97TE13A Elektroniske systemer
Emnefakta
- Emnekode97TE13A
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
- FagområdeElektro
- StudieprogramElektro fordypning elkraft
- Studiepoeng15
- Start2024 Høst
Innhold
- • Elektromatematikk (Integrert)
• Analog- og digitalteknikk
• Mikrokontrollteknikk
• Elektronisk måleteknikk og statisk elektrisitet (ESD)
• Elektronisk kommunikasjon
• Laboratoriearbeid/simulering
• Konstruksjon, dokumentasjon og regelverk
Forkunnskapskrav
Ingen ut over inntakskrav.
Læringsutbytter
Kunnskap
Studenten
• har kunnskap om oppbygging og virkemåte til digitale og analoge systemer
• har kunnskap om ulike metoder for elektronisk kommunikasjon og overføring av signaler mellom enheter
• har kunnskap om kvalitetsvurdering av kommunikasjonsløsninger og dimensjonering av analoge og digitale systemer
• har kunnskap om begreper og definisjoner innen datanettverk og nettverksstrukturer
• har kunnskap om mikrokontrollerkretser og bruken av disse
• har kunnskap om ESD og måleteknikk for elektroniske systemer og bruk av relevant måleverktøy
• kan vurdere eget arbeid med elektroniske systemer i forhold til gjeldende normer, bransjestandarder og krav til kvalitet.
• kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om elektroniske systemer
• har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen elektroniske systemer
Ferdigheter
Studenten
• kan gjøre rede for valg av komponenter og utstyr til digitale og analoge systemer fra datablader og teknisk dokumentasjon og ta hensyn til EMC i forbindelse med støypåvirkning og temperaturendringer
• kan gjøre rede for valg av simuleringsverktøy til elektroniske systemer for test og verifisering av virkemåte
• kan gjennom laboratoriearbeid/simulering anvende relevant måleutstyr for måling og feilsøking på elektroniske systemer, og vurdere måleresultatene
• kan reflektere over resultater fra målinger med relevant måleutstyr på elektroniske systemer og justere disse under veiledning
• kan gjøre rede for valg av elektroniske tegneverktøy til framstilling- og systematisering av dokumentasjon
• kan reflektere over egen faglig utøvelse innen elektroniske systemer og justere denne under veiledning • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
• kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse
Studenten
• kan planlegge, dokumentere og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter i forbindelse med elektroniske systemer alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
• kan utarbeide planer og instrukser innen fagområde elektroniske systemer etter kundens behov
• kan bygge relasjoner med fagfeller innen elektroniske systemer og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
• kan utveksle synspunkter med andre innen elektrofaget med medarbeidere og formidle sin kompetanse til brukere av systemene
• kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen elektroniske systemer som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon
Læringsmetoder
I vårt læringsarbeid vil vi benytte mange undervisningsformer og læringsaktiviteter. Prinsippet om variasjon i undervisningen gjør at vi benytter mange forskjellige undervisningsmåter og læringsaktiviteter. Studentene skal ha mulighet til å påvirke valg av læringsaktivitet. Det faglige innholdet i undervisningen vil også være med på å styre valget av læringsaktiviteter. I vårt nett- og samlingsbaserte studium vil vi mellom samlingene benytte digital kommunikasjon. Vi vil vektlegge veiledning og oppfølging av enkeltstudenter og grupper gjennom dialog.
Aktuelle undervisningsformer og læringsaktiviteter er:
• forelesing
• nettforelesninger
• dialogpreget undervisning med erfaringsdeling
• praksisorientert undervisning med arrangerte og tilrettelagte øvinger
• gruppeoppgaver og individuelle oppgaver med veiledning i grupper og individuelt
• muntlige framlegg/presentasjoner
• prosjektarbeid med tverrfaglig fokus
• ekskursjoner/studieturer
• praktisk arbeid
• mappemetodikk (arbeidsmapper og vurderingsmapper)
• logg
• observasjon og refleksjon
• refleksjon over eget og andres arbeid
• refleksjonsnotat
• medstudentvurdering
• vurdering som læring
• vurdering for læring
• fagsamtaler
• forbedringssamtaler
• selvstudium
• nettstøttet læring med videosnutter
• opptak av undervisning som gjennomføres på samlinger og over nett.
• omvendt klasserom
• arbeidskrav
Den individuelle veiledningen vil foregå både synkront og asynkront.
Arbeidskrav
Totalt 6 arbeidskrav.
Omfang
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner | 117 Time(r) |
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling | 86 Time(r) |
Selvstudium inkl. arbeidskrav | 236 Time(r) |
Vurdering
Avsluttende vurdering i emnet vi bli gitt av avsluttende prøve, som må være bestått.
For emnet Elektroniske systemer er vektingen slik: Elektronikk (analog og digitalteknikk): 66% Datakommunikason: 34%
Karakterskala A – F
Program som bruker emnet
- Elektro fordypning elkraft