83HH14J Emne 5: Praksis i psykisk helsearbeid og rusarbeid

  • Emnefakta

    • Emnekode
      83HH14J
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helse og oppvekst
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Bodø Jernbaneveien
    • Start
      2027 Vår
    • Emneansvarlig
      Renate Remlo

Introduksjon

Praksis og prosjekt har et omfang på 300 timer.

Praksis i psykisk helsearbeid og rusarbeid gjennomføres som praksis utenfor egen arbeidsplass eller som prosjekt på egen arbeidsplass. Prosjekt innebærer å forberede, planlegge, gjennomføre og evaluere et utviklingsarbeid på egen arbeidsplass. Alle studenter i praksis og prosjekt skal ha veiledning på arbeidsplassen i praksisperioden. Veileder på arbeidsplassen skal ha relevant fagskolegrad, alternativt relevant bachelorgrad eller mer. Det kan i samarbeid med faglærer gjøres unntak hvor veileder på arbeidsplassen har relevant fagbrev eller annen relevant kompetanse. Det er ønskelig at veileder på arbeidsplassen har minst tre års relevant arbeidserfaring. Veileder må jobbe tilstrekkelig nært studenten til at den har mulighet til å bidra i vurdering av studenten i praksis/prosjektperioden. 

Taushetsplikt

Studenter som gjennom sin opplæring ved arbeid, oppdrag eller verv blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (§ 13 – 13f). Taushetsplikten gjelder også etter at studenten har avsluttet sin opplæring ved fagskolen.

Innhold

Praksis/prosjektperiode med fokus på studentens rolle og egne ferdigheter og holdninger som miljøarbeider i praktisk miljøarbeid

Praksis/prosjektperiode med videreutvikling av faglig forståelse og innsikt i møte med tjenestemottakere, kollegaer, pårørende og andre samarbeidspartnere innen psykisk helsearbeid og rusarbeid.

Forankring av praksis/prosjektperiode i relevant teori.

 

Læringsutbytter

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prosjektarbeid som metode.
  • kan vurdere eget arbeid opp imot gjeldende normer og krav innenfor fagfeltet.
  • har kunnskap om brukerperspektivet og hvordan fremme tjenestemottakerens aktive deltakelse i egen mestring, livssituasjon og behandling
  • forstår egen yrkesrolle i psykisk helsearbeid og rusarbeid med tjenestemottakere og i samhandling med andre fagpersoner i helse-, sosial- og oppveksttjenestene

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan sette teoretisk kunnskap fra utdanningen i sammenheng med praktiske ferdigheter og fremme brukermedvirkning.
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere et prosjekt i samsvar med målene og det faglige innholdet i utdanningen (prosjekt)
  • kan kartlegge en situasjon, vurdere og identifisere behov for iverksetting av tiltak.
  • har relasjons- og kommunikasjonskompetanse overfor tjenestemottaker(e), pårørende og kollegaer.

 

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår betydningen av, og bidrar til, tverrfaglig samarbeid.
  • kan synliggjøre egen kompetanse.
  • kan utføre miljøarbeid med utgangspunkt i tjenestemottaker(es) behov.
  • er reflektert og kvalitetsbevisst i sin yrkesutøvelse.

 

Arbeidskrav

Praksis utenfor eget arbeidssted:

  • Utarbeide egne læringsmål
  • Praksisrapport med refleksjonsnotat. Omfang 3000 ord inkludert refleksjonsnotat

Prosjekt på eget arbeidssted:

  • Utarbeide prosjektplan med mål for prosjektarbeidet
  • Prosjektrapport med et omfang på 3000 ord dersom man har prosjekt alene, 4000 ord dersom man er to studenter som har prosjekt sammen og 5000 ord dersom tre studenter har prosjekt sammen.

Omfang

AktivitetVarighet
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
6 Time(r)
Selvstudium inkl. arbeidskrav
24 Time(r)
Veiledet praksis/i prosjekt
300 Time(r)

Vurdering

  • Vurderingen av praksis skal ta utgangspunkt i utdanningens læringsutbyttebeskrivelser.
  • Læringsmål for praksis og prosjektplan vurderes til godkjent/ikke godkjent
  • Midtveis- og sluttevaluering som grunnlag for vurdering av praksis/prosjekt, vurderes til godkjent/ikke godkjent
  • Praksis/prosjektrapport vurderes til godkjent/ikke godkjent
  • Det gjøres en samlet vurdering av emne 5 som vurderes til bestått/ikke bestått
  • Endelig vurdering av emne 5 forutsetter at samtlige øvrige arbeidskrav i emnet er fullført og bestått