Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

00HH95E Emne 5: Praksis i psykisk helsearbeid og rusarbeid

00HH95E Emne 5: Praksis i psykisk helsearbeid og rusarbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår
    • Emneansvarlig
      Katja Klingenberg
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:

  • setter teoretisk kunnskap fra utdanningen i sammenheng med praktiske ferdigheter i yrkespraksis og synliggjør egen kompetanse i forhold til andre rundt brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende/kollegaer/samarbeidspartnere 

  • har kunnskap om faglige verktøy i arbeid med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå hos brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende/kollegaer/samarbeidspartnere 

  • har kunnskap om verdier, målrettet kommunikasjon, og etiske prinsipper for å bygge gode relasjoner til brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende/kollegaer/samarbeidspartnere 

  • har kunnskap om organisering av helsevesenet rundt brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende og kjennskap til ansvar og oppgaver for kollegaer og samarbeidspartnere rundt brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende kunnskap om brukeren/beboeren/pasient/innsatt/pårørende, for å delta i behandling og oppfølging ut ifra deres individuelle behov og iverksette tiltak i samarbeid med andre fagpersoner i det tverrfaglige arbeidet 

  • kan anvende observasjon for å delta i behandling og pleie til brukeren/beboeren/pasient/innsatt 

  • kan anvende veiledning, undervisning og rådgivning i behandling av brukeren/beboeren/pasient/innsatt 

  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer, teknikker for å skape god samhandling og tillit, for å utvikle den andre og sin egen relasjons kompetanse 

  • kan anvende ulike kommunikasjonsformer, teknikker for å informere og veilede ut ifra brukeren/beboeren/pasient/innsatte sitt kognitive nivå 

Generell kompetanse

Studenten:

  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at studenten ivaretar brukermedvirkning, brukeren/beboeren/pasient/innsatte sin integritet, og kan reflektere over egen praksis og begrunne sine vurderinger faglig, etisk og juridisk 

  • kan utføre behandling og omsorg til brukeren/ beboeren/ pasient/ innsatt/ (omsorg-pårørende) ut ifra den enkeltes individuelle behov i samarbeid med annet helsepersonell 

  • kan bygge relasjoner med kollegaer og andre faggrupper, for å kvalitetssikre og videreutvikle sin kompetanse i praksis

Emnets tema

Praksis gjennomføres som utplassering eller som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass innen fagfeltet. Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass består i å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et forbedringsarbeid knyttet til sentrale tema i utdanningen. Alle studenter i praksis, både utplassering og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass skal ha veiledning i praksisperioden. Vurderingen av praksis skal ta utgangspunkt i det overordnede læringsutbytte for utdanningen.

Egne retningslinjer deles ut ved oppstart av emnet.

Arbeidskrav
  • Individuelt læringsutbytte for praksisperioden eller problemstilling for utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass – leveres på Teams 

  • Individuelle refleksjonsnotat gjennom praksisperioden eller rapport for utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass – leveres på Teams 

  • Logg – oppbevares av student til bruk i veiledning 

AktivitetVarighet
Lærerstyrte aktiviteter inkl. veiledning
20 Time(r)
Praksis
247 Time(r)
Vurdering

Ved praksis skal studenten levere inn gitte arbeidskrav. Arbeidskravene i praksisperioden er beskrevet nærmere i emnebeskrivelsen for praksis. For at praksisperioden skal kunne vurderes til bestått, må arbeidskravene være godkjente og studenten ha vært til stede minimum 80 % av den planlagte praksistiden.