79AR01T Emne 7: Markedsføring, merkevarebygging og salg

  • Emnefakta

    • Emnekode
      79AR01T
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Reiseliv
    • Studieprogram
      Reiseliv og opplevelser
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2026 Vår
    • Emneansvarlig
      Hege Ragni Haugerud

Introduksjon

Emnet skal gi studentene praktisk og tidsriktig kunnskap om markedsføring, hvor bærekraft, digitale løsninger og opplevelser er bærende elementer.

Innhold

Studenten skal lære hva som kjennetegner en merkevare og hvordan den bygges, vedlikeholdes og utvikles. Studenten skal, etter gjennomført og bestått studium, kunne selge reiselivs/opplevelsesprodukter nasjonalt og internasjonalt med bakgrunn i segmentering og markedsføringsplaner i ulike kanaler og kunne betjene disse.

 

Undervisningen på skolen vil omhandle temaer som reiselivets verdikjede, segmentering og identifisering av personas, posisjonering, merkevarebygging, markedskommunikasjon og distribusjonskanaler, digitale medier, prising og utvikling av markedsplan for et opplevelsesprodukt. Aktører fra reiselivsnæringen holder gjesteforelesninger. Vi tilstreber å bruke både regionale, nasjonale og internasjonale gjesteforelesere.  

Læringsutbytter

Kunnskap

Kandidaten

  • har innsikt i reiselivets verdikjede og kundereisen
  • har kunnskap om merkevarebygging, markedskommunikasjon, prising og salg
  • har kunnskap om digitale distribusjonskanaler og markedsføring
  • har kunnskap om bruk av digitale kanaler og sosiale medier i merkevarebygging
  • har kunnskap om ansvarlig markedsføring
  • kan innhente og bearbeide markedsinformasjon
  • har kjennskap til verktøy for kundebehandling og planlegging

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan segmentere markedet og definere målgrupper og personas
  • kan tilpasse markedskommunikasjonsmetoder til ulike gjester / målgrupper
  • kan bruke digitale kanaler og plattformer i distribusjon og markedskommunikasjon
  • kan utarbeide en markedsplan
  • kan bruke digitale verktøy for hele kundereisen

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har utviklet forståelse for samarbeid om markedsføring digitalt, i kampanjer og på Nasjonale- og Internasjonale reiselivsmesser
  • forstår verdien av merkevarebygging og ivaretakelse av merkevaren
  • Forståelse for sammenhengen mellom kvalitet, pris, behov og etterspørsel

Omfang

AktivitetVarighet
Selvstudium inkl. arbeidskrav
125 Time(r)
Tilrettelagt undervisning/Veiledning samling
64

Vurdering

Emnekarakter: Det gis karakter A-F, hvor F betyr at emnet ikke er bestått. Studenten er selv ansvarlig for å søke om anledning til ny sluttvurdering

Program som bruker emnet

  • Reiseliv og opplevelser