarbeidspartnere
-
har kunnskap om organisering av helsevesenet rundt brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende og kjennskap til ansvar og oppgaver for kollegaer og samarbeidspartnere rundt brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende
Studenten:
-
kan anvende kunnskap om brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende, for å delta i behandling og oppfølging ut ifra deres individuelle behov og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner i det tverrfaglige arbeidet
-
kan anvende observasjon for å delta i behandling og pleie til brukeren/beboeren/pasient/innsatt
-
kan anvende veiledning, undervisning og rådgivning i behandling av brukeren/beboeren/pasient/innsatt
-
kan anvende ulike kommunikasjonsformer, teknikker for å skape god samhandling og tillit, for å utvikle den andre og sin egen relasjons kompetanse
-
kan anvende ulike kommunikasjonsformer, teknikker for å informere og veilede ut ifra brukeren/beboeren/pasient/innsatte sitt kognitive nivå
Studenten:
-
har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at studenten ivaretar brukermedvirkning, brukeren/beboeren/pasient/innsatte sin integritet, og kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
-
kan utføre behandling og omsorg til brukeren/ beboeren/ pasient/ innsatt/ (omsorg-pårørende) ut ifra den enkeltes individuelle behov i samarbeid med annet helsepersonell
-
kan bygge relasjoner med kollegaer og andre faggrupper, for å kvalitetssikre og videreutvikle sin kompetanse i praksis
Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet. Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass består i å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Alle studenter i praksis, både utplassering og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass skal ha veiledning i praksisperioden. Vurderingen av praksis skal ta utgangspunkt i det overordnede læringsutbytte for utdanningen.
Egne retningslinjer deles ut ved oppstart av emnet.
-
Individuelt læringsutbytte for praksisperioden eller problemstilling for utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass – leveres på Teams
-
Individuelle refleksjonsnotat gjennom praksisperioden eller rapport for utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass – leveres på Teams
-
Logg – oppbevares av student til bruk i veiledning
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Lærerstyrte aktiviteter inkl. veiledning | 20 Time(r) |
Praksis | 247 Time(r) |
Ved praksis skal studenten levere inn gitte arbeidskrav. Arbeidskravene i praksisperioden er beskrevet nærmere i emnebeskrivelsen for praksis. For at praksisperioden skal kunne vurderes til bestått, må arbeidskravene være godkjente og studenten ha vært til stede minimum 80 % av den planlagte praksistiden.