83HH48E Emne 5: Praksis i helhetlig miljøarbeid

  • Emnefakta

    • Emnekode
      83HH48E
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Helhetlig miljøarbeid
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      Line Bakke Mikalsen

Introduksjon

Praksis og prosjekt har et omfang på 300 timer.

Praksis i helhetlig miljøarbeid gjennomføres som praksis utenfor egen arbeidsplass eller som prosjekt på egen arbeidsplass. Prosjekt innebærer å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. Alle studenter i praksis og prosjekt skal ha veiledning i praksisperioden. Alle studenter i praksis og prosjekt skal ha veiledning på arbeidsplassen i praksisperioden. Veileder på arbeidsplassen skal ha relevant fagskolegrad, alternativt relevant bachelorgrad eller mer. Det kan i samarbeid med faglærer gjøres unntak hvor veileder på arbeidsplassen har relevant fagbrev eller annen relevant kompetanse. Det er ønskelig at veileder på arbeidsplassen har minst tre års relevant arbeidserfaring. Veileder må jobbe tilstrekkelig nært studenten til at den har mulighet til å bidra i vurdering av studenten i praksis/prosjektperioden. 

Taushetsplikt

Studenter som gjennom sin opplæring ved arbeid, oppdrag eller verv blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (§ 13 – 13f) og helsepersonellovens kapittel 5. Taushetsplikten gjelder også etter at studenten har avsluttet sin opplæring ved fagskolen.

Innhold

Praksis/prosjektperiode med fokus på studentens rolle og egne ferdigheter og holdninger som miljøarbeider i praktisk miljøarbeid

Praksis/prosjektperiode med videreutvikling av faglig forståelse og innsikt i møte med tjenestemottakere, kollegaer, pårørende og andre samarbeidspartnere innen psykisk helsearbeid og rusarbeid.

Forankring av praksis/prosjektperiode i relevant teori.

 

 

Læringsutbytter

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prosjektarbeid som metode
  • har kunnskap om brukerperspektivet og hvordan fremme tjenestemottakerens aktive deltakelse i egen mestring, livssituasjon og behandling
  • har innsikt i sentrale lover, forskrifter, dokumenter og etikk som regulerer tjenestemottakerens, pårørendes og yrkesutøveres rettigheter og plikter
  • forstår egen yrkesrolle i helhetlig miljøarbeid med tjenestemottakere og i samhandling med andre fagpersoner i helse-, sosial- og oppveksttjenestene

Ferdigheter

Studenten

  • kan sette teoretisk kunnskap fra utdanningen i sammenheng med praktiske ferdigheter og fremme brukermedvirkning
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen helhetlig miljøarbeid i samarbeid med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere et prosjekt som metode

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre helhetlig og tverrfaglig miljøarbeid for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte behov
  • kan bygge relasjoner med relevante samarbeidspartnere for å kunne gi et tverrfaglig og helhetlig tjenestetilbud
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester gjennom systematisk erfaringsutveksling, kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon over egen yrkesutøvelse

Arbeidskrav

Praksis utenfor eget arbeidssted:

  • Utarbeide egne læringsmål
  • Praksisrapport med refleksjonsnotat. Omfang 3000 ord inkludert refleksjonsnotat.

Prosjekt på eget arbeidssted:

  • Utarbeide prosjektplan med mål for prosjektarbeidet
  • Prosjektrapport med et omfang på 3000 ord dersom man har prosjekt alene, 4000 ord dersom man er to studenter som har prosjekt sammen og 5000 ord dersom tre studenter har prosjekt sammen

Omfang

AktivitetVarighet
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
6 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
24 Time(r)
Veiledet praksis/i prosjekt
300 Time(r)

Vurdering

  • Vurderingen av praksis skal ta utgangspunkt i utdanningens læringsutbyttebeskrivelser
  • Læringsmål for praksis og prosjektplan vurderes til godkjent/ikke godkjent
  • Midtveis- og sluttevaluering som grunnlag for vurdering av praksis/prosjekt, vurderes til godkjent/ikke godkjent
  • Praksis/prosjektrapport vurderes til godkjent/ikke godkjent
  • Det gjøres en samlet vurdering av emne 5 som vurderes til bestått/ikke bestått
  • Endelig vurdering av emne 5 forutsetter at samtlige øvrige arbeidskrav i emnet er fullført og bestått

Program som bruker emnet

  • Helhetlig miljøarbeid