00HH17E Emne 4: Fordypingsoppgave
00HH17E Emne 4: Fordypingsoppgave
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramHelseadministrasjon
- StudiestedOslo
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
- Helseadministrasjon
Studenten:
• har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, og om koordinering av helsetjenester
• har kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur i virksomheter i helse- og omsorgstjenesten
• har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
• har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
• har innsikt i ulike pasientforløp og kunnskap om aktørenes roller og ansvar
• har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
• har kunnskap om organisering, kvalitetssikring og finansiering av helse- og omsorgstjenesten og tannhelsetjenesten
• har kunnskap om utviklingsarbeid og kan oppdatere sin kunnskap om nasjonale planer, utviklingsprosjekter og innovasjon i helse- og omsorgstjenesten
• forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
Studenten:
• kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere, pårørende, frivillige og kollegaer
• kan anvende kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur til å identifisere behov for tiltak som bidrar til et godt arbeidsmiljø
• kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
Studenten:
- kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgstjenesten
- kan utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Problemstilling for oppgaven
Innleving av problemstilling for oppgaven. Godkjennes av faglærer.
Individuell veiledning
Minst én individuell veiledning innen 4 uker før innleveringsfrist. Godkjent ved gjennomføring. I tillegg tilbys ukentlig gruppeveiledning og individuell veiledning etter avtale.
Fordypningsoppgave
Studentene skal gjennomføre en obligatorisk oppgave på 6000 ord (+/-10 %). Fordypningsoppgaven gjennomføres individuelt. Dette fordypningsarbeid skal være praksisrettet, og knyttet til ett eller flere temaer i emnet/studiet. Studentene skal gjennom hovedprosjektet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis. Arbeidskravet er godkjent når det oppfyller formelle krav til oppgaven, og oppgaven er innlevert innen fristen. Vurderingen med karakter inngår i eksamenen.
For å kunne fremstille seg til eksamen og få karakter i emnet, må studenten ha bestått tidligere gjennomførte emner, inkludert praksisperioden. I tillegg må arbeidskravene til emnet være godkjent.
Eksamenen er skriftlig-muntlig og består av den skriftlige delen som er fordypningsoppgaven, og en muntlig høring med utgangspunkt i oppgaven.
Fordypningsoppgaven og den muntlige høringen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Dersom den skriftlige delen (fordypningsoppgaven) vurderes til en ikke bestått karakter, vil ikke studenten kunne gå opp til muntlig høring.
Emnet vurderes med karakter A-F. Karakteren er en samlet vurdering av skriftlig og muntlig del og oppgis etter at den muntlige delen av eksamenen er gjennomført.