83HH48E Emne 5: Praksis i helhetlig miljøarbeid

  • Emnefakta

    • Emnekode
      83HH48E
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Helhetlig miljøarbeid
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2025 Høst
    • Emneansvarlig
      Line Bakke Mikalsen

Introduksjon

Praksis i helhetlig miljøarbeid gjennomføres som praksis utenfor egen arbeidsplass eller som prosjekt på egen arbeidsplass. Prosjekt innebærer å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. Alle studenter i praksis og prosjekt skal ha veiledning i praksisperioden. Praksis og prosjekt har et omfang på 300 timer.

Taushetsplikt

Studenter som gjennom sin opplæring ved arbeid, oppdrag eller verv blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (§ 13 – 13f) og helsepersonellovens kapittel 5. Taushetsplikten gjelder også etter at studenten har avsluttet sin opplæring ved fagskolen.

Innhold

Studenten

  • kan utføre helhetlig og tverrfaglig miljøarbeid for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte behov
  • kan bygge relasjoner med relevante samarbeidspartnere for å kunne gi et tverrfaglig og helhetlig tjenestetilbud
  • kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester gjennom systematisk erfaringsutveksling, kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon over egen yrkesutøvelse

Læringsutbytter

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prosjektarbeid som metode
  • har kunnskap om brukerperspektivet og hvordan fremme tjenestemottakerens aktive deltakelse i egen mestring, livssituasjon og behandling
  • har innsikt i sentrale lover, forskrifter, dokumenter og etikk som regulerer tjenestemottakerens, pårørendes og yrkesutøveres rettigheter og plikter
  • forstår egen yrkesrolle i tverrfaglig miljøarbeid med tjenestemottakere og i samhandling med andre fagpersoner i helse-, sosial- og oppveksttjenestene

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om helhetlig miljøarbeid, kommunikasjon og relasjon
  • kan fremme brukerperspektivet
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak innen helhetlig miljøarbeid i samarbeid med tjenestemottaker, pårørende og samarbeidspartnere
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere et prosjekt som metode

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre helhetlig og tverrfaglig miljøarbeid for å ivareta tjenestemottakerens sammensatte behov
  • kan bygge relasjoner med relevante samarbeidspartnere for å kunne gi et tverrfaglig og helhetlig tjenestetilbud kan utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester gjennom systematisk erfaringsutveksling, kunnskapsdeling, veiledning og refleksjon over egen yrkesutøvelse

Arbeidskrav

Praksis:

  • Utarbeide egne læringsmål
  • Praksisrapport med refleksjonsnotat

Prosjekt:

  • Utarbeide prosjektplan med mål for prosjektarbeidet
  • Prosjektrapport

Omfang

AktivitetVarighet
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
6 Time(r)
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
6 Time(r)
Veiledet praksis/i prosjekt
330 Time(r)

Vurdering

  • Vurderingen av praksis skal ta utgangspunkt i det overordnede læringsutbytte for utdanningen
  • Læringsmål for praksis og prosjektplan vurderes til godkjent/ikke godkjent
  • Midtveis- og sluttevaluering som grunnlag for vurdering av praksis/prosjekt, vurderes til godkjent/ikke godkjent
  • Praksis/prosjektrapport vurderes til godkjent/ikke godkjent
  • Det gjøres en samlet vurdering av praksis/prosjekt som vurderes til bestått/ikke bestått

Program som bruker emnet

  • Helhetlig miljøarbeid