83TD03D Multimedieteknikk
Emnefakta
- Emnekode83TD03D
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.2
- FagområdeTekniske fag
- StudieprogramTeknisk medieproduksjon
- Studiepoeng15
- Start2025 Høst
Introduksjon
Dette emnet gir en innføring i teorier, teknikker og prosesser innen multimedieteknikk. Studentene får forståelse for tekniske standarder innen video, lyd, lys og streaming, samt teoretisk og praktisk innføring i signalgang, koblinger og feilsøking.
Innhold
EBU tekniske standarder
- Video
- Lyd
- Transmisjon
Lys
- Tungsten, led og andre lyskilder
- CRI og Kelvin
- DMX
Lydteknologi
- Mono/Stereo/Surround (5.1/7.1), trådløse standarder og frekvenser, båndbredde
- Skjerming, balansert/ubalansert, phantommating, mic/line signal,
- Mikrofontyper, retningsdiagrammer, fase/fasefeil
Videoteknologi
- Kodeker, Wrapper, Frame size, Aspect ratio, Bitrate, Fps, Sync.
- Trådløse standarder og frekvenser, Båndbredde, Støy.
- Progressiv vs. Interlaced, NTSC/PAL, Signalgang.
- NDI (IP), SDI, HDMI, SMPTE
- Fiber: kontakter, modus, renhold, Skøyting, Terminering Frekvenser/Bølgelengder,
- Muxing, Transmisjon, Kontribusjon.
- Kabler og plugger
Læringsutbytter
Kunnskap
- har kunnskap om prinsipper for koding, transkoding og transmisjon av levende bilder.
- har kunnskap om komprimering av levende bilder for live og opptak.
- har kunnskap om visningsformater og visningsteknologi i audiovisuell sammenheng.
- har bransjekunnskap om valg av rett utstyr til den produksjonen som skal gjennomføres. Herunder også audiovisuell avvikling.
- har kunnskap om audiovisuelt utstyr (herunder sikkerhet og økonomi) og dets anvendelsesmuligheter.
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen multimedieteknikk.
- kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav
- har kunnskap om de forskjellige arbeidsoppgaver og funksjoner innen teknisk oppsett, produksjon, nedrigging og vedlikehold av teknisk utstyr innen multimedieteknikk.
- kjenner til den historiske og tekniske utviklingen av analogt og digitalt utstyr til audiovisuelle produksjoner.
Ferdigheter
- kan gjennomføre det tekniske arbeidet i en multimedial produksjon og vurdere teknikk og utstyrsvalg.
- kan reflektere over bruk av utstyr og teknologi til multimedial produksjon.
- kan gjøre rede for sine valg av oppsett og gjennomføring av en multimedial produksjon.
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff og vurdere relevansen for en problemstilling innen multimedieteknikk
- kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak.
Generell kompetanse
- Kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe ved produksjoner
- kan bygge relasjoner med fagfeller og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper.
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innen multimedieteknikk og delta i diskusjoner om utvikling av produksjonssjangeren og fagfeltet.
- kan bidra til faglig utvikling ved å følge med på ny teknologi innen mediebransjen som kan føre til kvalitetsheving, nyskapning og innovasjon.
Læringsmetoder
Forelesing og veiledning på samlinger og over nett. Over nett benytter vi Zoom som verktøy, arbeid via læringsplattformen (artikler, kompendier, linker, filmer osv,).
Arbeidskrav
80% av alle faglige oppgaver. Refleksjonsnotat over egen læring skal leveres.
Omfang
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling | 70 Time(r) |
Veiledning individuelt og i grupper/nettleksjoner | 161 Time(r) |
Selvstudium inkl. arbeidskrav | 204 Time(r) |
Vurdering
Mappevurdering hvor innholdet i vurderingsmappen danner grunnlag for emnekarakteren.
Utdypet i avsnitt om vurderingsformer i studieplanen.
Karakterskala A – F
Program som bruker emnet
- Teknisk medieproduksjon