00HH17E Emne 4: Fordypingsoppgave

00HH17E Emne 4: Fordypingsoppgave

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Helseadministrasjon
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:
• har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, og om koordinering av helsetjenester
• har kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur i virksomheter i helse- og omsorgstjenesten
• har kunnskap om familieomsorg og frivillig arbeid
• har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
• har innsikt i ulike pasientforløp og kunnskap om aktørenes roller og ansvar
• har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
• har kunnskap om organisering, kvalitetssikring og finansiering av helse- og omsorgstjenesten og tannhelsetjenesten
• har kunnskap om utviklingsarbeid og kan oppdatere sin kunnskap om nasjonale planer, utviklingsprosjekter og innovasjon i helse- og omsorgstjenesten
• forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet

Ferdigheter

Studenten:
• kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede brukere, pårørende, frivillige og kollegaer
• kan anvende kunnskap om ledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur til å identifisere behov for tiltak som bidrar til et godt arbeidsmiljø
• kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgstjenesten
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Arbeidskrav

Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid, kalt hovedprosjektet. Dette arbeidet skal være praksisrettet, og knyttet til ett eller flere temaer i fagskoleutdanningen. Studentene skal gjennom hovedprosjektet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis. Hovedprosjektet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.